Forhindre innbrudd i påsken med mobilen

Flere boligeiere har meldt om ukjente personer som har kjent på dørhåndtak og sondert boligen deres i vinter. Det kan varsle om en mulig innbruddsbølge i påsken. Med nye smarthjem-funksjoner, kan du bruke mobilen til å forebygge innbrudd.

STYR HJEMMET FRA MOBILEN: Teknologi gjør det mulig å kontrollere og overvåke boligen når du ikke er hjemme, noe som kan gjøre det mindre attraktivt å bryte seg inn. Foto: Leonardo Patrizi, iStock

– Stadig flere nordmenn velger å styre hjemmet sitt fra mobilen. Teknologi gjør det mulig å kontrollere og overvåke boligen, som kan gjøre det mindre attraktivt å bryte seg inn, sier Annika Persson, skadesjef i Codan Forsikring.

Det er for eksempel mulig å styre lys og radio fra hytta, og lure tyvene til å tro at du er hjemme. Persson presiserer at boligalarm fortsatt er et effektivt virkemiddel for å redusere risikoen for innbrudd.

Sonderer attraktive boliger
Innbruddsbander er fullt klar over at store deler av befolkningen kommer til å reise bort i påsken. Eiendomstyveri er fortsatt er den vanligste formen for anmeldte lovbrudd, viser fersk statistikk fra SSB*. I 2017 ble 94 887 eiendomstyverier meldt til politiet. Av disse tilfellene var 9 610 fra bolig eller fritidsbolig.

– Vi har sett at det i Facebook-grupper har vært meldt om at ukjente personer har sondert ulike boligområder. Det kan bety at innbruddstyver planlegger innbrudd på et senere tidspunkt når boligeierne er bortreist, sier Annika Person.

60 sekunder tar motet fra tyven
Politiets erfaringer** med å redusere risikoen for innbrudd er å ta motet fra tyven ved å gjøre det vanskelig, tidskrevende og støyende. Tar det 60 sekunder eller mer mister tyven motet, særlig hvis det lager mye støy.

Når du skal reise bort
- Bruk mobilen til å styre lys og radio
- Unngå å forlate hjemmet helt mørkt og med alle gardiner igjen
- Få hjelp til å måke snø, tømme postkassen og fylle søppelkassen