Förnyat anställningsavtal med VD Per Avander

Bilias styrelse har träffat en överenskommelse med VD och koncernchef Per Avander om att han kvarstår i nuvarande roll i ytterligare sju år, till 2026.

Överenskommelsen säkerställer den kontinuitet som krävs för att fortsätta att leverera den höga kundservice som Bilias kunder har vant sig vid. Vidare befinner sig marknaden i ett intressant läge, där såväl bilindustrin som konsumentbeteendet håller på att förändras. Med förändringen öppnar sig nya möjligheter som Bilia kan kapitalisera på, och Per och hans ledningsgrupp har den strategiska förmågan att ta tillvara på detta unika tillfälle.

”Jag är glad och tacksam över det fortsatta förtroendet att leda och utveckla Bilia på den resa vi har startat. Tillsammans med Bilias medarbetare vill jag ta tillvara de framtida möjligheter jag ser för fortsatt utveckling av verksamheten”, säger VD och koncernchef Per Avander.

”Vi är mycket nöjda med att Per har fattat detta beslut. Sedan Per tillträdde som koncernchef i oktober 2011 har han genom ett utmärkt ledarskap navigerat Bilia till nästa nivå. Detta har inneburit ett bredare produkterbjudande och ett helt verksamhetskritiskt fokus på Serviceaffären, som idag utgör merparten av Bilias vinst. Tack vare detta har vi etablerat oss som den marknadsledande aktören inom försäljning och service av bilar, oavsett drivlina”, säger Bilias ordförande Mats Qviberg.

Göteborg den 5 september 2019

Bilia AB (publ)

För ytterligare information hänvisas till Bilias styrelseordförande Mats Qviberg,
telefon 08-402 33 00 eller till CEO Per Avander och CFO Kristina Franzén, Bilia AB,
telefon: 010-497 70 00.

Fakta om Biliakoncernen

Bilia är en av Europas största bilkedjor med en ledande position inom service och försäljning av personbilar och transportbilar. Bilia har per halvårsskiftet 137 anläggningar i Sverige, Norge, ­Tyskland, Luxemburg och Belgien. Bilia säljer personbilar av märket Volvo, BMW, Toyota, Renault, Lexus, MINI, Dacia samt transportbilar av ­märket Renault, Toyota och Dacia.

Bilia har idag en fullt utbyggd verksamhet med försäljning av nya bilar, e-handel, reservdelar och butiksförsäljning, service- och skadeverkstäder, däck och bilglas samt finansiering, försäkring, biltvätt, drivmedelsstationer och bildemontering under samma tak, vilket ger ett unikt erbjudande.

Bilia omsatte 28,4 mdkr år 2018 och hade 4 785 anställda.

Vostok Emerging Finance investerar i Xerpa, brasiliens ledande HR-plattform och löneutjämningsprodukt.17.9.2019 15:00:00 CESTPressemelding

Stockholm, Sept. 17, 2019 (GLOBE NEWSWIRE) -- Vostok Emerging Finance (“VEF”) meddelade idag att bolaget har investerat 8.5 MUSD i Xerpa, brasiliens ledande HR-plattform och leverantör av Xerpay, bolagets löneutjämningsprodukt. VEF ledde Serie B-finansieringsrundan om totalt 13 MUSD, i vilken även Founders Fund (den första institutionella investeraren i Facebook and SpaceX) ledd av Peter Thiel, en av PayPals grundare, deltog tillsammans med de befintliga investerarna Kaszek Ventures, Redpoint e.ventures och QED. Genom denna investering äger VEF en minoritetspost och har styrelserepresentation i bolaget. Xerpa’s löneutjämningsprodukt, Xerpay, ger löntagare åtkomst till sin redan intjänade lön, omgående och vid vilken tidpunkt som helst, likt Wafestream i Storbritannien. Brasilien har länge lidit av några av världens högsta räntor, låg andel finansiellt inkluderade individer och 60% av arbetstagarna kämpar för att få lönen att räcka månaden ut. Genom Xerpay får löntagare omedelbar finans

Vostok Emerging Finance invests into Xerpa, Brazil’s leading HR platform and salary-on-demand provider.17.9.2019 15:00:00 CESTPress release

Stockholm, Sept. 17, 2019 (GLOBE NEWSWIRE) -- Vostok Emerging Finance (“VEF”) announces its USD 8.5 mln investment into leading Brazilian HR platform and salary-on-demand provider, Xerpa. VEF led a broader Series B investment round of USD 13 mln and is joined by Founders Fund (the first institutional investor in Facebook and SpaceX) led by Peter Thiel, one of the founders of PayPal, alongside existing investors, Kaszek Ventures, Redpoint e.ventures and QED. Post the transaction VEF holds a minority stake and board representation in the company. Xerpa’s salary-on-demand product, Xerpay, allows employees to access their already earned wages, instantly and at any time, similar to Wagestream in the UK. Brazil has long suffered from some of the highest interest rates globally, poor financial inclusion and 60% of workers struggle to make their paycheck last the month. Through Xerpay, employees gain instant financial security and thus can avoid the cumulative spiral of debt, defaults and pena