Forberedt på flere strømbrudd

Trærne som er tynget ned av snø kan fortsatt føre til strømbrudd når mildværet kommer.

Agder Energi Nett fortsetter å ha fullt fokus på feilrettingsarbeidet, og har montører ute på alle kjente høyspentfeil.

De siste dagene har antall kunder uten strøm blitt redusert, men tirsdag har det oppstått nye strømbrudd flere steder.

Været har blitt mildere på Agder, og det fører til at trær som har vært tynget ned av snø kan skape nye problemer. Når snøen smelter vil disse trærne rette seg opp igjen, og dersom de kommer i kontakt med linjenettet kan det føre til nye strømbrudd. Det er derfor risiko for nye strømbrudd i de områdene som allerede er berørt.

Helikopter har blitt brukt til å befare strømnettet, og dette har vært en effektiv måte å lokalisere feil på. I tillegg har det blitt kartlagt flere trær utenfor ryddebeltet som står bøyd inn over strømlinjene. På grunn av dårlig vær tirsdag har det så langt ikke vært mulig å gjennomføre befaring med helikopter, og dette forsinker feilrettingsarbeidet. Flere droner brukes aktivt for å lokalisere feil, noe som letter arbeidet til montørene.

Agder Energi Nett er forberedt på at den varslede nedbøren fortsatt kan skape utfordringer. Samtidig med feilrettingsarbeidet fortsetter linjeryddere å felle de trærne utenfor ryddebeltet som utgjør en risiko.