NorturaNortura

Før årets nord-norske fotballoppgjør: TUIL- og Finnsnes-supportere møtes også til livsstil-duell

Lørdag 11. juni møtes Tromsdalen og Finnsnes til toppoppgjør i 2.divisjon avd. 1. Også utenfor banen er det duket for et lokaloppgjør, og det er supporternes helse som er gjenstand for supporterkamp. Lokalpatriotene måler krefter, gjennom en måned med diett og beinhard trening.
Foto: Nortura

Prosjektet har fått navnet «Alt for klubben», og er i regi av Prior. Deltagerne skal konkurrere om hvem som er mest villig til å gi alt for klubben ved å gjennomgå en full livsstilsendring på bare 30 dager. Vinnerne får en klubbrelatert premie til en verdi av inntil 50.000 kroner.

En av dem som har takket ja til å delta, er Steffen Ditløvsen, Finnsnes-supporter på sin hals. Han er helt klar på hva pengene skal gå til, hvis laget hans vinner.

– Det gir meg muligheten til å støtte ungdomsidretten i klubben. Samtidig kan jeg benytte sjansen til å begynne å leve litt sunnere, sier 27-åringen.

Kjærligheten til klubben startet opprinnelig med at han og noen kompiser sparket i gang Daldobastionen, en supporterklubb for studiekompis og Finnsnes-kaptein Dan Roger «Daldo» Roland. Ditløvsen og Arne Pedersen (51), logistikkansvarlig i Finnsnes IL Yngres, utgjør Team Finnsnes i den prestisjetunge, lokale duellen.

– Skal ikke ta fra dem pølsa

Team TUIL består på sin side av Lasse Pettersen (30) og Audun Bakkevoll (alder), begge engasjerte supportere av laget fra Tromsdalen.

De to teamene skal kjempe om å gå ned flest mulig år i biologisk alder fra prosjektets første dag, til det avsluttes torsdag 23. juni. Samtidig får gutta, med hjelp fra miljøet rundt klubbene, sjansen til å bidra til et lite løft i klubbøkonomien.

I de lokale dagligvareforretningene vil det selges pakker av Fotballpølsa, Priors pølser av kylling og kalkun, merket med respektive lags logoer. For hver pakke som selges, vil Prior donere ti kroner til klubbkassa til de to klubbene.

– Vi skal hjelpe supporterne med å komme i form ved å endre litt på kostholdet og øke aktivitetsnivået. Men vi skal ikke ta fra dem den typiske kampmaten – pølsa – men heller gi dem et sunnere alternativ med «Fotballpølsa», sier Markedssjef Maren Dølgaard Eid i Prior.

Fascinerende supporterkultur

Internasjonale studier har vist at fotballsupportere som gruppe er langt fra best i klassen når det kommer til et sunt kosthold og anbefalt aktivitetsnivå.

Da Prior skulle velge seg et sted i landet der noen supportere skulle få sjansen til å endre livsstil, så de av naturlige årsaker nordover. De nordligste fylkene har nemlig noe høyere andel overvektige innbyggere sammenlignet med andre landsdeler. Det er også i denne delen av landet det spises minst Prior-pølser.

– I tillegg mener vi det er noe veldig fascinerende med den nordnorske supporterkulturen og engasjementet rundt klubbene også i de lavere divisjonene. Det erfarte vi også da vi skulle rekruttere deltakere – de var positive fra første stund, sier Dølgaard Eid, og legger til:

– Ihuga fotballsupportere vil ofre det meste for klubben i sitt hjerte. Nå gjenstår det å se hvor mye de er villig til å ofre for en sunn kropp, rustet for mange flere år på tribunen.

Den ordinære fotballkampen finner stes lørdag 11. juni kl. 16.00. Supportervinnerne kåres fredag 24. Juni.

Fakta om Prior og Nortura

Prior har sin historie tilbake til 1929 og er en merkevare eid av Nortura SA.

Prior er leverandør av hvitt kjøtt og egg. Prior legger stor vekt på å gi forbrukerne sunn og trygg mat og gode matopplevelser tilpasset den moderne forbruker.

Nortura er et samvirkeselskap eid av 19.000 bønder.

Nortura er Norges ledende råvareleverandør av produkter med egg, rødt og hvitt kjøtt.

Foto: Nortura

Schweigaards gate 15

955 18 000http://www.nortura.no

Nortura er en av Norges største matprodusenter, med kjente merkevarer som Gilde og Prior.

Vi jobber hver dag for matglede, helse, bærekraft og verdiskaping over hele landet.

Følg pressemeldinger fra Nortura

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nortura på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nortura