TV 2

Formidabel vekst for TV 2 i januar

Del

Mens alle konkurrentene går tilbake, kan TV 2 vise til kraftig økning forrige måned. For første gang siden Kantar TNS begynte å måle seertallene i 2000, er TV 2 større en NRK samlet i januar.

Farmen kjendis har vært en enorm suksess for TV 2 i januar. Foto: Espen Solli, TV 2.
Farmen kjendis har vært en enorm suksess for TV 2 i januar. Foto: Espen Solli, TV 2.

TV 2s hovedkanal fikk i januar en andel på 21,6 prosent i aldersgruppen 12+. Dette er en fremgang på hele 6,8 prosentpoeng mot samme måned i fjor. I den kommersielle målgruppen 20-49 år fikk TV 2 en andel på hele 23,8 prosent, en fremgang på 7,7 prosentpoeng. Og for første gang siden Kantar TNS overtok tv-målingen i 2000, er TV 2s kanaler større enn NRKs kanaler samlet i den kommersielle målgruppen 20-49 år i en januar-måned!

– Farmen kjendis, sterke tall for nyhetene og ikke minst Håndball-VM vært de sterke driverne denne måneden. Men også programmer som Norske Talenter, Hver gang vi møtes og God kveld Norge har levert solide seertall gjennom hele januar. Det er vi svært glade for, samtidig vet vi at det venter tøff konkurranse de kommende månedene, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes.

TV 2s reklamekanaler samlet fikk en oppgang på 7,8 prosentpoeng i den kommersielle målgruppen 20-49 år, og en samlet andel på 31,7 prosent. Mens den samlede seertiden i denne målgruppen falt, økte TV 2-kanalene seertiden med 8 prosent mot fjorårets januarmåned.

– I tiden fremover blir det viktig for oss å nå ut til nye seere og demme opp fallet i tv-seing hos unge. Blant annet er TV 2 Sumo i gang med noen av de viktige grepene som skal tas for å sikre at vår strømmetjeneste hevder seg i konkurranse mot andre. Vi gleder oss også til TV 2 Sumos nye sjef Christian Birkeland er på plass i april. Samtidig skal vi også satse på ulike typer samarbeid med våre distributør-partnere, sier Sandnes.

Mot de andre kommersielle tv-kanalene økte TV 2 avstanden markant i januar. TV 2s reklamekanaler fikk en andel på hele 52,3 prosent blant de kommersielle kanalene i tv-universet. Dette er en oppgang på formidable 9,3 prosentpoeng.

TV-andelene i januar:

Den kommersielle målgruppen 20-49 år:

TV 2: 23,8% (+7,7%)

TV 2 Zebra: 2,2% (+0,2%)

TV 2 Nyhetskanalen: 1,8% (+0,1%)

TV 2 Livsstil: 1,8% (-0,4%)

TV 2 Humor: 1,5% (+0,3%)

TV 2 Sportskanalen: 0,7% (+-0)

TV 2 reklame-TV: 31,7% (+7,8%)

TV 2 Sport Premium: 2% (+0,5%)

TV 2 samlet: 33,7% (+8,3%)

Aldersgruppen 12+:

TV 2: 21,6% (+6,8%)

TV 2 Zebra: 1,7% (+0,3%)

TV 2 Nyhetskanalen: 2,5% (+0,3%)

TV 2 Livsstil: 1,2% (-0,3%)

TV 2 Humor: 0,7% (+0,1)

TV 2 Sportskanalen: 0,7% (+0,2%)

TV 2 reklame-TV: 28,4% (7,4%)

TV 2 Sport Premium: 1%

TV 2 samlet: 29,4% (+7,4%)

Kontakter

Jan-Petter DahlKommunikasjonssjef i TV 2. Kontaktperson for spørsmål om seertall for TV 2-kanalene. Pressekontakt for Nyhetene og Allsang på grensen.

928 60 363jan-petter.dahl@tv2.no

Bilder

Farmen kjendis har vært en enorm suksess for TV 2 i januar. Foto: Espen Solli, TV 2.
Farmen kjendis har vært en enorm suksess for TV 2 i januar. Foto: Espen Solli, TV 2.
Last ned bilde
TV 2-sjef Olav T. Sandnes.
TV 2-sjef Olav T. Sandnes.
Last ned bilde

Om TV 2

TV 2
TV 2
Nøstegaten 72
5020 Bergen

02255http://www.tv2.no

Dette er TV 2

TV 2 er Norges største kommersielle tv-kanal, og er en del av mediehuset TV 2 som står bak en rekke etablerte merkevarer som TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Zebra, TV 2 Livsstil, TV 2 Sportskanalen, TV 2 Humor, TV 2 Sumo, TV2.no, TV 2 Mobil og TV 2 Skole.

TV 2 er en del av Egmont, som er et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, der deler årlig ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, forlag, Klikk.no, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper.

Følg saker fra TV 2

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra TV 2

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom