Forsvarer VM-titlene sine på NRK

NRK har sikret seg rettighetene til Magnus Carlsens VM-kamp i 2016. I tillegg har NRK sikret seg rettighetene til VM i lyn- og hurtigsjakk som spilles i Berlin fra 9. – 15. oktober 2015. Magnus Carlsen er regjerende verdensmester også i lyn- og hurtigsjakk.

Det er første gang NRK satser på lyn- og hurtigsjakk.

- Vi gleder oss til å forsøke å knekke koden for hvordan vi best mulig kan gjøre lyn- og hurtigsjakk til attraktiv TV. Vi har bare én måned på oss, men jeg tror både Magnus Carlsen og publikum har god grunn til å glede seg, sier sportssjef i NRK, Rune Haug.

Rettighetsselskapet som forvalter de internasjonale rettighetene på vegne av det internasjonale sjakkforbundet FIDE, er glad for avtalen med NRK.

- NRK er ledende i verden innen sjakk på TV. Vi er svært fornøyd med å ha fått en langsiktig avtale med en innovativ og lidenskapelig samarbeidspartner som NRK, sier president i Agon, Ilya Merenzon.

Verdensmester Magnus Carlsen er også fornøyd med NRKs satsing på sjakk.

- Jeg er glad for at NRK fortsetter å satse på VM. Dekningen til NRK fra VM-matchene har vært preget av engasjement og nyskapning. Det har gjort sjakken tilgjengelig for veldig mange, sier Carlsen.

Det var tøff konkurranse om de norske rettighetene. Under VM-kampen mellom Magnus Carlsen og Vishy Anand i 2015 valgte NRK å samarbeide med VG. – Det er høyaktuelt også denne gangen. Vi er i god dialog med VG, og gjennom et slikt samarbeid når sjakken ut til et enda bredere publikum, sier rettighetsansvarlig for sport i NRK, Runar Østmo.

Rune Haug, sportssjef i NRK. E-post: rune.haug@nrk.no, tlf.: 924 68 199.

Magnus Carlsen. Foto: Julia Marie Naglestad, NRK.
Rune Haug, sportssjef i NRK. Foto: Anne Liv Ekroll, NRK.