For få studieplasser i fagskolene

Regjeringen har fordelt 638 studieplasser til fagskolene rundt om i landet. Totalt søkte fagskolene om 950 studieplasser.

– Dette viser at kapasiteten er langt større enn den opptrappingen som regjeringen legger opp til. Vi trenger langt flere studieplasser i fremtiden, for å imøtekomme arbeidslivets kompetansebehov. Regjeringen må derfor følge opp med flere studieplasser i neste års statsbudsjett, sier Arvid Ellingsen, leder i Nasjonalt fagskoleråd.

Departementet har satt som følgende kriterier i fordelingen av midler til nye studieplasser:
- Utdanningstilbudet skal være innenfor helse- og sosialfag eller tekniske fag
- Utdanningstilbudet må være NOKUT-godkjente pr 23. mars 2018.

Midlene skal gå til opprettelse av nye studietilbud, ikke til å finansiere allerede eksiterende tilbud.

Kunnskapsdepartementet har sendt ut brev til fylkeskommunene vedrørende dette. Nasjonalt Fagskoleråd forutsetter at studieplassene som fylkeskommunene nå får tildelt blir fullfinansiert.

For flere spørsmål kontakt Arvid Ellingsen, leder i Nasjonalt Fagskoleråd på Tlf 95079056.