Førsteinnsatsen under brannen på Yara ammoniakkfabrikken ble ledet av Nokas

Det ble slått full alarm da det oppsto brann i Yaras ammoniakkfabrikk på Herøya i tre-tiden natt til mandag 24.april. Hendelsen medførte full industrivernutrykning, noe som innebærer at redningsstab med gassmålere etableres med innkalling av alle nødetater.

Nokas var først på plass da brannen oppstod på ammoniakkfabrikken til Yara på Herøya

Kort tid etter at alarmen gikk var innsatsleder Paul Roar Heie i Nokas Beredskap AS på plass med sine mannskaper. Til avisen Varden beskriver han situasjonen som dramatisk.

- Eksplosjonen hadde blåst ut dører og flere vinduer var ødelagt. Automatisk slukkeutstyr ble satt i gang og vi var etter hvert 15 personer som jobbet med å slukke brannen, sier han til avisen. To timer senere var brannen slukket. Ingen personer ble skadet og det ble heller ingen gassutslipp etter hendelsen.

Nokas har beredskapsansvaret på Herøya

Nokas er totalleverandør av safety og security i Norges største industriklynge, Herøya Industripark. Inkludert er kasernert utrykningsstyrke og døgnbemannet vaktsentral. På grunn av industriparkens kompleksitet og tette beliggenhet til bykjernen, har politimesteren i Telemark og det kommunale brannvesenet delegert innsatslederrollen til Nokas.

- I forkant av brannen hadde vi gjennomført flere øvelser i samme område, sier Christian Valand.Han er daglig leder i Nokas Beredskap. I så måte var vi godt forberedt til å kunne håndtere hendelsen. Aller prosedyrer ble etterfulgt. Denne hendelsen, sammen med øvrige tilfeller av ulik karakter, viser at Nokas ivaretar denne beredskapsfunksjonen på en meget god måte og til industriparkens og kommunens innbyggeres beste. Årlig utfører Nokas Beredskap rundt 200 utrykninger av alle kategorier i industriparken.

Torsdag 27. april har ordføreren i Porsgrunn invitert mannskapene som deltok under brannen til en seanse for å takke for innsatsen på vegne av kommunen.

Konsernsjef i Nokas Heine Wang var tidlig ute med heder og gode ord til Nokas mannskapene.

- Jeg ønsker å takke hele teamet vårt på Herøya for en fantastisk jobb da brannen oppstod. Våre folk var først på stedet og ledet førsteinnsatsen for å bekjempe brannen. Dette kunne utviklet seg til en virkelig katastrofe uten vår profesjonelle håndtering. Jeg er meget imponert over mannskapene våre på Herøya, sier konsernsjefen.