Testerne

Forbered deg på dyrere lån - Tre millioner i lån = 30.000 mer i årlig renteutgift

Blant eksperter forventes det økning i renten fra og med i høst og en firedobling innen 2021. Ifølge Huseiernes Landsforbunds oversikt vil 1 prosentpoeng økning av renten i lån på tre millioner kroner betyr 30.000 kr i årlige økte renteutgifter. Tåler du den økte renten?

Her er noen av Testernes tips i forbindelse med antatt økt lånerente fra i høst:

• Vær forberedt på renteøkning og sjekk om du tåler økt rente på dine lån

• Fast eller flytende rente?

• Bytte bank/utlåner?

• Rydd opp i økonomien din, gjør smarte forberedelser og lån billigst mulig

• Ikke lån mer enn du kan betjene, også ved økt rente

• Om mulig kan det være lurt å betale ned gjeld med høy rente før gjeld med lavere rente

Hvis du vil se dette innholdet fra www.xn--forbrukslntesten-lob.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Fortsatt uendret styringsrente - Fra i høst økes renten

Torsdag 16. august holdt Norges Bank styringsrenten uendret på 0,5 %. Renten har nå ikke vært hevet på over 7 år. Samtidig forventer mange eksperter at renten settes opp i høst. Ved rentemøte 15. mars anslo Norges Bank ved sentralbanksjef, Øystein Olsen at renten heves gradvis til omkring to prosent i 2021. Det betyr i så fall en firedobling av dagens styringsrente innen fire år. Om dette blir tilfellet, og i så fall eksakt hva dette utgjør på utlånsrenter vet ingen. Men det er mye som tyder på at renten går oppover om forholdsvis kort tid.

Vær forberedt på renteøkning – Hva kan du gjøre?

Det å kunne tåle renteøkninger på lånene dine er alltid lurt. Og nå kan det se ut til at du i alle fall burde regne på om økonomien din er rustet for dette. Eventuelt tilpasse forbruk, lånestørrelse, lånetyper og lånebetingelser slik at du tåler rentehopp i den flytende renten.

Huseiernes Landsforbund presiserer også at det er lurt å ha kontroll på hva renteøkning betyr for din økonomi (hvis du ikke har bundet renten). «For de med høye lån, vil en økning på 1 prosentpoeng utgjøre en del. Har du lån på 5 millioner kroner, vil du få 50.000 kroner mer i renteutgifter årlig, noe som innebærer en månedlig ekstrakostnad på 4167 kroner.» Skriver HL på sin nettside. I følge deres oversikt vil ett lån på tre millioner kroner bety 30.000 kr i økte renteutgifter, om er 2500 kr i måneden. Disse utregningene har ikke fratrukket eventuelt rentefradrag på Skattemeldingen.

TestprofessorRente.png

Fast eller flytende rente?

Du kan også vurdere om det er lurt og komfortabelt for deg å binde renten, men husk at det kan påløpe såkalt bruddgebyr om du går ut av bundet-rente-avtalen før denne går ut. «Alle som er engstelige for renteoppgang, kan vurdere å binde renta. Fastrentelån kan betraktes som en forsikring», sa fagansvarlig i Forbrukerrådet, Elisabeth Realfsen til NRK.no tidliger i år. Men testerne merker seg at det er uenighet blant fagfolk rundt om det er lurt å binde renten.

Bytte bank/utlåner?

Å bytte bank kan også gi deg bedre rente: «Å bytte bank er enklere enn mange tror, det meste kan du fikse fra sofakroken hjemme og resten går automatisk. Aktive kunder skaper bedre konkurranse i markedet. Dette bidrar til konkurransedyktige priser og bedre vilkår for forbrukerne.» Sier generalsekretær i Huseiernes Landsforbund, Morten Andreas Meyer til Huseierne.no. Testerne påpeker at dette gjelder alle type lån, alt fra boliglån,billånogbåtlåntil brukskreditt, kredittkort ogforbrukslån.

Reduser kostnader og få mer kontroll med refinansiering

Opprydding i økonomien,refinansieringogsamle smålånkan gi deg en mer oversiktlig økonomi hvor du kan unngå unødvendige gebyrer og få lavere rente. Da samler du gjeld (flere lån), som for eksempel kredittkortgjeld og smålån til ett lån som fort kan bli rimeligere og ha bedre vilkår. Dette gir deg færre lån å huske på, færre fakturaer og bedre oversikt over økonomien din. Ofte får du også en langt lavere rente og færre gebyrer slik at du kan spare penger på refinansieringen. Nedbetalingstiden kan også være mer kundevennlig.

Testerne minner deg på at du kan skrive av følgende kostnader på skatten i forbindelse med lån og renter, i henhold til Skatteetatens nettside:

• Gjeldsrenter i 2018 er på 23 prosent

• Omkostninger ved opptak av lån, også etableringsgebyr

• Finansieringsomkostninger i forbindelse med konvertering av lån for å få lavere rente, også kostnader til takstmann

• Renter på lån fra arbeidsgiver og private långivere (for eksempel familiemedlemmer)

• Gebyr knyttet til individuell nedbetaling av andelshavers andel av fellesgjeld i boligselskap

• Betalte forsinkelsesrenter av gjeldsrenter, og renter og omkostninger ved kredittkjøp

• Renter på lån i utlandet som føres i post 3.3.2 i Skattemeldingen

Kilder:

Norges Bank –STYRINGSRENTEN UENDRET PÅ 0,50 PROSENT(16.3.2018), STYRINGSRENTEN UENDRET PÅ 0,50 PROSENT (3.5.2018) og Styringsrenten uendret på 0,50 prosent(16.8.2018)

Huseiernes Landsforbund –Gjeldstunge husholdninger(15.3.2018)

Hegnar.no –Klar tale: Renten settes opp etter sommerenog –Helt feil å binde renten nå(16.3.2018)

NRK.no –Billig å forsikre seg mot rentehopp(15.3.2018)

Skatteetaten.no – 3.3.1 Gjeldsrenter(16.8.2018)

Om Testerne

Testerne
Ullern Allé 41

21 94 47 34https://www.testerne.no/i-media/

Testerne ble skapt tilbake i 2012 med et ønske om å bidra til at norske forbrukere enkelt kan finne produkter som passer best til sine behov og ønsker, slik at de får mest mulig ut av sin personlige økonomi.

Derfor tilbyr vi gratis og transparente forbrukernettjeneste som er åpne for alle, hvor vi tester og sammenligninger produkter. I tillegg tilbyr vi tips og informasjon.

TESTERNE har ved flere anledninger blitt benyttet som eksperter på lån, kredittkort og forsikring av ulike mediehus som Finansavisen, Hegnar.no, Dagbladet.no, ABC Nyheter og Klikk.no.

Testerne liker å grave dypt i undersøkelsene, og gjør dermed ofte interessante og for mange overraskende funn som kan ha betydelig påvirkning på lommeboken til forbrukerne.

- Norges mest brukte lån- og kortsammenligner siden 2012. Over 600.000 nordmenn benytter seg årlig av våre tjenester.

Følg pressemeldinger fra Testerne

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Testerne på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Testerne

Google Pay eller Apple Pay? Sistnevnte kan gi rentesmell22.11.2018 07:57:52 CET | Pressemelding

Apple Pay og Google Pay er en suksess for bankene som er med i betalingstjenestene, men du som forbruker risikerer å få en kostnadsoverraskelse fra over halvparten av kredittkortene tilgjengelig i Apple Pay. Bare kortene fra Nordea og Sbanken kommer her godt ut. Testerne mener i sin helhet at Google Pay kommer bedre ut som betalingstjeneste enn Apple Pay. Google Pay er mer tilgjengelig som betalingsløsning og vil ha et større og mer variert antall tilbydere for sin betalingstjeneste.