ŠKODA

Forsmak på nye ŠKODA SUPERB – og rekordinntekter i Q1

Del

En oppfrisket SUPERB debuterer under VM i Ishockey i mai. Nytt design og oppdatert teknikk løfter ŠKODAs flaggskip ytterligere – og den kommer som plug-in hybrid.

ŠKODA slipper i dag designskisser som avslører de første detaljene til det moderniserte flaggskipet, SUPERB. Verdenspremieren blir under VM i Ishockey, som blir arrangert i Slovakias hovedstad, Bratislava, i mai. For første gang benyttes dette arrangementet til en billansering.

Ishockey er en dynamisk, kraftfull og folkelig sport – og dermed en perfekt match for den tsjekkiske bilprodusenten. ŠKODA har vært hovedsponsor for VM i Ishockey siden 1993, som sammen med sykkel utgjør en av pilarene merkets sponsorstrategi.

Designskissene viser renskårne frontlykter, tåkelys med en karakteristisk utforming, og den ŠKODA-typiske grillen. På bakluken erstattes merkeemblemet av bokstavene ŠKODA. Teknikken blir også oppgradert, og ikke minst: SUPERB vil nå kunne leveres som plug-in hybrid.

ŠKODAs flaggskip SUPERB har røtter tilbake til 1930-tallet. Etter en pause på mer enn 50 år, ble toppmodellen gjeninnført i 2001, og den moderne utgaven er nå i sin tredje generasjon. Den er blitt en stor suksess både som privatbil for familier, og som en komfortabel bil i businessflåter. I april 2017 passerte tredje generasjon SUPBERB en million produserte kjøretøy.

Rekord i salgsinntekter
Første kvartal 2019 kunne ŠKODA notere rekord i salgsinntekter: 4,92 milliarder Euro, en økning på 8,2% sammenlignet med første kvartal 2018. Utleveringen av biler gikk riktignok noe tilbake, ned 2,9%. Driftsresultatet (410 millioner Euro) og en salgsavkastning på 6,2 % er fremdeles høyt.

Økte investeringer i varige driftsmidler på 74,3% viser en betydelig satsing på nye modeller og elektromobilitet, og dette påvirker resultatet.

– Tross den utfordrende markedssituasjonen, oppnår vi sunne resultater i første kvartal av 2019. Den svake nedgangen i driftsresultat skyldes først og fremst negative valutaeffekter og høye investeringskostnader i nye modeller og fremtidige teknologier. På den andre siden øker volumet i Europa, og aktiv salgsstyring og tiltak for kostnadsreduksjon har en positiv effekt, sier Klaus-Dieter Schürmann, styremedlem med ansvar for finans og IT hos ŠKODA AUTO.

ŠKODA-storyboard

Kontakter

Bilder

Om ŠKODA

ŠKODA
ŠKODA
Frysjaveien 31b
0609 Oslo

240 33 300http://www.skoda-auto.no

ŠKODA - Smarte løsninger hele veien

Følg saker fra ŠKODA

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra ŠKODA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra ŠKODA

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom