Samferdselsdepartementet

Forbud mot "winback" for mobiloperatørene

Del

Samferdselsdepartementet har innført et forbud mot "winback" for å styrke konkurransen i mobilmarkedet. "Winback" fungerer slik at mobilselskapene kontakter kunder som har valgt å flytte sitt abonnement til en konkurrent. Selskapene forsøker deretter aktivt i overgangsperioden å hindre at nytt abonnement tas i bruk, eksempelvis ved å tilby kun den aktuelle kunden en avtale tilsvarende konkurrentens.

Foto: Olav Heggø
Foto: Olav Heggø

- Telenor, Telia hadde ved utgangen av første halvår 2016 nesten 90 prosent av mobilabonnentene i Norge, og dominerer i både privat og bedriftsmarkedet. Deres konkurrenter deler på noen få prosent av kundemassen. Det utgjør en utfordring for konkurransen i det norske markedet, sier statssekretær Reynir Johannesson.

De mindre mobilselskapene melder at "winback" er et stort problem og de opplever at 30 til 40 prosent av deres nysalg ikke blir noe av. Det opplyses at "winback" er den viktigste grunnen til det. Bruk av "winback" gjør prisene i markedet mindre gjennomsiktige og favoriserer mobilselskaper med allerede sterke posisjoner i markedet og et stort salgsapparat.

- Forbudet vil styrke konkurransen i mobilmarkedet og bidra til at prisene som tilbys er tilgjengelig for alle uten at det er nødvendig å først si opp avtalene for å få tilgang til disse, sier Johannesson.

500-600 000 abonnenter bytter mobilselskap hvert år

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har opplyst at om lag 10 prosent av kundemassen (500-600.000 abonnenter) i mobilmarkedet flyttes fra et mobilselskap til et annet hvert år. Dette er et tall som har vært relativt stabilt i mange år.

Det er grunn til å anta at store mobilselskapene som Telenor og Telia har bedre forutsetninger for å gjennomføre "winback" enn utfordrerne. Det skyldes at de to store selskapene har finansiell styrke til å profesjonalisere sin "winback" -virksomhet, og at de som netteiere har bedre mulighet til å gi kundene rabatter i form av ekstra datakvoter og lignende.

- Jeg håper at tiltaket styrker utfordrerne i markedet, og at de får en anledning til å bevise overfor kundene de rekrutterer gjennom sin markedsføring at de kan gi gode tjenester til konkurransedyktige priser. Men det vil fremdeles alltid være slik at det er forbrukeren som har det siste ordet, sier Johannesson

For flere opplysninger – se: 
• Lenke til forskriften i Lovdata (§ 3-6.Gjennomføring av tilbyderportabilitet)

Foto: Olav Heggø

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: Olav Heggø
Foto: Olav Heggø
Last ned bilde

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Bane NORs innspill til handlingsprogram for jernbanesektoren19.2.2018 13:50Pressemelding

- Regjeringen satser stort på å styrke jernbanen. Jernbanebudsjettet er i 2018 over 50 prosent høyere enn i 2013. I Nasjonal transportplan 2018-29 legges det opp til fortsatt høy vekst og store ambisjoner om å utvikle jernbanen som attraktiv transportløsning inn i fremtiden. Mitt mål i NTP-perioden er at vi passerer over 100 millioner reisende med jernbanen. Da må vi få både økt avgangsfrekvens, større kapasitet på togmateriell og en bedre infrastruktur, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Byvekstavtaler: Startskudd for spleiselag som kan gi halve befolkningen en grønnere bo- og transporthverdag14.2.2018 13:24Pressemelding

Ordførere og byråder fra de ni største byområdene kommer denne uken til Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Tema er de kommende forhandlingene mellom staten og byområdene om hvilke virkemidler og ressurser som skal inngå i byvekstavtalene. Målet for disse avtalene er bedre mobilitet og transportløsninger for innbyggerne, slik at veksten i persontransport tas med kollektivtransport, sykkel og gange.

Ny konkurranse om drift av helikopterruten Værøy-Bodø med kontraktoppstart 1. august 20198.2.2018 12:31Pressemelding

– For øysamfunnet Værøy er helikopterruten mellom Værøy og Bodø av stor betydning for befolkning og næringsliv. Statens kostnader ved rutedriften er imidlertid betydelige. I dag subsidierer staten hver tur/retur-billett på ruten Værøy-Bodø med over 10 000 kroner. Hovedmålet i arbeidet med ny konkurranse om Værøy-ruten har derfor vært å sikre et tilfredsstillende rutetilbud og samtidig hindre en fortsatt vekst i statens utgifter, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom