Samferdselsdepartementet

Forbud mot "winback" for mobiloperatørene

Del

Samferdselsdepartementet har innført et forbud mot "winback" for å styrke konkurransen i mobilmarkedet. "Winback" fungerer slik at mobilselskapene kontakter kunder som har valgt å flytte sitt abonnement til en konkurrent. Selskapene forsøker deretter aktivt i overgangsperioden å hindre at nytt abonnement tas i bruk, eksempelvis ved å tilby kun den aktuelle kunden en avtale tilsvarende konkurrentens.

Foto: Olav Heggø
Foto: Olav Heggø

- Telenor, Telia hadde ved utgangen av første halvår 2016 nesten 90 prosent av mobilabonnentene i Norge, og dominerer i både privat og bedriftsmarkedet. Deres konkurrenter deler på noen få prosent av kundemassen. Det utgjør en utfordring for konkurransen i det norske markedet, sier statssekretær Reynir Johannesson.

De mindre mobilselskapene melder at "winback" er et stort problem og de opplever at 30 til 40 prosent av deres nysalg ikke blir noe av. Det opplyses at "winback" er den viktigste grunnen til det. Bruk av "winback" gjør prisene i markedet mindre gjennomsiktige og favoriserer mobilselskaper med allerede sterke posisjoner i markedet og et stort salgsapparat.

- Forbudet vil styrke konkurransen i mobilmarkedet og bidra til at prisene som tilbys er tilgjengelig for alle uten at det er nødvendig å først si opp avtalene for å få tilgang til disse, sier Johannesson.

500-600 000 abonnenter bytter mobilselskap hvert år

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har opplyst at om lag 10 prosent av kundemassen (500-600.000 abonnenter) i mobilmarkedet flyttes fra et mobilselskap til et annet hvert år. Dette er et tall som har vært relativt stabilt i mange år.

Det er grunn til å anta at store mobilselskapene som Telenor og Telia har bedre forutsetninger for å gjennomføre "winback" enn utfordrerne. Det skyldes at de to store selskapene har finansiell styrke til å profesjonalisere sin "winback" -virksomhet, og at de som netteiere har bedre mulighet til å gi kundene rabatter i form av ekstra datakvoter og lignende.

- Jeg håper at tiltaket styrker utfordrerne i markedet, og at de får en anledning til å bevise overfor kundene de rekrutterer gjennom sin markedsføring at de kan gi gode tjenester til konkurransedyktige priser. Men det vil fremdeles alltid være slik at det er forbrukeren som har det siste ordet, sier Johannesson

For flere opplysninger – se: 
• Lenke til forskriften i Lovdata (§ 3-6.Gjennomføring av tilbyderportabilitet)

Foto: Olav Heggø

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: Olav Heggø
Foto: Olav Heggø
Last ned bilde

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen17.7.2018 11:08Pressemelding

- Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med ny handlingsplan for kollektivtransport5.7.2018 13:56Pressemelding

– Bedre kollektivløsninger vil gi folk flest bedre mobilitet og større fleksibilitet i hverdagen. I byene kan bedre kollektivløsninger bidra til å gjøre privatbilen overflødig for mange. Derfor har vi prioritert kollektivtransporten høyt i Nasjonal transportplan, og derved kan en rekke byer øke sin lokale satsing på kollektivtrafikk kraftig. I denne handlingsplanen for kollektivtransport vil framkommelighet, miljø og teknologi få en sentral rolle på veien mot morgendagens løsninger, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Avtale med Norges televisjon sikrer formidling av TV-signaler og flere frekvensressurser til mobilt brebånd og 5G3.7.2018 17:10Pressemelding

Samferdselsdepartementet og Kulturdepartementet har i dag signert en avtale med Norges televisjon (NTV). Avtalen innebærer at kringkastingstjenester (TV-signaler) fortsatt formidles i bakkenettet frem til NTVs konsesjon utløper sommeren 2021. I tillegg sikrer avtalen at frekvensene i 700 MHz-båndet kan brukes til mobilkommunikasjon og etterhvert 5G fra 1. november 2019.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom