Gunnar Sønstebys Minnefond

Første pris utdelt fra motstandsmannen Gunnar Sønstebys minnefond

Kristin Solberg og Per Edgar Kokkvold ble de to første til å få prisen opprettet i motstandsmannens Gunnar Sønstebys navn. En ung kvinnelig journalist og forfatter samt en av nestorene i norsk presse var de fondet mente "har fremstått som en modig forsvarer av de grunnleggende verdier i vårt demokrati". Gunnar Sønsteby understreket alltid den frie pressens betydning som en av de vitale og grunnleggende verdier.

Minnefondet er opprettet med formål å utdele Gunnar Sønstebys pris til den person eller organisasjon som i handling har fremstått som en modig forsvarer av de grunnleggende verdier i vårt demokrati, herunder holdt forsvarsviljen levende og bidratt til at vårt forsvar trygger landets frihet og uavhengighet.

Fondet ved sitt styre har tildelt prisen til Per Edgar Kokkvold og Kristin Solberg. Dette er to som i sitt journalistiske virke har fremstått som modige forsvarere av grunnleggende verdier i vårt demokrati. Verdier Gunnar Sønsteby alltid vektla meget sterkt. Gunnar Sønsteby understreket alltid den frie pressens betydning.

Journalisten og forfatteren Kristin Solberg har bidratt til denne betydning ved å dokumentere vanskelige tilgjengelige fakta under meget farlige forhold (Afghanistan/Pakistan/Syria). Per Edgar Kokkvold ved å stå opp for verdier som demokratiet bygger på i en opphetet debatt da hans prinsippfaste holdning medførte trusler og personlig fare, og da spesielt under karikaturstriden (Muhammed).

Prisen vil bli delt ut i Oslo Rådhus kl 1300 fredag 9. januar 2015.

FAKTA OM PRISVINNERNE

Per Edgar Kokkvold f. 1946:

I årene 1972 til 1996 var Kokkvold tilknyttet Arbeiderbladet som journalist og redaktør, før han i 1996 tiltrådte stillingen som generalsekretær i Norsk Presseforbund, en stilling han innehadde fram til 2013. Per Edgar Kokkvold deltar fremdeles aktivt i samfunnsdebatten som aviskommentator og er fra 2014 leder av Kringkastingsrådet. I 2013 ble han tildelt prisen Fritt Ords honnør.

Kristin Solberg f. 1982:

Kristin Solberg har i en årrekke hatt sitt journalistiske virke i noen av verdens uroligste hjørner. Land som Syria, Egypt, India, Pakistan og Afghanistan har hun arbeidet i. Hun er i dag Midtøsten-korrespondent for Aftenposten, men vil fra våren 2015 tiltre stillingen som Istanbul-korrespondent for NRK. I 2014 fikk hun Den Store Journalistprisen og Bjørnsonprisen.

BEGRUNNELSE FOR TILDELINGEN:

Per Edgar Kokkvold (født 1946)

Per Edgar Kokkvold har tilbrakt hele sitt yrkesaktive liv i pressen, hvor han har markert seg som en uredd og prinsipiell forsvarer av de grunnleggende verdiene vårt demokrati er tuftet på. I årene 1972 til 1996 var Kokkvold tilknyttet Arbeiderbladet som journalist og redaktør, før han i 1996 tiltrådte stillingen som generalsekretær i Norsk Presseforbund, en stilling han innehadde fram til 2013.

Som generalsekretær var Kokkvold en svært aktiv deltager i samfunnsdebatten. Med sine innspill, preget av integritet og klokskap, leverte han innsiktsfulle og ofte overraskende bidrag i debatter knyttet til emner som presseetikk, journalistisk praksis og intellektuelt nivå i pressen.

Kokkvold har også fremstått som en uredd forsvarer av ytringsfriheten, en av de sentrale verdiene vårt demokrati er tuftet på. Dette viste han til fulle i den såkalte «Muhammed-karikatursaken» i 2006. I den svært krevende situasjonen som oppsto etter publiseringen av Muhammed-karikaturene i Jyllandsposten i 2005, sto Kokkvold uredd fram som en prinsippfast forsvarer av ytringsfriheten da den norske ukeavisen Magazinet valgte å publisere karikaturene i 2006. Til tross for at det fremkom alvorlige trusler mot hans person, fremholdt Kokkvold sitt selvfølgelige budskap om at norske medier ikke måtte gi etter for islamistiske eller andre terrortrusler.

På grunn av sitt engasjement i karikatursaken har Kokkvold over tid vært utsatt for drapstrusler, noe som har resultert i lange perioder med politibeskyttelse.

Per Edgar Kokkvold deltar fremdeles aktivt i samfunnsdebatten og er fra 2014 leder av Kringkastingsrådet.

