Formel E: Audi lanserer ny elbil

Audi presenterte onsdag kveld konsernets aller første fullelektriske racing-bil. Audi e-tron FE04 understreker merkets forvandling fra tradisjonell bilprodusent til fremtidsrettet mobilitetsleverandør.

Formel E

Formel E-bilen vil neppe bli aktuell for norske veier, men like fullt kan den bidra til å bane vei for en annen Audi e-tron som snart treffer vårt marked.

- SUV-en Audi e-tron lanseres for massemarkedet neste år og vil i likhet med våre øvrige modeller utvikles med kunnskap generert fra Audis satsing på motorsport. Dreiningen mot elektriske mesterskap er naturlig i takt med den tunge satsingen på den elektriske drivlinjen, sier Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonssjef for Audi i Norge.

Audi avslørte nylig at merket skal ha flere enn 20 elektrifiserte modeller i porteføljen før 2025.

Det er Formel E-mesteren Lucas di Grassi som, sammen med Daniel Abt, skal kjøre for Audis fabrikkteam kommende sesong. Teamet skal ledes av Allan McNish. Etter nærmere 40 års fruktbar satsing på motorsport blir Audi nå den første tyske bilprodusenten som deltar i Formel E for testing og videreutvikling av ny teknologi for masseproduksjon. quattro, TFSI og TDI er bare noen eksempler på Audi-nyvinninger som er utviklet i forbindelse med motorsport.

Ingeniørene bak Audi e-tron FE04 har rettet sitt fokus mot å designe en så effektiv motor som mulig. For kraftoverføringen til hjulene tar Team Audi Sport ABT Schaeffler i bruk en høyeffektiv girkasse med bare ett gir i 2017/2018-sesongen. På utsiden vil bilen tydelig skille seg ut med et progressivt design og basisfargene hvit, grønn metallic og sort. For første gang i karrieren skal di Grassi ta fatt på en sesong i bil nummer «1», som regjerende mester. Med på laget får han talentet Daniel Abt (24). Abt og di Grassi har allerede vist seg som en slagkraftig duo i Formel E-sirkuset. I løpet av de 33 gjennomførte løpene har de oppnådd seks seirer og 24 pallplasseringer totalt.

Det er store forventninger til teamet før sesongstart. Under ledelse av Le Mans-vinner McNish forbereder man seg på sesongstart i Hong Kong 2. desember i år. Da får også Audi e-tron FE04 sin racing-debut. Men bilen vil kunne ses på banen før den tid. Fredag og lørdag presenterer Audi FE04 på E-Mobility Play Days på Red Bull Ring i Østerrike. Deretter, fra mandag til torsdag, starter de offisielle preseason-testene i Valencia i Spania.

Formel E
Audi satser på elbiler

Audi e-tron tar regenerering til nye høyder8.8.2018 14:00Pressemelding

Prototypen av Audi e-tron kombinerer enorme krefter med høy effektivitet. Med hele 300kW akselererer den heleltriske SUVen fra null til 100 km/t på under seks sekunder. I følge den nye WLTP-standarden, får den også en rekkevidde over 400 km ved fullading. En viktig årsak til den lange rekkevidden, er det innovative og markedsledende regenereringskonseptet Audi har utviklet for e-tron. Den helelektriske SUVen beviste nettopp dette i legendariske Pikes Peak i Colorado i forrige uke.