Første isen lagt på Voldsløkka

For første gang kan Oslos bandyspillere og små og store skøyteløpere utfolde seg på den nye kunstisbanen.

Isen er lagt på Voldsløkka, og banen kan tas i bruk. Foto: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF

Voldsløkka is- og landhockeybane er verdens første hvor landhockey og bandy kombineres. Banen vil være dekket av kunstis for bandy i vinterhalvåret, og resten av året er det kunstgress for landhockeyspillere.

Skreddersydd for både vinter og sommer

Kunstgressbanen ble ferdigstilt juli i år og har allerede blitt en populær treningsarena for både idrettslag og de som bor i området. Nå er banen for første gang islagt og er klar for å ta imot Oslos bandyspillere.

- Det har aldri tidligere vært laget en slik kombinasjonsbane, og det har vært en spennende prosess med å finne frem til den beste løsningen for begge grener sier avdelingsdirektør for plan og prosjekt i Kultur- og idrettsbygg, Simen Bakken.

På andre gressbaner legges normalt kjølerørene i spor i selve padden. Men siden kunstgresset på en landhockeybane er så kort, måtte kjølerørene legges under padden. Samtidig måtte oppbyggingen ta hensyn til at vann skulle trenge gjennom slik at man får et godt isdekke til vinteren.

- Vi har mottatt gode tilbakemeldinger fra brukerne av gressbanen, og håper også at kunstisbanen skal bli like godt mottatt sier Simen Bakken.

Kultur- og idrettsbygg ferdigstilte første fase i byggingen av anlegget i juli 2017. I tilknytning til idrettsbanen pågår det nå arbeid med å bygge klubbhus, garderober og tribune, som er forventet å stå klart sommeren 2018.

Fakta Voldsløkka is- og landhockeybane:

Anleggsmål: landhockeybanen er 55 x 91,4 m pluss sikkerhetssone. Bandybanen er 60 x 100 m pluss sikkerhetssone. Det er også lagt opp til spill på tvers med 2 mindre baner.

Byggherre: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF

Drift: Oslo kommune ved Bymiljøetaten har ansvar for drift på dagtid. Sagene IF har ansvar på kveldstid, helger og ferier.

Totalentreprenør: Håndverkskompaniet AS

Når ikke kunstisbanen er i bruk til trening eller kamper, er den åpen for at små og store skøyteløpere kan utfolde seg. Foto: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
Voldsløkka is- og landhockeybane er verdens første hvor landhockey og bandy kombineres. Banen vil være dekket av kunstis for bandy i vinterhalvåret. Foto: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF