Folkemarkering: Sammen for klimaet

Torsdag 8. november kl. 8 holder Indila Theu appell foran Stortinget. Den malawiske småbonden vil snakke om klimaendringer og klimatilpasning. Appellen er en del av en folkemarkering som et bredt norsk sivilsamfunn står bak. Målet er å få klima inn i statsbudsjettet.

Hver torsdag fram til statsbudsjettet er vedtatt arrangeres det folkemarkeringer for klima foran Stortinget. Torsdag 8. november handler det om matsikkerhet og klimatilpasning. Blant appellantene er bønder fra Malawi og Norge som selv er hardt rammet av klimaendringer.

Klima må inn i statsbudsjettet

Vi har dårlig tid, og forslaget til statsbudsjett fra Regjeringen tar ikke innover seg alvoret i tilstrekkelig grad. Derfor har en rekke organisasjoner* gått sammen om ukentlige markeringer på Eidsvolls plass foran Stortinget fram til Statsbudsjettet for 2019 vedtas i desember.

Temperatur og nedbør er to av tingene som har aller størst betydning for matproduksjonen vår. Det er også det som vil endre seg mest med klimaendringene.

Indila Theu er på norgesbesøk i to uker. Hun kommer fra Malawi, et av verdens fattigste land. Her lever over halvparten av befolkningen i fattigdom, og over 70 % er avhengig av landbruket som sin inntektskilde. Landet er hardt rammet av klimaendringer.

Indila skal reise rundt og treffe norske bønder, for å fortelle om sitt arbeid for å tilpasse seg et endret klima. Hennes historie viser at det er mulig å tilpasse seg klimaendringer. Det vil være mulig å intervjue Indila litt senere denne torsdagen.

Program for klimamarkering 8. november

• 08:00: Kaffe og boller serveres
  • 08:10: God morgen og sambarytmer med trommeaktivistene i SambAttac
  • 08:15: Jan Thomas Odegard, daglig leder for Utviklingsfondet, ønsker velkommen
  • 08:20: Appell fra bøndene Indila Theu og Frøydis Haugen
  • 08:30: Appell fra Anne Beathe Tvinnereim, nestleder i Senterpartiet
  • 08:35: Avsluttende ord av Bendik Walderhaug fra Too Good To Go
  • 08:40: SambAttac runder av!

Sammen for klimaet er en felles folkemarkering som arrangeres av: Besteforeldrenes Klimaaksjon, Changemaker, Framtiden i Våre Hender, Greenpeace, KFUK KFUM Global, Klimavalgalliansen, Kirkens Nødhjelp, Miljøagentene, Natur og Ungdom, Naturvernforbundet, Sabima, Spire, Utviklingsfondet og WWF.

Utviklingsfondet støtter fattige lokalsamfunn så de kan produsere nok sunn mat i en verden med økende sult og klimaendringer.

I over 40 år har vi jobbet i noen av de fattigste og mest   klimautsatte områdene i verden. Vi jobber sammen med   lokalsamfunn for varige endringer og økt rettferdighet slik at de   kan overvinne sult, takle kriser og skape positiv lokal utvikling. Vi  når over en million mennesker på landsbygda i Afrika, Asia og   Mellom-Amerika.

Vi jobber helhetlig og kombinerer bærekraftige tiltak for å utvikle   robuste lokalsamfunn. Sammen øker vi matproduksjonen gjennom   klimatilpasset landbruk, lokale frøbanker, plantemangfold, bedret   jordsmonn, tilgang på vann og vern av naturen. Målet er å styrke   småbondens kunnskap, rettigheter og inntekter.