Samferdselsdepartementet

Forbud mot "winback" for mobiloperatørene

14.12.2016 12:47 | Samferdselsdepartementet

Del

Samferdselsdepartementet har innført et forbud mot "winback" for å styrke konkurransen i mobilmarkedet. "Winback" fungerer slik at mobilselskapene kontakter kunder som har valgt å flytte sitt abonnement til en konkurrent. Selskapene forsøker deretter aktivt i overgangsperioden å hindre at nytt abonnement tas i bruk, eksempelvis ved å tilby kun den aktuelle kunden en avtale tilsvarende konkurrentens.

Foto: Olav Heggø
Foto: Olav Heggø

- Telenor, Telia hadde ved utgangen av første halvår 2016 nesten 90 prosent av mobilabonnentene i Norge, og dominerer i både privat og bedriftsmarkedet. Deres konkurrenter deler på noen få prosent av kundemassen. Det utgjør en utfordring for konkurransen i det norske markedet, sier statssekretær Reynir Johannesson.

De mindre mobilselskapene melder at "winback" er et stort problem og de opplever at 30 til 40 prosent av deres nysalg ikke blir noe av. Det opplyses at "winback" er den viktigste grunnen til det. Bruk av "winback" gjør prisene i markedet mindre gjennomsiktige og favoriserer mobilselskaper med allerede sterke posisjoner i markedet og et stort salgsapparat.

- Forbudet vil styrke konkurransen i mobilmarkedet og bidra til at prisene som tilbys er tilgjengelig for alle uten at det er nødvendig å først si opp avtalene for å få tilgang til disse, sier Johannesson.

500-600 000 abonnenter bytter mobilselskap hvert år

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har opplyst at om lag 10 prosent av kundemassen (500-600.000 abonnenter) i mobilmarkedet flyttes fra et mobilselskap til et annet hvert år. Dette er et tall som har vært relativt stabilt i mange år.

Det er grunn til å anta at store mobilselskapene som Telenor og Telia har bedre forutsetninger for å gjennomføre "winback" enn utfordrerne. Det skyldes at de to store selskapene har finansiell styrke til å profesjonalisere sin "winback" -virksomhet, og at de som netteiere har bedre mulighet til å gi kundene rabatter i form av ekstra datakvoter og lignende.

- Jeg håper at tiltaket styrker utfordrerne i markedet, og at de får en anledning til å bevise overfor kundene de rekrutterer gjennom sin markedsføring at de kan gi gode tjenester til konkurransedyktige priser. Men det vil fremdeles alltid være slik at det er forbrukeren som har det siste ordet, sier Johannesson

For flere opplysninger – se: 
• Lenke til forskriften i Lovdata (§ 3-6.Gjennomføring av tilbyderportabilitet)

Foto: Olav Heggø

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: Olav Heggø
Foto: Olav Heggø
Last ned bilde

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Muligheter for kostnadsreduksjon og økt samfunnsnytte for nye veiprosjekter på E6 og E16 skal kartlegges18.8.2017 14:48Pressemelding

- Det er viktig å bygge ut nye motorveistrekninger for å bedre framkommeligheten og styrke trafikksikkerheten. Samtidig er vi i er opptatt av å få mest mulig vei for pengene. Prosjektene E6 Ringebu – Otta og E16 Slomarka – Herbergåsen – Nybakk har hatt store kostnadsøkninger og for å kartlegge mulighetene for å redusere kostnadene eller øke samfunnsnytten ønsker vi å trekke på kompetansen til både Statens vegvesen og Nye Veier, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Vil gjøre det enklere å bygge ekomnett langs veier og jernbanelinjer11.8.2017 11:16Pressemelding

- Elektronisk kommunikasjon blir en stadig viktigere del av hverdagen vår. For å gjøre ekomnettene mer robuste, er det derfor behov for å etablere flere alternative nett og føringer over hele landet med god kapasitet. Her er det i dag et uutnyttet potensial i vei- og baneinfrastrukturen vår. Vi ønsker derfor at ledig kapasitet til fibernett og føringsveier skal bli lettere tilgjengelig for tilbydere av ekomnett ved bygging og oppgradering av veier og jernbanelinjer, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Vossebanen: Strekningen Arna-Stanghelle planlegges som tidligere forutsatt11.8.2017 11:08Pressemelding

- Jeg er opptatt av at infrastrukturprosjekter skal planlegges så effektivt som mulig. Avtalen om planleggingsmidler til jernbanestrekningen Arna-Stanghelle som Jernbanedirektoratet og Bane NOR nå har undertegnet, sikrer at prosjektet planlegges uten opphold, akkurat slik vi har forutsatt hele tiden. Dette bidrar til at byggingen kan komme i gang så tidlig som mulig, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Signerte ny belønningsavtale om bedre kollektivtransport i Grenland9.8.2017 14:38Pressemelding

- Regjeringen ønsker at kollektivtransporten skal ta en større del av dagens persontransport med bil i byområdene. Grenland er blant de største byområdene i landet, og det er derfor viktig at kollektivtilbudet er attraktivt. Utviklingen de siste årene har vært god, og med den nye belønningsavtalen legger vi til rette for at enda flere skal velge kollektivtransport istedenfor bil i byområdet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Betre og meir miljøvennlig ferjesamband i indre Sogn13.7.2017 12:00Pressemelding

- Regjeringa ønsker ein meir fleksibel kvardag for folk og næringsliv i heile landet. No styrkar vi riksvegferjesambanda Mannheller-Fodnes og Hella-Vangsnes-Dragsvik i Sogn og Fjordane slik at det får betre løysing for reserveferje. Det skal vere på plass tidlegare enn i dag ved driftsbrot, for å sikre gode tilbod til ei kvar tid. Fartøya skal òg driftast på låg- eller nullutsleppsteknologi, seier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom