Forlater fulle handlekurver i kassen – de yngste gjør det oftest

Hele 6 av 10 nordmenn forlater ofte eller av og til en full handlekurv med varer i nettbutikkens kasse. Den klart viktigste grunnen er at handleturen i nettbutikken rett og slett ble for dyr.

- Mange norske nettbutikker har fremdeles mye å lære av sine utenlandske konkurrenter for å tilby problemfri netthandel. Den høye andelen som ikke fullfører kjøpet viser at mange butikker ikke har gode nok kasseløsninger. Dette er en helt grunnleggende faktorer som må på plass i enhver nettbutikk, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

I PostNords ferske rapport «Netthandel i Norden» anslås det at nordmenn handler fysiske produkter på nett for 49,1 milliarder kroner. I snitt handler vi for drøye 2000 kroner hver måned på nett. Norge handler også dobbelt så ofte i utenlandske butikker som de gjør i Sverige.

De yngste etterlater handlekurven full 8 av 10 ganger

Klarna er med sine 5000 norske nettbutikker en av de største aktørene som leverer betalingsløsninger til dette markedet.

• I den representative undersøkelsen de har fått utført blant mer enn 1000 nordmenn oppgir hele 62 prosent at de ofte eller av og til forlater en full handlekurv i kassen.
  • De fleste (42 prosent) gjør dette fordi totalsummen ble for høy.
  • Hele 28 prosent gjennomfører ikke kjøpet fordi det påløper gebyrer på kjøpet, mens 22 prosent sier de forlot handlevognen fordi nettbutikken ikke tilbød deres foretrukne betalingsmåte.
  • Blant de mellom 18 og 29 år forlater hele 8 av 10 handlevognen ofte eller av og til full i kassen.

- Vi ser en klar tendens, spesielt blant de yngre kjøperne at de forventer enkle, fleksible og oversiktlige betalingsløsninger. De ønsker, i likhet med nettbutikkene, å gjennomføre kjøpene de allerede har lagt i handlevognen. Slik det er i mange nettbutikker i dag taper både kunden på lite forbrukervennlige kasseløsninger og butikkene taper salg. Det er også viktig å ha tilbud om enkel finansiering. Det er ikke slik lenger at det er bare småvarer som selges på nett, sier Elvestad.

Norsk nettbutikksuksess reduserte forlatte handlekurver med 33 prosent

Den norske nettbutikksuksessen, Milrab, har økt sin omsetning hele 300 prosent de siste tre årene. I fjor omsatte de for mer enn 100 millioner kroner. De har også blitt kåret til Gasellebedrift av Dagens Næringsliv hele fem år på rad. Ved å endre sine kassaløsninger reduserte Milrab problemet med forlatte og fulle handlekurver med hele 33 prosent. Nå forlates «bare» 4 av 10 handlekurver.

- Vi forandret hele vår kasseløsning slik at kunden skal slippe å registrere seg som bruker for å få lov til å handle. I tillegg gir vi kunden flere betalings- og fraktalternativer. Det er også viktig å gi kunden informasjon om hva kjøpet faktisk vil koste. Det er egentlig de samme kravene til et kjøp her som når du er i en fysisk butikk. Du vil at det skal gå raskt og være enkelt og varen skal koste det som står på prislappen, sier styreleder og gründer i Milrab, Finn Magnus Torall.

Avbryter fordi det går for tregt

Hele 14 prosent av de spurte avbrøt kjøpet i kassen rett og slett fordi det tok for lang tid.

- For å eliminere friksjon i kjøpsprosessen har også Klarna integrert frakten i selve kasseløsningen. Med Klarna Shipping Service får du en enkel og forståelig måte å velge hvordan du ønsker å få levert produktene hjem eller til nærmeste hentested. Du også kan lett velge mellom forskjellige fraktaktører, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.

Derfor avbryter nordmenn netthandelen:

1. Totalsummen ble for høy (42%)

2. Påløpte gebyrer (28 %)

3. Tilbød ikke min foretrukne betalingsmåte (22 %)

4. Hadde ikke kort/ mobil tilgjengelig (16 %)

5. Det tok for lang tid (14 %)

6. Usikker på sikkerheten ved nettbetaling (12 %)

7. Jeg ble avbrutt av barn eller andre i husstanden (12 %)

8. Det er for komplisert (7 %)

9. Hadde ikke dekning på kontoen (6 %)

10 Annet (25 %)

Kilde: YouGov/ Klarna