Først i verden med hydrogen fra energipositivt kontorbygg: Asplan Viak deltar i bygging av hydrogenstasjon ved Powerhouse Kjørbo

Asplan Viak og Uno-X Hydrogen, et felleseid selskap mellom Uno-X og NEL, har inngått en avtale om å bygge en hydrogenstasjon tilknyttet Kjørboparken i Sandvika i Bærum. Kun to år etter at Powerhouse sto ferdig som verdens første rehabiliterte plusshus, baner suksessprosjektet vei for nok et grensesprengende miljøprosjekt. Hydrogenstasjonen kan bli den første i verden som produserer hydrogen fra et energipositivt bygg.
Fotomontasje: Tellef Dannevig / Aksel Warhuus - Asplan Viak

– At overskuddsenergi fra et kontorbygg kan brukes til hydrogenproduksjon er rimelig nyskapende i seg selv.  Når dette igjen brukes til å tanke opp biler, hvis eneste utslipp er vann, nærmer vi oss en banebryter for det grønne skiftet innenfor transportsektoren sier adm. dir. Øyvind Mork i Asplan Viak.

En av produksjonsmetodene for hydrogen er elektrolyse av vann, en prosess som bare krever vann og strøm, og det er det som nå vil gjøres ved hjelp av solenergiproduksjon på et tak i Sandvika. Powerhouse Kjørbo var ferdig rehabilitert våren 2014. Asplan Viak var engasjert som rådgiver for flere tekniske fag under prosjektet og har siden vært leietaker. Entra Eiendom er utleier.

– Uno-X ønsker å ta ansvar for innføring av Hydrogen som et godt alternativ og å investere vår andel for å skape en større endring i transportsektoren i årene som kommer. Vi vil gjerne fortsette samarbeidet med offentlige myndigheter, høykompetansemiljøer og lokale entusiaster slik at vi kan demonstrere denne teknologien for et større marked. – sier Daglig leder i Uno-X Hydrogen Roger Hertzenberg.

– Bakgrunnen for etableringen av Uno-X Hydrogen er at flere av verdens ledende bilprodusenter nå introduserer hydrogenbiler i markedet. Bærum er allerede en foregangskommune innen elbiler, og kan med dette også bli en foregangskommune for bruk av hydrogen til transportformål. Hydrogenstasjonen på Kjørbo er virkelig enestående i verdenssammenheng -  sier direktør Bjørn Simonsen i NEL ASA.

En hydrogenbil er en el-bil som har en hydrogentank i stedet for batteri. Bilene har lang rekkevidde, og fyllingen skjer meget raskt. Det eneste utslippet er vann. Stasjonen ved Powerhouse Kjørbo i Sandvika skal stå klar allerede høsten 2016.

Kontaktperson:

Asplan Viak AS:
Leder for miljø og samfunnsansvar Bente Haukland Næss, mob. 9076 0950

Uno-X Hydrogen AS:
Daglig leder, Roger Hertzenberg, mob. 924 06 850

NEL ASA:
Direktør, forretningsutvikling og kommunikasjon, Bjørn Simonsen, mob. 971 79  821

Asplan Viak er et av Norges største rådgivende ingeniør- og arkitektfirmaer. Selskapet har bredt miljøfokus og har i snart 60 år bistått med tverrfaglig rådgivning og analyser til offentlig og privat virksomhet. Har ca. 900 medarbeidere, fordelt på 31 kontorsteder.

Fotomontasje: Tellef Dannevig / Aksel Warhuus - Asplan Viak

Forretningsmodellen vår er basert på å ha kompetanse innen alle fasene av et prosjekt. Det betyr at vi kan bistå kundene våre hele veien fra overordnet planlegging, via tekniske og økonomiske mulighetsstudier, til prosjektene tar sin endelige form og blir realisert. Slik får kunden en samarbeidspartner som kan bidra med detaljkunnskap i den overordnede planleggingsfasen, og som utvikler detaljer basert på en helhetstanke.