For første gang er en selvkjørende elbuss på veien i Norge

I dag fikk samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen være den første passasjeren på en selvkjørende elbuss i Norge. Foto: Jarle Nyttingnes.

(Oslo 08.09.2016) En konstellasjon av Norges største transport- og teknologiaktører, har innledet et unikt samarbeidsprosjekt for å utvikle kollektivløsninger for små selvkjørende elbusser i Norge. I dag gikk startskuddet for elbussturneen som skal innom flere norske byer denne høsten.

Selvkjørende elbusser er en realitet. I dag fikk samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen være den første passasjeren i Norge. Statsråden sa i forbindelse med prøveturen på Lørenskog at denne type transportmiddel kan få betydning i kollektivtrafikken.

- Mange velger fortsatt bil fremfor buss fordi reisen til og fra stoppestedet oppleves som en byrde i en travel hverdag. Hvis vi kan få flere til å velge kollektivt ved å tilby selvkjørende elbusser som fleksible tilbringertjenester er det positivt, sa samferdselsministeren da han fikk demonstrert den nye teknologien.

Kollektivtransport fra dør til dør

Det er Acando som sammen med Flytoget, Telenor, Ruter og NHO Transport har etablert et samarbeidsprosjekt for å øke takten i arbeidet med å få selvkjørende elbusser til Norge. Innovasjon Norge støtter også prosjektet. Målet på sikt er et kollektivtilbud som nærmer seg en dør til dør-løsning.

- Se for deg en minibuss som kan plukke deg opp utenfor døren, enten hjemme eller på arbeidsplassen, ta deg til Flytoget og deretter ut i verden. Ambisjonen er at vi ved å få på plass et fleksibelt bindeledd mellom dagens kollektivtilbud kan øke kollektivandelen i Norge, og gjøre en forskjell for nordmenns reisevaner, sier Emil Eike, kommersiell direktør i Flytoget.

Aktørene i prosjektet står samlet for over halvparten av all kollektivtransport i Norge. De mener selvkjørende elløsninger innen kollektivtransport vil ha samme interesse og potensial som det nå har for bilindustrien om kun kort tid.

- Oslo og Akershus vokser raskt, og jeg er opptatt av å finne ut hva som skal til for at kollektivtransport, sammen med sykkel og gange, kan ta veksten i den regionale persontrafikken. Jeg er spent på hvilke tilbakemeldinger vi får når vi skal la folk få teste denne selvkjørende elbussen. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg har gledet meg til prøveturen selv også, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

Aktørene skal i løpet av høsten utarbeide en rapport med læringspunkter, og ønsker at det kommer på plass et godt rammeverk for denne teknologien.

- Disse minbussene er et viktig miljøtiltak fordi de er elektriske og vil erstatte ordinær personbiltrafikk. Våre medlemsbedrifter er klare til å ta ansvaret for driften av disse minibussene etter hvert som de settes inn i ordinær drift, sier Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport.

Elbussturné i Norge

Konsulentselskapet Acando har fått bussen til Norge og er tilrettelegger for en elbussturné som blir gjennomført i syv byer, blant annet Stavanger, Bergen, Kongsberg og Oslo.

- Bussen skal testes ut på Fornebu hvor mange av våre ansatte pendler hver eneste dag. Vi satser tungt på tingenes internett, og dette blir en viktig pilot som også kan vise publikum et gløtt av hvordan fremtiden kan bli, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

Samferdselsdepartementet skal jobbe med å få på plass en lovhjemmel for prøveordning med autonome kjøretøy.

- Vi vil nå se på lovverket rundt en prøveordning for autonome kjøretøy. Av hensyn til videre utvikling av teknologien, og ikke minst med tanke på trafikksikkerhet, personvern og ansvarsforhold, er det viktig å få på plass et rettslig grunnlag for utprøving av autonome kjøretøy, opplyste samferdselsministeren under demonstrasjonen på Lørenskog.

Emil Eike, Kommersiell direktør i Flytoget.
E-post: Emil.Eike@flytoget.no

Last ned bilde
Robosoft Technologies produserer den elektriske, selvkjørende minibussen, Easymile EZ10. Foto: Jarle Nyttingnes.
Last ned bilde

Flytoget er et høyhastighetstog som bringer passasjerer til og fra Oslo Lufthavn, med Drammen som endestasjon i vest. I 2013 hadde Flytoget 6,5 millioner reisende, en økning på 8 prosent fra året før. Selskapet omsatte for 899 MNOK i 2013, og hadde et driftsresultat på 229 millioner norske kroner.

Flytoget og Vipps tester helautomatisk billettering4.11.2016 08:00Pressemelding

(Oslo, 4. november 2016) Før sommeren inngikk Flytoget og Vipps et innovasjonssamarbeid og allerede denne uken presenterte de sitt første pilotprosjekt. Ambisjonen er at de reisende skal kunne betale reisen med Flytoget uten ett eneste tastetrykk. Denne uken ble det gjennomført en rekke tester som vil avgjøre om teknologien som helautomatiserer billetteringen blir et permanent tilbud. - Vi har tatt initiativ til dette samarbeidet fordi vi sammen kan gi de reisende en bedre opplevelse enn hva vi kan gjøre hver for oss. Hvis teknologien fungerer og hvis dette bidrar til å skape en enda enklere reise vil vi innføre dette allerede til neste år, sier Emil Eike, kommersiell direktør i Flytoget. Det er det danske selskapet GoAppified som har utviklet Smart Beacon-teknologien, der små radiosendere sender ut signaler som identifiserer mobiltelefonen til de reisende. Flytoget og Vipps er blant de første i Norge som tilbyr teknologi som fanger opp de reisendes bevegelser i realtid. Det eneste som

For første gang kan du prøve en selvkjørende elbuss på Fornebu20.10.2016 13:05Pressemelding

(Oslo 20.10.2016) I dag reiste regjeringen og opposisjonen for første gang med en selvkjørende elbuss på Fornebu. Sammen med en gruppe reisende var de invitert av en konstellasjon av noen av landets største transport- og teknologiaktører. Samarbeidsprosjektet vil gjøre Norge til foregangsland for bruk av selvkjørende busser. I dag åpnet Acando, Flytoget, Telenor, Ruter, NHO Transport en minipilot der en selvkjørende elbuss skal kjøre på Fornebu i to dager. Elbussen opererer mellom 08.30 – 16.30 torsdag og fra 08.00 –  15.00 fredag. - Vi er tilstede på Fornebu fordi dette er et område hvor mange pendler hver eneste dag. Alle som ønsker kan komme hit å teste denne selvkjørende elbussen og jeg er spent på hvilke tilbakemeldinger vi får, sier Emil Eike, kommersiell direktør i Flytoget. Arrangementet på Fornebu startet med en panelsamtale der representanter fra både regjeringspartiene og opposisjonen la frem sine planer for å få selvkjørende elbusser som et tilbud allerede fra 2017. Statsse