Forskningssamarbeid McLaren Formel1 og Avinor

McLaren er kjent for sine sportsbiler og historiske bragder i Formel1- sirkuset. Nå har Avinor etablert et forskningssamarbeid med McLaren Applied Technology og Deloitte i UK.

Formel1 er et teknologisk kappløp hvor lagene blant annet laserskanner baneforhold, leser værdata underveis, overvåker konkurrentene kontinuerlig og får informasjon fra bilenes flere tusen sensorer under løpet og i etterkant. Det er en veldig optimalisert sport, hvor sjåføren får kontinuerlig beskjed fra «løpsstrategen» i det avanserte datasenteret, på når han skal inn for å skifte dekk, hvilken posisjon han skal ligge i osv. Alt styrt av en avansert datasimuleringsmodell som analyserer underveis og gir nye prediksjoner på hva som gir størst sannsynlighet for å vinne et race. Dette er ikke ulikt det vi gjør for å avvikle flytrafikken, men likevel to vidt forskjellige operasjoner.

Mål om å utvikle nye simuleringsverktøy

Sammen med McLaren og deres samarbeidspartner Deloitte har vi gjennom det siste året diskutert om luftfarten kan lære av Formel 1 og deres avanserte teknologi. Svaret på det er trolig ja, og vi har gått sammen om et begrenset forskningsprosjekt om å prøve ut analyse og simuleringsmodeller for turnaround prosessen på Oslo lufthavn, nærmere bestem AOP, Airport Operational Procedure, sier IT-direktør i Avinor, Brede Nielsen.

Arbeidet er en videreutvikling av ACDM konseptet som i dag er avhengig av mye manuell input fra aktørene på lufthavnene. Ved å prøve ut deres metoder, kombinert med å benytte all den data vi i dag har om trafikkavvikling, er målet å utvikle nye simuleringsverktøy som optimaliserer turnaround og minimerer forsinkelser for flyselskapene.

For McLaren/Deloitte er dette en mulighet til å prøve ut teknologien i andre bransjer. Avinor er for dem en interessant samarbeidspartner fordi vi har et avansert analysemiljø og vi er unike med vårt nettverk av lufthavner med felles informasjonssystemer.

Avinor har ansvar for 44 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.