OsloMet

Forbrukerne vil ikke ha genmodifisert mat (GMO) i butikkene

Del
Genmodifisert mat setter følelsene i sving, men det har hittil vært lite forsking på hva norske forbrukere mener om dette. En undersøkelse fra januar og februar 2017 avdekker forbrukernes holdninger.
Rapporten undersøker forbrukernes holdninger genmodifisert kjøtt, laks, epler og mais. Foto: Pixabay
Rapporten undersøker forbrukernes holdninger genmodifisert kjøtt, laks, epler og mais. Foto: Pixabay

I hvilken grad ønsker forbrukerne slike produkter på det norske matmarkedet? Hvilke positive trekk mener de denne teknologien har? Og har de noen betenkeligheter – i så fall hva er det som bekymrer?

Hovedfunn:

  • Mange hadde hørt om GMO, men få mente de hadde særlig kjennskap til selve teknologien.
  • Delte meninger blant forbrukerne om bruk av GMO i matproduksjon.
  • Kvinner er mer kritiske enn menn.
  • Utdanning har også effekt. Folk med høy utdanning var i større grad enn de med lav utdanning negative og skeptiske, mens det var flere med lav utdanning som svarte «vet ikke» i spørreundersøkelsen.
  • Yngre er mer positive enn eldre.
  • Nesten ingen vil ha genmodifisert mat i norske butikker. Kun 15 prosent av respondentene var positive.
  • Hvis GMO-produkter skulle bli en realitet, var det svært viktig for forbrukerne at produktene ble merket. Dette gjaldt også for produkter fra dyr som har spist genmodifisert fôr.
  • Forbrukerne er delte i synet om GMO-mat vil bli nødvendig for å produsere nok mat i verden i fremtiden. 31 prosent mente det blir nødvendig, 37 prosent mente det ikke vil bli nødvendig.
  • Det er også delte meninger om GMO vil føre til mer eller mindre bruk av sprøytemidler.
  • Forbrukerne er først og fremst bekymret for konsekvensene for naturen og økosystemene. Svært mange er også bekymret for konsekvenser for egen helse.
  • Forbrukerne ga uttrykk for et nyansert syn på bruk av teknologien. Totalt sett viste både det kvantitative og kvalitative materialet imidlertid at usikkerhet og uheldige konsekvenser veide tyngre enn eventuelle fordeler for flertallet av de spurte.

Rapporten:

Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved Høgskolen i Oslo og Akershus har gjort en undersøkelse om forbrukernes holdninger til GMO-mat på oppdrag fra Nettverket for GMO-fri mat og fôr i Norge.

Rapporten baserer seg på både tall fra spørreundersøkelse og analyse av dybdeintervjuer.

Referanse:

Annechen Bahr Bugge og Thea Grav Rosenberg: Fremtidens matproduksjon. Forbrukernes syn på genmodifisert mat: GMO-mat eller ikke? Oppdragsrapport nr. 2-2017. Oslo: Forbruksforskningsinstituttet SIFO, Høgskolen i Oslo og Akershus

Kontakt:

Aina Bartmann, aina.bartmann@gmofrimat.no, Nettverket for GMO-fri mat og fôr i Norge

Annechen Bahr Bugge, annechen.bugge@sifo.hioa.no, Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved Høgskolen i Oslo og Akershus (tlf. 48 28 66 33)

Nøkkelord

Kontakter

Kjersti LassenKommunikasjonsrådgiver SIFO

Bilder

Rapporten undersøker forbrukernes holdninger genmodifisert kjøtt, laks, epler og mais. Foto: Pixabay
Rapporten undersøker forbrukernes holdninger genmodifisert kjøtt, laks, epler og mais. Foto: Pixabay
Last ned bilde

Om OsloMet

OsloMet
OsloMet
Postboks 4, St. Olavs plass
0130 Oslo

67 23 50 00http://www.oslomet.no

OsloMet – storbyuniversitetet har cirka 22.000 studenter og 2.600 ansatte, og har studier i Pilestredet og på Kjeller.

OsloMet tilbyr et bredt spekter av høyere utdanning innen profesjonsrettede studier i Norge.

OsloMet er også en ledende leverandør av forskningsbasert kunnskap for velferdssamfunnet.

Følg pressemeldinger fra OsloMet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra OsloMet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra OsloMet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye