Fortsatt god vekst for Tieto i andre kvartal

Tieto har fortsatt god vekst og god lønnsomhet. I løpet av andre kvartal 2016 vokste Tieto med 5 prosent. Den programvaredrevne virksomheten i selskapet opplever sterkest vekst, viser kvartalsrapporten Tieto publiserte fredag 22. juli 2016.

Justert driftsresultat for konsernet kom på 35,8 millioner euro i andre kvartal, som utgjør 9,4 prosent (8,3 %) av omsetningen. IT–tjenestevirksomheten forbedret sitt justerte driftsresultat med 9,3 prosent (8,1%), og endte på totalt 32,4 millioner euro.

-Det er gledelig å se at selskapet har vokst med 5 prosent, og at IT-tjenestene våre har hatt enda bedre vekst. Samtidig har vi fortsatt arbeidet med å forbedre lønnsomheten vår, og oppnådde over 9 prosent i justert driftsmargin. Særlig våre programvarebaserte bransjeløsninger og Consulting and System Integration leverte gode resultater i andre kvartal. Også finansielle tjenester har gjort det bra. Det er oppmuntrende å se engasjementet vi har skapt blant våre interessenter etter lanseringen av vår nye strategi. Vi kommer til å bygge videre på dette og ser frem til en god andre halvdel av 2016, sier Kimmo Alkio, President og CEO i Tieto.

Sterk vekst i Norge

Den lokale, organiske veksten i Norge endte på 4 prosent i andre kvartal. Tieto Norge vokste imidlertid med 43 prosent totalt når salget fra selskapet Software Innovation, som Tieto kjøpte opp for et år siden, inkluderes i tallene. Det er særlig løsningene for offentlig sektor og helse- og velferd som skiller seg positivt ut.

- Det er høy aktivitet i markedet og sterk etterspørsel etter programvarebaserte bransjeløsninger. Tidligere i vår begynte vi med drift fra et norsk datasenter på Rennesøy, for å kunne tilby sikre og pålitelig tjenester til kunder i offentlig og privat sektor. Målet er å drive modernisering av IT-infrastruktur og applikasjoner, og å hjelpe våre kunder med å gripe nye forretningsmuligheter i en stadig mer datastyrt verden, sier Christian Schøyen, Country Manager for Tieto i Norge.

Førstevalg for virksomhetsfornyelse

Tieto presenterte nylig en strategi for perioden 2016-2020, hvor selskapet uttrykte ambisjoner om å være kundenes førstevalg for virksomhetsfornyelse. Som Nordens ledende leverandør av programvare og tjenester, vil selskapet ytterligere styrke innovasjon og vekst, både i Norden og internasjonalt.

For ytterlig informasjon, vennligst kontakt:

Christian Schøyen, Country Manager, Tieto Norway: +47 481 68 989, christian.schoyen@tieto.com

Kia Haring, Head of Global Communications: +358 40 765 3700, kia.haring@tieto.com

Hele kvartalsrapporten for første halvår 2016 finner du påTietos nettside: www.tieto.com/investors

Råde kommune skal levere bedre digitale tjenester for barnehage, SFO og skole7.12.2017 09:32Pressemelding

Råde kommune i Østfold har som mål å levere gode, digitale løsninger for innbyggerne i kommunen. Med bakgrunn i dette har de gått til anskaffelse av en nettbasert, oppvekstadministrativ løsning for grunnskolene, SFO og barnehagene. Den valgte løsningen fra Tieto Education er en helhetlig, integrert løsning som skal gi bedre digitale opplevelser for brukere og foresatte. Samtidig skal kommunen oppnå bedre kostnadseffektivitet og lede brukerne gjennom tjenestene på en god og smidig måte.

Kommunesamarbeid på Sunnmøre skal tilby bedre digitale tjenester for barnehage, SFO og skole3.10.2017 10:20Pressemelding

Kommunesamarbeidet Sjustjerna har gått til anskaffelse av ny oppvekstløsning for seks av sine syv kommuner. Løsningen skal benyttes i barnehage, SFO og skole, og valget av løsning falt på Tieto Education. Ved å la Tieto levere smarte IT-tjenester frigjør Sjustjerna tid og ressurser til kjernevirksomheten. Ved effektivisering av prosesser, automatisering av tjenester og en åpen arkitektur, vil systemene være kostnadsbesparende for kommunen.