Forbrukeren vil ha norsk matproduksjon
- Dette er knalltall for oss og alle som har hode, hjerte og hender i norsk matproduksjon, sier en strålende fornøyd Nina Sundqvist, og tallene hun snakker om, holder hun i hendene i form av en forbrukerundersøkelse.
Mediacom gjennomfører hvert år i samme uke en undersøkelse, en såkalt BrandTracker, i et representativt utvalg forbrukere, på oppdrag for Matmerk. Tallene går tilbake til 2011, og årets tall er de høyeste som er målt:
• 88 % av forbrukerne sier at de kjenner det offisielle merket for norsk mat.
• 83% sier merket gjør det enkelt å velge norsk mat og drikke.
• 60 % sier at Nyt Norge-merket gjør at de får lyst å kjøpe norsk mat.
• 45 % sier de alltid velger Nyt Norge-merket mat hvis de kan velge i butikken.
• 30 % sier de ser aktivt etter merket i butikk.
- Vi ser at Nyt Norge er kjent hos forbrukeren, og vi ser at i tillegg gjør den lille logoen noe med dem også. Den skaper lyst, og får folk til å velge norsk mat i butikk. Ingenting gleder en Nyt-Norge sjef mer, sier Sundqvist.
Prioriterer arbeidsplasser og mattrygghet
I undersøkelsen er forbrukerne også spurt om hvorfor de velger norsk mat.
- Og svarene er spennenende og sender viktige signaler om norske forbrukere. De svarer ikke først og fremst at de velger norsk fordi de tror det smaker bedre. De er mer samfunnsopptatt enn som så. De er først og fremst opptatt av å ta vare på norske arbeidsplasser både i landbruket og i industrien. Videre er de opptatt av at de opplever norsk mat som trygg, forklarer Sundqvist.
- 90 % av forbrukerne sier at det viktigste argumentet for å velge norsk mat er å ta vare på norske arbeidsplasser. 89% sier det er fordi de ønsker å støtte den norske bonden. Mens bare 66 % mener smak er den viktigste grunnen, sier Sundqvist.
Vil vise ekte matproduksjon
- Matmerks oppdrag er å få folk til å velge norsk mat. Nyt Norge er det offisielle merket for norsk mat og drikke, og kommunikasjonen tilknyttet Nyt Norge er svært sentral for å løse samfunnsoppdraget vårt. Vi er glade for å se at merket har gjort det enklere for forbrukere å velge norsk, sier Sundqvist.
- Samtidig er vi jo glade over å se at vi har tenkt riktig da vi i 2017 la om kommunikasjonen vår. Vi vil ikke bare vise fram hvordan du skal velge norsk mat, men også hvorfor du får så mye mer når du velger Nyt Norge. Vi snakker ikke om at norsk mat er så deilig, vi viser ikke oppskrifter og glatte glansbilder. Vi er opptatt av å få vise fram ekte matproduksjon; lav antibiotikabruk, god plantehelse, trygge arbeidsplasser, sier Sundqvist.
- Forbrukerne ønsker å velge norsk, og de vil vite hvorfor de bør velge norsk. Det er oppgaver jeg og mine medarbeidere er stolte av å løse for norsk landbruk, norske myndigheter og norsk matindustri, avslutter Sundqvist.
Feilmerking et problem
Om det skulle være noe Sundqvist ikke er så fornøyd med på tampen av et godt år, er det de to episodene med feilmerking som har vært registrert i år.
- Ja, hittil i 2017 har vi registrert to feilmerkinger innen frukt og grønt. Og det er selvsagt svært uheldig for merket vårt. Vi er avhengige av å være troverdige. Trøsten er at i 2016 registrerte vi seks feilmerkinger, så antallet går nedover.
Fakta om Nyt Norge
Nyt Norge finnes nå på 3500 produkter fra 80 leverandører. Største kategori er kjøtt med 2200 produkter, frukt/grønt med 835 og meieri med 220.
Kravene for å kunne bruke Nyt Norge er
1. Råvaren er norsk
2. Bonden og råvarekjøper kan dokumentere at norske internkontrollregler er fulgt
3. Maten er foredlet, pakket og distribuert i Norge
Om undersøkelsen:
Undersøkelsen er utført på oppdrag for Matmerk, av MediaCom Insight – Matmerk Brand Tracker, Oktober 2017. Representativt utvalg på 1000 respondenter.
Nøkkelord
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@matmerk.noBilder
Lenker
Om Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
20 år som ridder av norsk mat- og drikkekultur19.3.2024 14:32:35 CET | Pressemelding
Landbruks- og matminister Geir Pollestad hyllet merkeordningen Beskyttede betegnelser på 20-årsdagen. - Det er en ære å gratulere de som har vært en del av denne utrolige reisen. En spesiell takk går til Rørosmeieriet og «Økologisk Tjukkmjølk fra Røros», pioneren fra 2004, sa Pollestad på Kokke-EMs åpningsdag i Trondheim.
Hardanger, Telemark, Gloppen og Sunnmøre med lokal drikke i særklasse15.3.2024 15:15:04 CET | Pressemelding
- At 9 produkter har kommet gjennom nåløyet til det drikkefaglig sterke dommerpanelet vitner om det svært høye nivået innenfor norsk drikke, sier adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist under utdelingen av Spesialitetsmerket under Norges Beste Drikke på Rampen i Oslo.
Margit Dale fra Valle i Setesdal vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris15.2.2024 16:16:32 CET | Pressemelding
- Skal vi bevare norske mattradisjoner er vi helt avhengige av brobyggere mellom generasjoner. Årets vinner er nettopp en slik brobygger, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han delte ut Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris på Sentralen i Oslo.
Unik havrekjeks fra Trøndelag hedret med Spesialitetsmerket i Berlin19.1.2024 13:00:00 CET | Pressemelding
– Å bruke eget korn i eget bakeri gir en helt spesiell kvalitet og dette er virkelig et produkt å være stolt av, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han delte ut Spesialitetsmerket for lokalmat i særklasse til «Havrekjeks» fra Røra bakeri, under åpningen av Internationale Grüne Woche i Berlin.
Dette er finalistene til Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris21.12.2023 10:30:32 CET | Pressemelding
Blir det en kandidat fra Valle i Setesdal, Jølster, Sandefjord eller Oslo som vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris i år? Nå kan publikum stemme på sin favoritt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom