Første innvandrerkvinne utnevnt til Ridder av første klasse

Sykepleier Safia Abdi Haase har brukt egne erfaringer i kampen mot tvangsgifte og kjønnslemlestelse. 3. oktober mottok hun Den Kongelige Norske St. Olavs Orden for sitt arbeid mot vold mot kvinner. Hun er den første innvandrerkvinnen som mottar den prestisjetunge utnevnelsen i Norge.

Safia Abdi Haase og forbundsleder i Norsk Sykepleierforbund Eli Gunhild by

– Hadde alle vært som deg Safia, ville verden ha vært et mye bedre sted å leve, ikke minst for de mange kvinner som lider urett verden over – som daglig utsettes for vold i ulike former. Du er en rollemodell, ikke bare for innvandrerkvinner, men også for menn fra andre kulturer, som ser at det nytter, at det finnes muligheter også for dem, dersom de bare vil. Likeledes er du også en rollemodell for norske kvinner og menn Safia, sa Norsk Sykepleierforbunds forbundsleder Eli Gunhild By.

Dekorasjonen ble overrakt av kansellisjef ved Det Kongelige Hoff på Hotel Bristol i Oslo. Norsk Sykepleierforbund som hadde foreslått utnevnelsen var vertskap. Fylkesmann, familie, venner og kolleger av Safia Abdi Haase var gjester.

Vokste opp i Somalia
Safias historie begynte i Somalia. Hun vokste opp i et land med mye vakker kultur og religionsutøvelse, som hun selv beskriver det, men i en kultur hvor mannen, uansett alder, var kvinnens overordnede. Ifølge Safia var faren snill, men broren ble tidlig lært opp til å disiplinere søsteren med vold.

Som de fleste andre somaliske jenter, ble Safia utsatt for kjønnslemlestelse.  På spørsmål mange år senere da moren besøkte Norge, om hvorfor de hadde ødelagt henne på den måten, svarte moren at hun trodde det skulle være slik.

Tvangsgiftet
Som ung ble Safia tvangsgiftet bort av sine foreldre. I 16 år levde hun i et ekteskap bygget på frykt og manglende kjærlighet, hvor hun ble utsatt for både psykisk og fysisk vold fra ektemannen.

Etter en stund som flyktning i Kenya, tok hun etter hvert mot til seg og stod opp mot volden. Hun slo praktisk talt tilbake. Foran et eldreråd – bestående bare av menn – slår hun ned sin bror. Da mannen skulle hevne dette, led han den samme skjebne som svogeren.

Safias liv var i stor fare, men hun klarte etter alt hell å rømme. Det er til slutt ansatte i det Kenyanske barnevernet som hjelper henne og døtrene til et liv i frihet.

Ankom Norge som flyktninger
I 1992 ankomSafia og hennes tre døtre Norge som flyktninger. I sitt nye land hadde Safia et ønske om at alle kvinner skulle beskyttes mot vold. Kampen startet allerede mot mobbere i Valdres, både på skolen og på flyktningemottaket. En kamp hun vant med sitt positive menneskesyn, varme, åpenhet, kunnskap og en enorm evne til å knytte bånd og kontakter – til å gripe muligheter - egenskaper hun er kjent for i sitt møte med mennesker.

Safia innså etter kort tid i Norge at hun trengte utdanning for å skape seg en fremtid i sitt nye land. Hun studerte musikk, men målet var å bli sykepleier.Foruten å være trebarnsmor og elev, startet hun musikkgrupper for barn, internasjonale kafeer for innvandrer- og flyktningkvinner og arbeidet som tolk.

Manglende kunnskap om omskjæring i norsk helsevesen
Det var som tolk ved sykehuset i Harstad at Safia først oppdaget en manglende kunnskap i norsk helsevesen om omskjæring av kvinner. Mer enn noen gang, ønsket hun  å spre sin kunnskap om og å motvirke at flere jenter ble utsatt for kjønnslemlestelse.

Jobber med minoritetshelse
I dag jobber Safia for stiftelsen Amathea. Her arbeider hun med minioritetshelse med fokus på kvinner, unge jenter, barn og menn som har praktisert og praktiserer kjønnslemlestelse.  Gjennom denne stiftelsen har hun hele landet som arbeidsplass, selv om hennes bosted de siste årene har vært i Halden med sin tyske ektemann.

Safia Abdi Haase og forbundsleder i Norsk Sykepleierforbund Eli Gunhild by
Safia Abdi Haase