Formueskatten rammer Hvermannsen

Bedriftsforbundet mener debatten om formueskatten ikke skal handle om de aller rikeste.

"Nesten en halv million mennesker betaler formuesskatt, og nesten 90 % av disse har en formuer på under 5 mnok. Disse er i tillegg knyttet opp i illikvide verdier og vi får daglig fortvilte telefoner fra våre medlemmer som må låne penger, eller ta fra sin allerede beskattete lønn, for å også betale formueskatten", sier Adm  Dir i Bedriftsforbundet, Olaf Thommessen.

Norsk næringsliv består av småbedrifter, over 90 % av norske private bedrifter har under 9 ansatte. Å trekke frem Hagen eller Ultvedt Moe som fanebærere mot formueskatten blir helt feil, og en bedagelig skyteskive for venstresiden. Det er hverdagsnæringslivet som lider, ikke Hagen eller Sissener. Våre medlemmer er lei av å ikke bli sett og hørt for den verdifulle ressursen de er i det norske samfunnshjulet. Det er hverdagsnæringslivet med småbedriftene som holder hjulene i gang i Norge. Det er de som rammes hardest av en skatt som er vilkårlig og urettferdig, og som favoriserer utenlandske bedrifter fremfor norske, avslutter Thommessen»

En god plattform for de små og mellomstore bedriftene15.1.2018 18:30Pressemelding

Bedriftsforbundet gleder seg over at flere av deres kampsaker ligger i regjeringens nye plattform; blant annet øke bunnfradraget i formueskatten, reduksjon /tak på eiendomsskatt, signalet om sykelønn og det å gjøre det enklere for små og mellomstore bedrifter å delta i offentlige anbud. - Dette er en nettopp en god plattform for de små og mellomstore bedriftene. Vi i Bedriftsforbundet tar gjerne rollen som rådgivere og vaktbikkjer når flere av disse tiltakene skal utformes, sier administrerende direktør for Bedriftsforbundet, Olaf Thommessen.

OECD-rapporten må ikke bli en sovepute19.12.2017 11:30Pressemelding

I dag gikk det ut en pressemelding fra Finansdepartementet som sier at Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) tegner et positivt bilde av utviklingen i norsk økonomi i en ny spesialrapport om Norge som blir lagt frem i dag. Bedriftsforbundet synes det er bra at OECD gir støtte til regjeringen, men mener dette ikke må bli en sovepute for regjeringens økonomiske politikk. OECD understreker nettopp behovet for å føre en næringslivsvennlig politikk.