Før årets nord-norske fotballoppgjør: TUIL- og Finnsnes-supportere møtes også til livsstil-duell
Prosjektet har fått navnet «Alt for klubben», og er i regi av Prior. Deltagerne skal konkurrere om hvem som er mest villig til å gi alt for klubben ved å gjennomgå en full livsstilsendring på bare 30 dager. Vinnerne får en klubbrelatert premie til en verdi av inntil 50.000 kroner.
En av dem som har takket ja til å delta, er Steffen Ditløvsen, Finnsnes-supporter på sin hals. Han er helt klar på hva pengene skal gå til, hvis laget hans vinner.
– Det gir meg muligheten til å støtte ungdomsidretten i klubben. Samtidig kan jeg benytte sjansen til å begynne å leve litt sunnere, sier 27-åringen.
Kjærligheten til klubben startet opprinnelig med at han og noen kompiser sparket i gang Daldobastionen, en supporterklubb for studiekompis og Finnsnes-kaptein Dan Roger «Daldo» Roland. Ditløvsen og Arne Pedersen (51), logistikkansvarlig i Finnsnes IL Yngres, utgjør Team Finnsnes i den prestisjetunge, lokale duellen.
– Skal ikke ta fra dem pølsa
Team TUIL består på sin side av Lasse Pettersen (30) og Audun Bakkevoll (alder), begge engasjerte supportere av laget fra Tromsdalen.
De to teamene skal kjempe om å gå ned flest mulig år i biologisk alder fra prosjektets første dag, til det avsluttes torsdag 23. juni. Samtidig får gutta, med hjelp fra miljøet rundt klubbene, sjansen til å bidra til et lite løft i klubbøkonomien.
I de lokale dagligvareforretningene vil det selges pakker av Fotballpølsa, Priors pølser av kylling og kalkun, merket med respektive lags logoer. For hver pakke som selges, vil Prior donere ti kroner til klubbkassa til de to klubbene.
– Vi skal hjelpe supporterne med å komme i form ved å endre litt på kostholdet og øke aktivitetsnivået. Men vi skal ikke ta fra dem den typiske kampmaten – pølsa – men heller gi dem et sunnere alternativ med «Fotballpølsa», sier Markedssjef Maren Dølgaard Eid i Prior.
Fascinerende supporterkultur
Internasjonale studier har vist at fotballsupportere som gruppe er langt fra best i klassen når det kommer til et sunt kosthold og anbefalt aktivitetsnivå.
Da Prior skulle velge seg et sted i landet der noen supportere skulle få sjansen til å endre livsstil, så de av naturlige årsaker nordover. De nordligste fylkene har nemlig noe høyere andel overvektige innbyggere sammenlignet med andre landsdeler. Det er også i denne delen av landet det spises minst Prior-pølser.
– I tillegg mener vi det er noe veldig fascinerende med den nordnorske supporterkulturen og engasjementet rundt klubbene også i de lavere divisjonene. Det erfarte vi også da vi skulle rekruttere deltakere – de var positive fra første stund, sier Dølgaard Eid, og legger til:
– Ihuga fotballsupportere vil ofre det meste for klubben i sitt hjerte. Nå gjenstår det å se hvor mye de er villig til å ofre for en sunn kropp, rustet for mange flere år på tribunen.
Den ordinære fotballkampen finner stes lørdag 11. juni kl. 16.00. Supportervinnerne kåres fredag 24. Juni.
Fakta om Prior og Nortura
Prior har sin historie tilbake til 1929 og er en merkevare eid av Nortura SA.
Prior er leverandør av hvitt kjøtt og egg. Prior legger stor vekt på å gi forbrukerne sunn og trygg mat og gode matopplevelser tilpasset den moderne forbruker.
Nortura er et samvirkeselskap eid av 19.000 bønder.
Nortura er Norges ledende råvareleverandør av produkter med egg, rødt og hvitt kjøtt.
Kontakter
Marthine Haugen PetersenKommunikasjonsrådgiver
Tel:90 50 30 21marthine.petersen@nortura.noBilder
Om Nortura
Nortura er en av Norges største matprodusenter, med kjente merkevarer som Gilde og Prior.
Vi jobber hver dag for matglede, helse, bærekraft og verdiskaping over hele landet.
Følg pressemeldinger fra Nortura
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nortura på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nortura
Seier i retten for Nortura – vinner på alle punkter.19.3.2024 14:54:25 CET | Pressemelding
Nortura har i dag fått medhold på alle punkter i tingretten for vår tolkning av forskriften og vår håndtering av denne i underskuddssituasjonen vi har stått i den siste tiden.
Produktnyheter fra Nortura: Gode og smakfulle nyheter fra både Gilde og PRIOR20.2.2024 11:20:50 CET | Pressemelding
Til årets første lanseringsvindu kommer Nortura med seks spennende og smakfulle nyheter: Slakterens Beste kjøttboller fra Gilde og Crispy sticks fra PRIOR. I tillegg lanseres løvtynn grillet kyllingfilet fra PRIOR og to nye smaker i serien Gilde Turmat.
PRIOR i gang med ny og mer etisk produksjon av egg - uten avlivning av nyklekkede hanekyllinger15.2.2024 14:17:03 CET | Pressemelding
Som første eggleverandør i Norden har Nortura tatt i bruk ny teknologi som gjør det mulig å kun klekke høner. De første PRIOR-eggene fra den nye produksjonsformen kommer i butikk denne sommeren, og på sikt er målet en ny nasjonal standard.
Resultatforbedring i Nortura14.2.2024 09:40:25 CET | Pressemelding
Nortura leverer en resultatforbedring på over en halv milliard kroner i 2023. Driftsresultatet endte (EBIT) på 258 millioner kroner, og Norturas omsetning er for første gang over 30 milliarder kroner.
PRIOR-egg er nå rikere på jod!30.1.2024 06:00:00 CET | Pressemelding
PRIOR-egg fra Nortura er nå rike på jod, et tiltak for å styrke folkehelsen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom