For første gang kan du prøve en selvkjørende elbuss på Fornebu

(Oslo 20.10.2016) I dag reiste regjeringen og opposisjonen for første gang med en selvkjørende elbuss på Fornebu. Sammen med en gruppe reisende var de invitert av en konstellasjon av noen av landets største transport- og teknologiaktører. Samarbeidsprosjektet vil gjøre Norge til foregangsland for bruk av selvkjørende busser.

I dag åpnet Acando, Flytoget, Telenor, Ruter, NHO Transport en minipilot der en selvkjørende elbuss skal kjøre på Fornebu i to dager. Elbussen opererer mellom 08.30 – 16.30 torsdag og fra 08.00 –  15.00 fredag.

- Vi er tilstede på Fornebu fordi dette er et område hvor mange pendler hver eneste dag. Alle som ønsker kan komme hit å teste denne selvkjørende elbussen og jeg er spent på hvilke tilbakemeldinger vi får, sier Emil Eike, kommersiell direktør i Flytoget.

Arrangementet på Fornebu startet med en panelsamtale der representanter fra både regjeringspartiene og opposisjonen la frem sine planer for å få selvkjørende elbusser som et tilbud allerede fra 2017. Statssekretær i samferdselsdepartementet Tom Cato Carlsen åpnet med å si at det er positivt at norske kollektivselskaper etterlyser raskere utvikling av teknologien.

- Vi vet ikke når slike selvkjørende minibusser blir satt inn i vanlig trafikk. Sikkerhet er første bud, og først må man prøve ut teknologien. Jeg merker meg at norske kollektivselskap ser muligheter, og jeg tror vi får se selvkjørende busser på veien om ikke så lenge, i første omgang på lukkede områder, sa Carlsen etter å ha testet den selvkjørende elbussen på Fornebu.

Vil gjøre Norge til foregangsland

I november skal selvkjørende teknologi debatteres i Stortinget. Mens opposisjonen ønsker mer forskning og en strategi for hvordan Norge skal ta en ledende posisjon innen utviklingen av selvkjørende teknologi, jobber regjeringen med å få på plass en lovhjemmel for prøveordning for selvkjørende kjøretøy allerede neste år.

- Vi jobber i disse dager med regler og lover som vil åpne for at selvkjørende kjøretøy kan testes ut på offentlig vei. Norge er langt fremme i digitalisering og bruk av ny teknologi, og vi skal ligge langt fremme i løypa på dette feltet også. En selvkjørende minibuss er nå på Norgesturné, og jeg er glad for at vi har bidratt slik at denne nye teknologien kan bli vist frem, sier statssekretær Tom Cato Carlsen.

I panelsamtalen på Fornebu deltok representanter fra FrP, Høyre, Venstre og Arbeiderpartiet. De var alle enige om at selvkjørende teknologi er et positivt supplement til kollektivtrafikken.

- Oslo er en av Europas raskest voksende byer, og det forplikter oss politikere. Vi investerer i mer moderne transport, gode kollektivløsninger, og mer bruk av ny teknologi som er avgjørende for å gjøre Oslo til en grønnere, varmere og skapende by med plass til alle. Politikk handler om å ta tøffe valg. Klimatiltak er ikke noe som skal gjennomføres noe annet sted, til en annen tid, av noen andre. Vårt byråd har store ambisjoner om å lykkes med omstilling og det grønne skiftet, og derfor har vi valgt å lage et eget klimabudsjett for Oslo. På den måten kan vi i Oslo bidra til å nå Norges forpliktelser i Paris-avtalen, sier byrådsleder Raymond Johansen.

Positive til selvkjørende teknologi

Samarbeidsaktørene i prosjektet har lyttet til reisende som har testet ut den selvkjørende elbussen på Norgesturnéen denne høsten, og det er nesten utelukkende positive tilbakemeldinger.

Prosjektet skal i løpet av høsten utarbeide en rapport med læringspunkter, og ønsker at det så raskt som mulig kommer på plass et godt rammeverk for selvkjørende teknologi i Norge.

- Alle partnerne i dette prosjektet vil jobbe aktivt for å få til videre utprøving av selvkjørende busser så snart som mulig. Det er viktig at vi ikke bruker for lang tid på å utrede før den nye teknologien kan tas i bruk. Da vil vi tape terreng til våre naboland, sier Emil Eike som viser til at Finland er i førersetet i en prosess for å få nytt regelverk i EU for selvkjørende busser.

Kommunikasjonssjef i Flytoget, Ida Marie Fottland (+47 922 36 171 / imf@flytoget.no)

Flytoget og Vipps tester helautomatisk billettering4.11.2016 08:00Pressemelding

(Oslo, 4. november 2016) Før sommeren inngikk Flytoget og Vipps et innovasjonssamarbeid og allerede denne uken presenterte de sitt første pilotprosjekt. Ambisjonen er at de reisende skal kunne betale reisen med Flytoget uten ett eneste tastetrykk. Denne uken ble det gjennomført en rekke tester som vil avgjøre om teknologien som helautomatiserer billetteringen blir et permanent tilbud. - Vi har tatt initiativ til dette samarbeidet fordi vi sammen kan gi de reisende en bedre opplevelse enn hva vi kan gjøre hver for oss. Hvis teknologien fungerer og hvis dette bidrar til å skape en enda enklere reise vil vi innføre dette allerede til neste år, sier Emil Eike, kommersiell direktør i Flytoget. Det er det danske selskapet GoAppified som har utviklet Smart Beacon-teknologien, der små radiosendere sender ut signaler som identifiserer mobiltelefonen til de reisende. Flytoget og Vipps er blant de første i Norge som tilbyr teknologi som fanger opp de reisendes bevegelser i realtid. Det eneste som

For første gang er en selvkjørende elbuss på veien i Norge8.9.2016 18:30Pressemelding