Forberedt på strømbrudd

Det er meldt mye tung snø, også i kystnære strøk, på Agder det nærmeste døgnet. Agder Energi Nett er fortsatt i beredskap, og anbefaler kundene å være forberedt på at det kan oppstå strømbrudd som følge av været.

Illustrasjonsfoto: Agder Energi Nett minner om at det er viktig å holde god avstand dersom en oppdager strømlinjer som har falt på bakken, lavthengende linjer og trær som har falt ned på linjene. Berøring er livsfarlig! Meld fra om slike situasjoner til kundesenteret på telefon 38 60 72 72.

Det er mye tung snø- og islast på strømlinjene flere steder, og det kan oppstå strømbrudd dersom disse ryker som følge av vekten. Snøtunge trær utenfor ryddebeltet kan også forårsake strømbrudd dersom de bøyer seg, eller brekker, over strømlinjene.

Mer nedbør det neste døgnet i form av tung snø, i kombinasjon med vind, øker risikoen for strømbrudd. Meteorologene melder om at snøgrensen vil kunne gå helt ned til kysten, og Agder Energi Nett er forberedt på at kan oppstå strømbrudd også i de kystnære områdene på Agder.

Det blir mest nedbør natt til søndag og utover formiddagen. Dersom det oppstår strømbrudd vil det i et slikt vær ikke være mulig å bruke helikopter for å avdekke hvor det er feil i linjenettet. Det betyr at det vil ta lenger tid for å finne feilstedene, fordi montører da må befare linjenettet til fots. På grunn av snømengdene i terrenget vil det derfor kunne ta tid før montørene kan komme frem til feilstedene.

Bør være forberedt
Agder Energi Nett anbefaler kundene å være godt forberedt dersom det skulle oppstå strømbrudd ved for eksempel å ha alternative oppvarmingsmuligheter, lommelykter og stearinlys tilgjengelig, tappe opp vann dersom en er avhengig av strøm for vannforsyningen, osv. Se også informasjon fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap om hvordan en kan forberede seg på strømbrudd.

Ved fare for liv og helse må publikum kontakte kommunen eller nødetatene.

Advarer mot lavthengende strømlinjer
Mye tung snø og islast fører til at strømlinjer henger i farlig lav høyde flere steder på Agder. Dersom en oppdager lavthengende strømlinjer, linjer som har falt på bakken, og trær som har falt ned på linjene, er det viktig å holde god avstand – berøring medfører livsfare!

Det er viktig at foreldre/foresatte informerer barn og unge om at strømlinjene ikke må berøres, verken med hender, skistaver, greiner eller noe annet. Det er også farlig å være nær eller berøre vegetasjon som er i kontakt med strømlinjene.

Meld fra om slike situasjoner til kundesenteret på telefon 38 60 72 72.

KRONIKK: Hva er realitetene vedrørende strømutfallene på Sørlandet?23.2.2018 14:05Kronikk

Strømsituasjonen i Agder har vært svært utfordrende denne vinteren og vi vil på det sterkeste beklage den ulempen som dette har medført for våre kunder. I tiden fremover vil det bli iverksatt flere ekstraordinære tiltak for å forbedre forsyningssikkerheten i de mest utsatte områdene. I etterkant av strømbruddene har det kommet mange påstander fra ulike hold, og vi ønsker å informere om hva som er realitetene.