Foreslå din friluftslivsfavoritt!

Hvem fortjener Friluftslivets hederspris og Friluftslivets ildsjelpris for 2017? Norsk Friluftsliv og festivalen "Friluftsliv for alle" ønsker forslag til kandidater som fortjener heder og ære for sin innsats.

SØKER KANDIDATER: Norsk Friluftsliv og "Friluftsliv for alle" søker kandidater til Friluftslivets hederspris og Friluftslivets ildsjelpris for 2017. Foto: Daniel Gauslaa / Norges speiderforbund

Hvert år deles Friluftslivets hederspris og Friluftslivets ildsjel ut, til den eller de som gjør en viktig innsats for friluftslivet i Norge.

I fjor var det Norges Røde Kors som mottok hedersprisen, mens Ann Marit R. Vikan, klubbrådgiver i Grimstadhøgda 4H i Møre og Romsdal, fikk ildsjelprisen.

Hedersprisvinneren pekes ut av en jury, mens vinneren av ildsjelprisen stemmes fram av det norske folk.

Norsk Friluftsliv og friluftslivsfestivalen "Friluftsliv for alle" ønsker forslag til kandidater til begge priser innen 28. februar.

- Disse prisene er til for å gi heder og ære til de som hver dag gjør en stor innsats for å legge til rette for at alle kan nyte den norske naturen og være i aktivitet i friluftsliv, sier generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Lasse Heimdal.

Hedersprisen
Friluftslivets hederspris ble etablert i 1995, og er den viktigste anerkjennelsen innen norsk friluftsliv. Prisen deles ut av organisasjonen Norsk Friluftsliv og friluftsfestivalen «Friluftsliv for alle».

Noen mennesker har i større grad enn andre sett betydning av å ta vare på og å tilrettelegge for aktivt, men forsvarlig bruk av naturen. De har gått foran som veiledere og forbilder. Andre evner å formidle naturens vare og fine stemninger og dens storslagenhet gjennom ord og bilder. Dette gir større forståelse for skaperverkets mangfold, og det oppmuntrer til økt bruk av naturen – med sunn nysgjerrighet, forståelse og respekt for naturens verdier.  Det er bl.a. slike foregangsmenneske,r og også organisasjoner, vi ønsker å hedre med Den norske Friluftslivsprisens hederspris.

Juryen består av Dag Kaas (leder), fylkesmann Lars Sponheim, avd.dir. i Miljødirektoratet, Berit Lein, stortingsrepresentantene Knut Aril Hareide og Jan Bøhler, programskaper i NRK/TV Trond Berg, samt Morten Dåsnes (representerer Helsedirektoratet) og Kjell Haugen (representerer Friluftsliv for alle).

Ildsjelprisen
Ildsjelprisen ble etablert i 2013 og er en heder til de lokale hverdagsheltene som gjør en uegennyttig og viktig innsats for friluftslivet.

Ildsjelprisen hedrer kandidater som på en forbilledlig måte har umerket seg lokalt. Det kan være like aktuelt å gi denne anerkjennelsen til unge, som viser et ekstraordinært engasjement, som eldre som har befestet dette gjennom et langt liv – eller det kan også være et lag, forening eller et prosjekt.

Kandidatens arbeid må kunne samles i begrepet «la naturopplevelser gå i arv». Typiske innsatsområder kan være formidling av natur og naturens stemninger og gleder til inspirasjon for folk flest, praktisk eller samfunnsmessig tilrettelegging av friluftsliv for allmennheten og innsats for bærekraftig bruk av naturen. Kandidatene kan ha sitt virke i alle deler av norsk natur – i nærområdet der folk bor, langs kysten, i skog og lavland og på fjellet.

Les mer om prisene og finn mer informasjon om hvordan du kan foreslå kandidater på www.norskfriluftsliv.no.

Tidligere vinnere av hedersprisen:
1995: Ragnar Frislid
2014: Øystein Dahle
2015: Speiderbevegelsen – Norges Speiderforbund og KFUK-KFUM speiderne
2016: Norges Røde Kors

Tidligere vinnere av ildsjelprisen:
Årets Ildsjel 2014: Robin Dahle Oen fra Øygarden
Årets Ildsjel 2013: Thor Bergesen fra Sandnessjøen
Årets Ildsjel 2015: Maria Sjøberg fra Valnesfjorden
Årets Ildsjel 2016: Ann Marit R. Vikan fra Grimstadhøgda

SØKER KANDIDATER: Norsk Friluftsliv og "Friluftsliv for alle" søker kandidater til Friluftslivets hederspris og Friluftslivets ildsjelpris for 2017. Foto: Kjetil Jøssang / Norges speiderforbund