Foreslår ny merkeordning for klær av ull
De senere årene har vi fått en rekke merker for opprinnelse og kvalitet på mat, for eksempel Nyt Norge, Beskyttede Betegnelser og Spesialitet, samt ulike merker for økologisk mat. Merkeordningene er støttet av det offentlige og har et felles mål om å styrke verdiskapning basert på norske råvarer. For klær og tekstiler finnes ingen slike merkeordninger.
Markedsføringen av klær er i dag uryddig. Forbrukerne tror de kjøper norsk ull, men blir sannsynligvis lurt av markedsføringen. Samtidig øker interessen for norsk ull. Industrien selv har interesse av å merke ulla, og lager sine egne merker. Alle aktører, inkludert myndighetene, er positive til en merkeordning.
En ny SIFO-rapport gir et kunnskapsgrunnlag for en merkeordning, samt en oversikt over mulige måter den kan utformes og organiseres.
Hvorfor en merkeordning for ull?
- Som hjelpemiddel mot en til dels uryddig markedsføring av ull som vi ser i dag.
- Øke bevisstheten og oppmerksomhet om norsk ull blant produsenter og forbrukere.
- Bidra til å fremme ulike kvaliteter ved norsk ull.
- Styrke produksjon og salg av lokal ull.
Basert på erfaringene fra ulike merkeordninger peker rapporten å tre alternative veier fremover:
- Opprette en ny ordning i privat regi.
- Opprette en ny offentlig støttet ordning.
- Knytte seg til eksisterende ordninger.
Om rapporten:
Rapporten bygger på ulike data inkludert intervjuer med aktører i verdikjeden og forbrukerundersøkelser. Erfaringer med merkeordninger fra andre land samt ulike mat- og miljømerkeordninger er også diskutert.
Rapporten er en leveranse i KRUS-prosjektet, «Grønn vekst i hvitt gull gjennom lokalt forankrede verdikjeder» (Norges Forskningsråd). Målet med KRUS er å styrke verdiskapningen basert på norsk ull og redefinere forståelsen av bærekraftig mote gjennom lokale klær. Dette gjøres blant annet ved å gjenopprette kunnskap og forståelse for hvor klærne kommer fra både i tekstilsektoren og blant forbrukerne.
Referanse:
Gunnar Vittersø, Ingun Grimstad Klepp, Tone Skårdal Tobiasson og Kjersti Kviseth: Opprinnelsesmerking av norsk ull. Oppdragsrapport nr. 5-2017. Oslo: Forbruksforskningsinstituttet SIFO, Høgskolen i Oslo og Akershus
Kontakt:
Ingun Grimstad Klepp, tlf. 990 97 402, ingun.g.klepp@sifo.hioa.no
Nøkkelord
Kontakter
Kjersti LassenKommunikasjonsrådgiver SIFO
Bilder
Om OsloMet
OsloMet – storbyuniversitetet har cirka 22.000 studenter og 2.600 ansatte, og har studier i Pilestredet og på Kjeller.
OsloMet tilbyr et bredt spekter av høyere utdanning innen profesjonsrettede studier i Norge.
OsloMet er også en ledende leverandør av forskningsbasert kunnskap for velferdssamfunnet.
Følg pressemeldinger fra OsloMet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra OsloMet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra OsloMet
Ny studie: Å jobbe i barnevernet påvirker den psykiske helsen22.4.2024 13:16:34 CEST | Pressemelding
49,5 prosent av ansatte i barnevernet opplevde emosjonelt stress på et nivå som indikerte at de kunne ha behov for profesjonell hjelp.
Fra frykt for "svenske tilstander" til utdanning for flerkulturelle unge15.4.2024 15:54:06 CEST | Pressemelding
26 april 2024, fredag inviterer OsloMet til et seminar der blant annet flerkulturelle unge snakker om utfordringer med å søke seg til høyere utdanning.
Ny studie: Foreldre som blir fratatt sine barn blir sosialt avvist og ekskludert8.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Undersøkelsen viser også at foreldrenes reaksjoner etter en omsorgsovertagelse må bli forstått som sorg og ikke egenskapsforklares som mangler ved foreldrene.
Hvorfor skal universitetene samarbeide med arbeidslivet?11.3.2024 13:02:17 CET | Pressemelding
Hvordan kan samfunn og forskning lære av hverandre? Velkommen til seminar om erfaringene fra samarbeidet mellom OsloMet og Bydel Søndre Nordstrand.
Frokostmøte: Bidrar høyere utdanning til sosial mobilitet?11.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
I flere land har det de siste årene vært hevdet at utdanningssystemet bidrar til å opprettholde sosiale forskjeller, snarere enn å utjevne dem. Er det samme tilfelle i Norge?
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom