Fornøyde kunder og vekst i KLP Skadeforsikring AS

KLP Skadeforsikring vokser i alle kundesegmenter, og leverer et godt resultat for 2016. For sjette år på rad kan selskapet vise til best kundetilfredshet i EPSI-undersøkelsen.

2016 har vært et godt forsikringsår og et godt finansår for KLP Skadeforsikring. Resultatet før skatt var på 255 millioner kroner, og finansavkastningen på 6,1 prosent. Selskapet har vokst i alle kundegrupper, og premieinntektene økte med 14 prosent fra året før, til 1,3 milliarder kroner.

Skaderesultatet er tilfredsstillende. Totalt er det utbetalt erstatninger for 783 millioner kroner i 2016. I løpet av året ble det meldt fem større skader med forventet erstatning på over ti millioner kroner hver. Det er satt av 136 millioner kroner for å dekke disse fem storskadene.

Fornøyde kunder
For sjette år på rad kan KLP Skadeforsikring AS vise til best kundetilfredshet blant norske bedriftskunder i årets EPSI-undersøkelse (European Performance Satisfaction Index). De kundene som har hatt en skade, er aller mest fornøyde. Selskapet fikk også svært god score fra kundene i sin egen kundetilfredshetsundersøkelse høsten 2016. I juni 2016 mottok skadeoppgjørsavdelingen Norske Forsikringsmegleres Forenings pris «Mest korrekt skadeoppgjør for 2016».

- Både denne prisen og resultatene fra EPSI bekrefter at vi leverer høy kvalitet på skadeoppgjør, som er det området som betyr aller mest for forsikringskundene. Det gjør oss godt rustet til å møte den tøffe konkurransen i markedet, sier administrerende direktør Tore Tenold.

Mål om videre vekst
KLP Skadeforsikring er markedsleder i offentlig sektor, og har mål om videre vekst i dette segmentet.
Selskapet jobber også mot en styrket markedsposisjon i bedriftsmarkedet, og viderefører satsingen mot nye bransjer, som hoteller, varehandel og andre tjenesteytende næringer.

Den største veksten i fjor kom i privatmarkedet. KLP Skadeforsikring har fortsatt et stort potensiale i kjernemålgruppen, som er medlemmer i KLP. Selskapet har ambisjoner om at en stor andel av KLP-medlemmene skal velge selskapet som sin forsikringsleverandør, og tilbyr gode medlemsbetingelser. 91 prosent av alle nye kunder i 2016 var KLP-medlemmer, og totalt er andelen på 84 prosent.

For mer informasjon, kontakt:
Tore Tenold, adm. dir. i KLP Skadeforsikring AS
Tlf. 91 54 83 33 eller e-post: tore.tenold@klp.no