Regus

FORELDRE KREVER MER FLEKSIBILITET PÅ JOBBEN

Stadig flere foreldre krever fleksible arbeidsløsninger fra arbeidsgiverne, slik at de kan tilbringe mer tid sammen med familien. Dette viser ny forskning fra Regus – verdens største tilbyder av fleksible kontorløsninger. Undersøkelsen, som er utført i Storbritannia, viser at 85 prosent av arbeidende foreldre vil gi fra seg andre fordeler for mer fleksibelt arbeid. 81 prosent av de spurte mener at den største fordelen med fleksible arbeidsplasser er bedre balanse mellom jobb og fritid.

Tilgjengelighet på flere steder å jobbe er en av de største fordelene ved bruk av fleksible kontorløsninger og gir brukerne muligheten til å droppe pendlingen og jobbe nærmere eget hjem. I stedet for pendling ønsker foreldre i arbeid å bruke mer tid på samvær med familien (71 prosent), etterfulgt av personlig tid, som å ta lange bad eller møte venner (38 prosent).

Noen fordeler er verdt mer enn andre

Arbeidsgivere bør merke seg disse tallene, ettersom fleksible arbeidsmuligheter er topp prioritet for arbeidende foreldre. Hele 96 prosent av foreldre sier at de ønsker å jobbe for en arbeidsgiver som tilbyr fleksibelt arbeid som en del av en fordelspakke, og 74 prosent sier at de er villige til å ta en annen jobb dersom den gir fleksibilitet i form av flere mulige arbeidssteder.

–  Tempoet i det morderne arbeidslivet kan gjøre balansen mellom jobb og fritid vanskelig for de fleste – men særlig foreldre sliter med å få viet nok tid til både familien og jobben. Bruk av fleksible arbeidsplasser gir foreldre en løsning ved å kutte ned på pendletiden og muliggjøre en fleksibel tidsplan. Antallet foreldre som er positive til fleksibelt arbeid, er økende, noe som indikerer at arbeidsgivere bør forvente at flere foreldre i arbeid ber om dette i samtaler om nye stillinger, sier Thomas Weeden.

Få mest mulig ut av fleksible alternativer

En overgang til fleksibelt arbeid kan utgjøre en betydelig forskjell for foreldres livskvalitet – og Regus har noen gode tips til foreldre som ønsker å gjøre dette.

1. Forhandle med arbeidsgiveren din: Overbevis arbeidsgiveren din om at det å tilby fleksibelt arbeid ikke trenger være så vanskelig, selv om det ennå ikke tilbys der du jobber. Se om du kan si fra deg en fordel du kanskje ikke benytter deg av, for å få et mer fleksibelt alternativ, eller utarbeid en ny tidsplan. Foreldre i arbeid oppga for eksempel at de er villige til å jobbe i lunsjtiden (85 prosent) eller miste andre fordeler som bedriftsmedlemskap på treningsstudio (85 prosent) for å ha mulighet til mer fleksibelt arbeid.

2. Tenk kreativt om hvor du jobber fra: Pendletiden er ikke nødvendigvis tiden det tar fra du går ut døren til du er fremme ved kontoret. Hvis det er bedre for deg å arbeide i nærheten av en skole eller barnehage, eller i nærheten av en kunde i stedet for hovedkontoret, er fleksible arbeidsplasser løsningen, nå som coworking og fleksible arbeidsområder finnes på flere steder enn noensinne.

3. Dropp fokuset på tilstedeværelse: Fleksible arbeidsområder er knyttet til en helt ny epoke i arbeidslivet, der de ansatte i større grad kan omfavne fleksibilitet takket være ny teknologi. For mange foreldre passer ikke en arbeidstid fra ni til fire alltid med barnets dag. For å få mest mulig ut av fleksibelt arbeid kan du for eksempel se om du kan justere tidsplanen din til en sen start og sen slutt, eller tidlig start og tidlig slutt. Eventuelt kan du kaste kalenderen ut av vinduet og fokusere på å levere resultater.

4. Tenk fleksibelt om fleksibelt arbeid: Er det ikke mulig å gå over til fleksibelt arbeid på heltid? Se om du kan få et alternativ som er tilgjengelig i spesielle situasjoner, for eksempel hvis du mangler barnepass eller har en stram tidsplan. Du trenger ikke bruke fleksible arbeidsområder hver dag hvis det ikke er helt nødvendig – samtidig som det er godt å vite at du har muligheten ved behov.

Om Regus

Regus er den ledende globale tilbyderen av arbeidsplasser. Vi har bygget et enestående nettverk av kontorer, coworking-fasiliteter og møterom for folk og bedrifter, i hver eneste by i verden. Det er en global infrastruktur som er bygget for å gi virksomheter muligheten til å utnytte enhver forretningsmulighet.

Nettverket vårt av arbeidsplasser gir virksomheter mulighet til å jobbe overalt – uten etableringskostnader eller behov for kapitalinvesteringer. Det gir kundene våre umiddelbare kostnadsfordeler og mulighet for å outsource kontorporteføljen. Det er et nettverk som er skapt for å øke produktiviteten og knytte sammen 2,5 millioner likesinnede forretningsdrivende: Det er et globalt fellesskap som kan gi deg tilhørighet på et blunk.

Følg saker fra Regus

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Regus på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.