Folkeopplysningen og NRK er nominert til Emmypris for 2020

Folkeopplysningen er nominert til Emmypris i kategorien beste "faktaunderholdning" for programmet: Make Lillestrøm Great Again.
Andreas Wahl under skolevalget ved Lillestrøm VG høsten 2019. Foto: Teddy TV/NRK

Dette er den eneste norske nominasjonen under årets Emmy.

- Det er fantastisk å se Folkeopplysningen hevde seg i denne kategorien, hvor serien er nominert sammen med sterke og velkjente formater som har blitt produsert i mange land, sier Jan Egil Ådland, prosjektredaktør i NRK.

Han sier videre: Episoden som Teddy TV og NRK er nominert for, Make Lillestrøm Great Again, setter på en pedagogisk, innovativ, underholdende og dristig måte søkelys på en av de virkelig store utfordringene i vårt demokrati. Nemlig hvor sårbare vi som borgere og velgere kan være i møte med ukjente og usynlige krefter som ønsker å påvirke oss.

Teddy TV har produsert 6 sesonger av Folkeopplysningen for NRK

- Vi er stolte og glade for nominasjonen, og føler oss veldig privilegerte som får jobbe med et program som handler om å formidle kunnskap i en verden hvor fakta er under press, sier produsent Tor Erik Olsen.

Programleder Andreas Wahl sier følgende om nominasjonen:

- Emmy-nominasjon henger skyhøyt i TV-bransjen. Så dette er kjempegøy for de dyktige TV-folka jeg jobber med, i alle ledd. Jeg vil tro det er stas for den modige rektoren og elevene på Lillestrøm vgs også. Så får jeg, fysikern, fortsette å drømme om nobelpris.

Dette er de nominerte i kategorien Non-Scripted Entertainment:

Canta Comigo
Rádio e Televisão Record S.A. / Endemol Shine
Brazil
Folkeopplysningen (The Public Enlightenment)
Teddy TV
MasterChef Thailand - Season 3
Heliconia H Group Company Limited
Thailand
Old People's Home for 4 Year Olds
Endemol Shine Australia
Australia

Vinneren annonseres 23. november.

Les mer om Emmy 2020 og de nominerte i de andre kategoriene her.

Som allmennekringkaster skal NRK fylle viktige sosiale, kulturelle og demokratiske behov i det norske samfunnet. NRK tilbyr et bredt og variert medietilbud for det norske publikum gjennom NRK.NONRK TVNRK Radio, fem TV-kanaler og 14 radiokanaler. Nær ni av ti nordmenn tar daglig del i innhold fra NRK på en eller flere plattformer.