Forlik mellom Edvartsen og NFF

Det er i dag inngått forlik mellom Norges Fotballforbund (NFF) og Svein-Erik Edvartsen. Det betyr at avskjedssaken som er berammet i Oslo tingrett kommende uke utgår.

NFF har avskjediget Edvartsen og Edvartsen har bestridt avskjeden. Partene har forlikt uenigheten,slik at spørsmålet om avskjedens gyldighet forblir uløst. Partene er likevel enige om at Edvartsens ansettelsesforhold har opphørt. Som en del av forliket frafaller Edvartsen sitt søksmål mot Svein Graff, direktør for kommunikasjon og samfunn.

NFF utbetaler 200 000 kroner til Edvartsen ved advokat Eldens klientkonto og dekker sakskostnader til advokat Elden med kroner 350 000.

Saken gjaldt diverse eposter sendt NFF med ukjente avsendere fra samme IP-adresse Edvartsen brukte da han bestilte IT utstyr til sine ansatte. Edvartsen har bestrid enhver befatning med falske e-poster.

- Dette har vært en belastende sak for NFF, og selv om vi var forberedt på å møte motparten i retten er vi glade for at de to søksmålene utgår. I tillegg er alle tjent med at saken avsluttes nå. Vi unngår også en mulig ankesak, og dermed nye måneder med denne saken. Også hensynet til norsk fotballs omdømme gjør at vi valgte denne løsningen, sier fungerende generalsekretær Kai-Erik Arstad i NFF.

Edvartsen erkjenner at saken har vært en belastning for norsk fotball.

- Jeg aksepterer denne løsningen fordi jeg ønsker å bevare en god relasjon til norsk fotball. Saken har vært en stor belastning for meg og mine nærmeste, og det er en stor verdi i seg selv å få den avsluttet, sier Svein-Erik Edvartsen.

Dommerspørsmålet har ikke vært en del av partenes megling og forlik.

Som del av forliket skal partene og deres advokater ikke omtale forlikets bakgrunn og innhold ut over hva som fremgår av pressemeldingen.