Kristin Solberg (født 1982)

Kristin Solberg er en uredd korrespondent som i en årrekke har utmerket seg gjennom sitt journalistiske virke i noen av verdens uroligste hjørner. Hun er i dag Midtøsten-korrespondent for Aftenposten, men vil fra våren 2015 tiltre stillingen som Istanbul-korrespondent for NRK.

Til tross for sin unge alder har Kristin Solberg allerede en omfattende journalistisk karriere bak seg. Hun har over tid markert seg som en uredd og faglig dyktig korrespondent, som til forskjell fra de aller fleste andre norske journalister tar seg rundt på egen hånd i krigs- og konfliktsoner som Syria og Afghanistan.

Kristin Solbergs innsiktsfulle journalistiske bidrag er preget av hennes lange opphold i land som Syria, Egypt, India, Pakistan og Afghanistan. Hun har i lengre perioder også bodd i både Pakistan og Afghanistan, og hun har utgitt bøker med tema fra begge disse landene. Hun har markert seg som en etterrettelig og engasjert journalist og forfatter, som gjennom sin dekning av områder preget av krig, konflikter og gjentatte brudd på menneskerettighetene har påkalt oppmerksomhet.

Gjennom sitt sterke engasjement for demokratiske verdier som ytringsfrihet og grunnleggende menneskerettigheter har Kristin Solberg jevnlig utsett seg for fare i sammenheng med utøvelsen av sitt journalistiske virke.

Kristin Solberg og Per Edgar Kokkvold har hver på sin måte bidratt til både viktige debatter og nødvendig opplysning: To helt sentrale forutsetninger for et velfungerende demokrati.

Begge har vist både integritet og mot: Kristin Solberg ved å dokumentere vanskelige tilgjengelige fakta under meget farlige forhold. Per Edgar Kokkvold ved å stå opp for verdier som demokratiet bygger på i en opphetet debatt da hans prinsippfaste holdning medførte trusler og personlig fare.

Slik har de begge fremstått som modige forsvarere av grunnleggende verdier i vårt demokrati. Verdier Gunnar Sønsteby alltid vektla meget sterkt. Gunnar Sønsteby understreket alltid den frie pressens betydning. Kristin Solberg og Per Edgar Kokkvold har stått frem som to meget viktige representanter for akkurat dette.

Harald Sunde                    Olav Dag Hauge                               Jan Søderstrøm

Jan Åge Fjørtoft               Harald Stanghelle                  Petter Ringen Johannessen

Geir Løndal, pressekontakt, mob 98 48 00 00 eller ifo@online.no
Hans Herman Horn, styreleder minnefondet, mob 950 77 037

Om Gunnar Sønstebys Minnefond

Gunnar Sønstebys Minnefond
PB 1656 Vika
0120 OSLO

FAKTA OM MINNEFONDET: Minnefondet er opprettet med formål å utdele Gunnar Sønstebys pris til den person eller organisasjon som i handling har fremstått som en modig forsvarer av de grunnleggende verdier i vårt demokrati, herunder holdt forsvarsviljen levende og bidratt til at vårt forsvar trygger landets frihet og uavhengighet. Fondet ble stiftet 31. oktober 2013. Fondet er stiftet med familiens godkjennelse og en representant for familien sitter i styret til fondet. Fondet har pr dd en forvaltningskapital på ca 8 mill NOK. Det er et mål i 2015 å nå 10 mill NOK i forvaltningskapital. Innstillingskomite vedrørende prisen: Harald Sunde leder Olav Dag Hauge nestleder Petter Ringen Johannessen Harald Stanghelle Jan Søderstrøm Jan Åge Fjørtoft Involverte i minnefondet: Daglig leder: Andreas Holmen Styrets leder: Hans Herman Horn Styremedlemmer: Erling Sven Lorentzen Petter Ringen Johannessen Melanie Tone Steensland Gotteberg Magnus Gunnar Larsen Sønsteby Asbjørn Lysgård Arnfinn Moland

Følg pressemeldinger fra Gunnar Sønstebys Minnefond

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Gunnar Sønstebys Minnefond på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Gunnar Sønstebys Minnefond

Gunnar Sønstebys Pris 2017 tildeles Forsvarets Veteraner9.1.2017 13:00:00 CET | Pressemelding

Gunnar Sønstebys Pris 2017 tildeles Forsvarets veteraner. Gjennom sin tjeneste har landets veteraner lagt ned en markant innsats på vegne av oss alle. Vi skylder dem en stor takk for at de har stått fram da det har vært nødvendig, og på den måten ivaretatt de grunnleggende verdiene vårt demokratiske samfunn er tuftet på. På bakgrunn av den enkeltes innsats, mot og oppofrelse, er landets veteraner verdige vinnere av Gunnar Sønstebys Pris 2017.