Fortsatt god vekst for Tieto i andre kvartal

Tieto har fortsatt god vekst og god lønnsomhet. I løpet av andre kvartal 2016 vokste Tieto med 5 prosent. Den programvaredrevne virksomheten i selskapet opplever sterkest vekst, viser kvartalsrapporten Tieto publiserte fredag 22. juli 2016.

Justert driftsresultat for konsernet kom på 35,8 millioner euro i andre kvartal, som utgjør 9,4 prosent (8,3 %) av omsetningen. IT–tjenestevirksomheten forbedret sitt justerte driftsresultat med 9,3 prosent (8,1%), og endte på totalt 32,4 millioner euro.

-Det er gledelig å se at selskapet har vokst med 5 prosent, og at IT-tjenestene våre har hatt enda bedre vekst. Samtidig har vi fortsatt arbeidet med å forbedre lønnsomheten vår, og oppnådde over 9 prosent i justert driftsmargin. Særlig våre programvarebaserte bransjeløsninger og Consulting and System Integration leverte gode resultater i andre kvartal. Også finansielle tjenester har gjort det bra. Det er oppmuntrende å se engasjementet vi har skapt blant våre interessenter etter lanseringen av vår nye strategi. Vi kommer til å bygge videre på dette og ser frem til en god andre halvdel av 2016, sier Kimmo Alkio, President og CEO i Tieto.

Sterk vekst i Norge

Den lokale, organiske veksten i Norge endte på 4 prosent i andre kvartal. Tieto Norge vokste imidlertid med 43 prosent totalt når salget fra selskapet Software Innovation, som Tieto kjøpte opp for et år siden, inkluderes i tallene. Det er særlig løsningene for offentlig sektor og helse- og velferd som skiller seg positivt ut.

- Det er høy aktivitet i markedet og sterk etterspørsel etter programvarebaserte bransjeløsninger. Tidligere i vår begynte vi med drift fra et norsk datasenter på Rennesøy, for å kunne tilby sikre og pålitelig tjenester til kunder i offentlig og privat sektor. Målet er å drive modernisering av IT-infrastruktur og applikasjoner, og å hjelpe våre kunder med å gripe nye forretningsmuligheter i en stadig mer datastyrt verden, sier Christian Schøyen, Country Manager for Tieto i Norge.

Førstevalg for virksomhetsfornyelse

Tieto presenterte nylig en strategi for perioden 2016-2020, hvor selskapet uttrykte ambisjoner om å være kundenes førstevalg for virksomhetsfornyelse. Som Nordens ledende leverandør av programvare og tjenester, vil selskapet ytterligere styrke innovasjon og vekst, både i Norden og internasjonalt.

For ytterlig informasjon, vennligst kontakt:

Christian Schøyen, Country Manager, Tieto Norway: +47 481 68 989, christian.schoyen@tieto.com

Kia Haring, Head of Global Communications: +358 40 765 3700, kia.haring@tieto.com

Hele kvartalsrapporten for første halvår 2016 finner du påTietos nettside: www.tieto.com/investors

Drammen øker digitaliseringstakten for ny storkommune4.7.2018 09:06Pressemelding

Drammen blir Norges 7. største kommune i 2020, og har satt høye mål for utrulling av digitale innbyggertjenester i den nye storkommunen. Som et ledd i arbeidet har Drammen inngått avtale med Tieto om å innføre ny skybasert løsning for kvalitetsstyring, saksbehandling og arkiv. Løsningen danner plattformen for å tilby bedre og flere digitale tjenester til innbyggerne, næringsliv og egne medarbeidere. Det er et uttalt mål at innbyggerne i kommunene skal få bedre innsyn, og medvirke mer i saksbehandlingen av egne saker.

Tietos løsning for bruk av kunstig intelligens i helse- og omsorgssektoren mottar CE-sertifisering24.5.2018 11:04Pressemelding

Tieto Intelligent Wellbeing er en datadrevet løsning for aktører innen helse- og velferdssektoren. Ved hjelp av blant annet kunstig intelligens (AI) skal håndteringen av store mengder pasientdata kunne skje raskere og mer nøyaktig, samtidig som effektiviteten og påliteligheten innen helse- og omsorgsprosesser øker på individ- og samfunnsnivå. Løsningen har nå mottatt CE-sertifisering for medisinsk utstyr, noe som gjør det mulig å utvide bruken fra medisinsk forskningsformål til daglig, klinisk behandling av pasienter.