Forskningsnytt om e-sigaretter

Det gjøres heldigvis mye forskning på bruk av e-sigaretter. Forskning gir svar på effekter, bivirkninger og sikkerhet for forbruker. Ikke minst gir det oss mer kunnskap om en ny produktkategori og en relativt ukjent varegruppe. Her gir vi deg noen svar.

Effektiv til røykeslutt

Studier viser at E-sigaretter bidrar til at tobakksrøykere mer effektiv klarer å slutte, og at minst 20 000 engelskmenn klarer å stumpe røyken hvert år. Det kommer frem i en rapport publisert i Public Health England (PHE) tidligere i år.

Fortsatt er det rundt 11 prosent av den voksne befolkningen i Norge som røyker, ifølge SSB.
3 prosent av røykerne har byttet ut tobakkssigaretten med e-sigaretter, dette til tross for at e-sigaretter med nikotin fremdeles ikke er lovlig å selge i Norge. Forskerne har sterk tiltro til e-sigaretten, og ser at flere bytter til e-sigaretten som er et langt mer helsevennlig alternativ.

På verdensbasis ble det omsatt e-sigaretter for US$12 milliarder i 2016, og har med det gått langt forbi de tradisjonelle røykesluttprodukter, eller NRT (Nicotine Replacement Therapy) som omsatte for US$2,3 milliarder i 2016, ifølge Euromonitor.

I en artikkel fra ABC Nyheter fra 2016 hevdes det at når e-sigaretten kommer for salg i norsk dagligvare kan det forventes at den vil kunne gå forbi snus, som det foretrukne røykeslutt-produktet i Norge. I dag står snus for 10 millioner færre tobakkssigaretter per uke, ifølge Opinion.

95 prosent mindre helseskadelig

E-sigaretter er 95 prosent mindre helseskadelig enn vanlige tobakksigaretter. Det kommer frem i en rekke uavhengige forskningsrapporter, nå sist i publikasjonen fra Public Health England. (PHE) Røyking er den fremste dødsårsaken i Storbritannia, med nye sykehusinnleggelser hvert minutt, og 79.000 dødsfall pr år, ifølge PHE.

Myter om e-sigaretter

- Det er virkelig tragisk at så mange røykere blir syke eller dør fordi de ikke kjenner til e-sigaretten eller tror at bruk av disse er like farlige som vanlige sigaretter. Det sier professor John Newton, i PHE og peker på at halvparten av alle røykere tror at e-sigaretter er like helseskadelig som vanlige sigaretter eller rett og slett ikke vet hva e-sigaretter er. Over 90% tror at nikotin er det mest helseskadelige stoffet i en sigarett.

Feilaktig om nikotin

- Folk røyker først og fremst for nikotin. I motsetning til det de aller fleste tror er det ikke nikotin som dreper eller forårsaker kreft. Når du røyker vanlige sigaretter inhalerer du til sammen 7000 ulike helseskadelige stoffer, hvorav 70 av disse er påviselig kreftfremkallende. Det er trist at så mange røykere ikke er kjent med dette. Det sier professor Ann McNeill ved Kings College i London, en av forfatterne i en studie publisert i Public Health England.

PHE vil nå gå inn for folkeopplysning rundt e-sigaretter og anbefale e-sigaretter i brosjyremateriale til helsepersonell og i nasjonale røykesluttkampanjer på TV. Til å fronte denne kampanjen har de valgt Dr. Christian Jessenfra BBC serien "Embarrassing Bodies" – i Norge kjent som legen i NrK programmet "Pinlige Sykdommer".

Rekrutterer ikke unge

Det at ungdommer skal begynne med e-sigaretter har vært en bekymring. Studier gjennomført i Storbritannia viser at det er færre enn 1 prosent av ungdommene som svarer at de har begynt å bruke e-sigaretter. Det er derfor liten grunn til å tro at unge begynner å røyke e-sigaretter her i Norge.

Les forskningsrapportene fra Public Health of England her:

PHE publishes independent expert e-cigarettes evidence review

E-cigarettes around 95% less harmful than tobacco estimates landmark review

E-cigarettes: a new foundation for evidence-based policy and practice