Forbrukerøkonom: - El-sparkesykkel kan fort bli dyrt

El-sparkesyklene er årets sommerfarsott i hovedstaden og mange har latt seg lokke til å suse gjennom bygatene. Men bruker du dem mye kan det hele fort bli en dyr affære.

Forbrukerøkonom Cecilie Tvetenstrand i Danske Bank mener el-sparkesykkel kan være både artig og effektivt, men ber folk tenke over den totale kostnaden ved hyppig bruk. Foto: Danske Bank/Sturlason

Danske Banks forbrukerøkonom Cecilie Tvetenstrand har satt sammen et regnstykke der hun har sammenlignet bruk av el-sparkesyklene med andre fremkomstmidler, med hensyn til hvor mye de ulike koster.

Og konklusjonen er klar: El-sparkesykkel kan være et rimelig alternativ på korte turer, men bruker du dem ofte kan det fort bli dyrt!

- El-sparkesykkelen er betydelig billigere enn for eksempel en taxi-tur i sentrum, og faktisk billigere en enkeltturer med Ruter i sone 1 i Oslo også. Ulempen er at det er høye kostnader for å starte hver tur hos enkelte av aktørene, så uansett om du kun skal kjøre et par hundre meter, vil det koste litt. Det betyr at kostnadene fort kan gå i taket hvis du bruker den hyppig, sier Tvetenstrand.

- Man glemmer at det koster penger

Benytter man for eksempel den nye farsotten 16 ganger i løpet av et år, har man allerede brukt mer penger enn det koster å abonnere på en bysykkel i en hel sesong.

Og suser man rundt mer enn 30 ganger i løpet av en måned har man plutselig brukt mer penger enn et ordinært månedskort hos Ruter koster.

- Selv om det er gøy og effektivt å bruke sparkesykkel bør du med hensyn til lommeboken kanskje vurdere om det finnes andre alternativer på reiseveien din. Et annet aspekt her at det er så enkelt og lite komplisert å komme i gang med en tur på en el-sparkesykkel at man nesten glemmer at det trekkes penger fra kontoen din ved bruk. Små og kjappe kostander man ikke tenker for mye over har en tendens til å totalt bli endel penger til slutt, sier Tvetenstrand hos Danske Bank.

Hun viser videre til at dersom man tar foretar to små turer daglig på en el-sparkesykkel i løpet av en arbeidsuke, gjennom en hel måned, vil den endelig prislappen i snitt bli på rundt 1.000 kroner. Gjør man dette gjennom hele vår- og sommersesongen kan man altså ende opp med å betale 4-5000 kroner.

- Man kunne fått en ganske fin ferietur for disse pengene i stedenfor, påpeker forbrukerøkonomen.

Priser på «mobilitet» i Oslo sentrum:

El-sparkesykkel: 25
 kroner (for en gjennomsnittlig tur på ca. 2 km.)

Enkeltbillett med Ruter: 36 kroner

Taxitur i sentrum: 272 kroner (snitt mellom 10 selskaper)

Bysykkel i Oslo: 399 kroner (per sesong)

Månedskort med Ruter: 750 kroner

Våre 1.050 ansatte betjener kunder i personmarkedet og bedriftsmarkedet i tillegg til store institusjonelle kunder fra 25 lokale bankkontor og 4 regionale finanssentre.

Ut over bankaktiviteter tilbyr vi livsforsikrings- og pensjonsprodukter, kapital-forvaltning, eiendomsmeglerservice og leasing.