Forsmak på nye ŠKODA SUPERB – og rekordinntekter i Q1
ŠKODA slipper i dag designskisser som avslører de første detaljene til det moderniserte flaggskipet, SUPERB. Verdenspremieren blir under VM i Ishockey, som blir arrangert i Slovakias hovedstad, Bratislava, i mai. For første gang benyttes dette arrangementet til en billansering.
Ishockey er en dynamisk, kraftfull og folkelig sport – og dermed en perfekt match for den tsjekkiske bilprodusenten. ŠKODA har vært hovedsponsor for VM i Ishockey siden 1993, som sammen med sykkel utgjør en av pilarene merkets sponsorstrategi.
Designskissene viser renskårne frontlykter, tåkelys med en karakteristisk utforming, og den ŠKODA-typiske grillen. På bakluken erstattes merkeemblemet av bokstavene ŠKODA. Teknikken blir også oppgradert, og ikke minst: SUPERB vil nå kunne leveres som plug-in hybrid.
ŠKODAs flaggskip SUPERB har røtter tilbake til 1930-tallet. Etter en pause på mer enn 50 år, ble toppmodellen gjeninnført i 2001, og den moderne utgaven er nå i sin tredje generasjon. Den er blitt en stor suksess både som privatbil for familier, og som en komfortabel bil i businessflåter. I april 2017 passerte tredje generasjon SUPBERB en million produserte kjøretøy.
Rekord i salgsinntekter
Første kvartal 2019 kunne ŠKODA notere rekord i salgsinntekter: 4,92 milliarder Euro, en økning på 8,2% sammenlignet med første kvartal 2018. Utleveringen av biler gikk riktignok noe tilbake, ned 2,9%. Driftsresultatet (410 millioner Euro) og en salgsavkastning på 6,2 % er fremdeles høyt.
Økte investeringer i varige driftsmidler på 74,3% viser en betydelig satsing på nye modeller og elektromobilitet, og dette påvirker resultatet.
– Tross den utfordrende markedssituasjonen, oppnår vi sunne resultater i første kvartal av 2019. Den svake nedgangen i driftsresultat skyldes først og fremst negative valutaeffekter og høye investeringskostnader i nye modeller og fremtidige teknologier. På den andre siden øker volumet i Europa, og aktiv salgsstyring og tiltak for kostnadsreduksjon har en positiv effekt, sier Klaus-Dieter Schürmann, styremedlem med ansvar for finans og IT hos ŠKODA AUTO.
Kontakter
Morten MoumKommunikasjonssjef ŠKODA
Tel:+ 47 924 35 159morten.moum@moller.noBilder
Om ŠKODA
Škoda - Smarte løsninger hele veien
Følg pressemeldinger fra ŠKODA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ŠKODA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra ŠKODA
Škodas kommende city-SUV har fått navn: Škoda Epiq15.3.2024 10:52:43 CET | Pressemelding
I dag lanserer Škoda for første gang navnet på en mindre elbil og «city-SUV», en etterlengtet modelltype blant mange nordmenn. Škoda Epiq har verdenspremiere i 2025, og er én av hele seks nye fullelektriske modeller fra Škoda de neste årene. - Škoda Epiq vil møte behovet til svært mange kunder som ønsker en mindre elbil som ikke går på kompromiss med romslig innvendig plass, forteller Martine Behrens, Škoda-direktør i Norge.
Škoda lanserer AI-tjenesten Blåtur11.1.2024 13:39:06 CET | Pressemelding
- Vi ønsker at Blåtur skal være med på å gi nye opplevelser i nærområdet, eller gjøre det enkelt å utforske steder man aldri har vært, forteller Škoda-direktør i Norge, Martine Behrens.
Verdenspremiere: fjerde generasjons Škoda Superb3.11.2023 06:00:00 CET | Pressemelding
Helt nye Škoda Superb kommer med større plass, mer komfort og ny teknologi. - I tillegg har bilen oppdatert design og en helt ny og intuitiv brukeropplevelse, forteller Martine Behrens, Škoda-direktør i Norge.
Kortere ladetid, flere krefter og nye modellversjoner: Ny og forbedret Škoda Enyaq11.10.2023 12:39:20 CEST | Pressemelding
Nye Škoda Enyaq får en rekke forbedringer i forbindelse med modellårsskifte og en større oppgradering. – I tillegg introduseres nå for første gang Škoda Enyaq SUV som RS-modell i Norge, samt lanseringen av Škodas toppmodell Enyaq Laurin & Klement, forteller Martine Behrens, Škoda-direktør i Norge.
Helt nye Škoda Kodiaq: Første bil med Škodas Modern Solid-design4.10.2023 19:45:31 CEST | Pressemelding
Berlin, 4. oktober: Škoda viser i dag frem neste generasjons Kodiaq for første gang. Modellen byr på mer plass enn sin forgjenger og en ny digital brukeropplevelse. – Nye Kodiaq er dessuten den første bilen med flere elementer fra Škodas helt nye designspråk Modern Solid, forteller Martine Behrens, direktør for Škoda i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom