Førerløs fremtid må være satsningsområde i NTP

I forslaget til Nasjonal transportplan (NTP) er det så å si ingenting som gjør oss rustet til det teknologiske skiftet innen transport. Det etatene har lagt inn om intelligente transportsystemer (ITS), viser ikke vei inn i en fremtid med selvkjørende biler som «snakker» sammen. – Dette må regjeringen ta tak i. I den endelige NTP-en må ny teknologi få en sentral rolle, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Neste NTP skal gjelde helt frem til 2029. I samme tidsperiode kommer det til å skje kvantesprang innen ny teknologi. Ekspertene mener at fullt ut selvkjørende biler, der sjåføren ikke får lov til å ta over styringen, kommer rundt 2030. Ford har sågar gått ut og sagt de skal ha en bil uten ratt og pedaler klar allerede i 2021. Denne utviklingen krever mye både av infrastruktur og lovgivning. Dersom vi våkner opp i tide, kan Norge plassere seg i en ledende rolle for en framtid med førerløse biler.

- Hvis vi vil ta i bruk denne nye teknologien, må det satses offensivt. ITS-løsningene må sees på som selvstendige satsingsområder med egne investeringsbehov og ikke bare som en bieffekt av andre prosjekter, mener Sagedal. - Samferdselsministeren må sørge for å få dette på plass, fortsetter hun.

Når teknologien overtar for sjåføren, vil det ha stor betydning for trafikkflyt, trafikksikkerhet, miljø og samfunnskostnader. I en fremtid der bilene «snakker sammen» og teknologien overtar for sjåførene, kan vi løse køproblemer, få ned utslippet og nærme oss visjonen for null drepte og hardt skadde på norske veier.

- Skal vi få til dette, må politikerne løfte blikket. Når forslaget til transportplan skal til behandling, må våre folkevalgte sikre en offensiv satsing på ny teknologi. Vi kan ikke gå baklengs inn i fremtiden, sier Inger Elisabeth Sagedal.

Den teknologiske utviklingen gir oss også store etiske og juridiske utfordringer. I dag er sjåføren ansvarlig, men med selvkjørende biler må det bli annerledes. Både Volvo, Google og Mercedes har sagt at de tar det juridiske ansvaret for sine selvkjørende biler, men det formelle er ennå ikke på plass.

- Både nasjonale lover og internasjonale konvensjoner må endres. Utviklingen går raskt og vi må sørge for at lovverket er oppdatert til å håndtere framtiden, mener Sagedal.