Folkefest i Trondheim når ny redningsskøyte døpes lørdag

Det blir en stor dag for Trondheim, Midt-Norge og Redningsselskapet når den nye redningsskøyten, med base på Skansen, blir døpt på Krigsseilerplassen lørdag. Det nye fartøyet vil få et operasjonsområde som strekker seg over hele Trondheimsfjorden, og vil utgjøre et flott, moderne og kjærkomment tilskudd til byens frivillige redningskorps.
Anna-Synnøve Bye, tidligere administrerende direktør på Fosen Mekaniske Verksteder AS, på redningsskøyta hun har donert til Trondheim og Trøndelag. Redningsskøyta bærer hennes fars navn. Foto: Redningsselskapet

(Priv. til red.: Dåpen finner sted på Krigsseilerplassen (ved siden av Hotel Royal Garden) i Trondheim lørdag 19. Mai. Folkefesten starter allerede kl. 13.00, mens selve dåpen begynner kl. 15.00. Media er selvsagt hjertelig velkommen. Ta gjerne kontakt for mer informasjon.)

Krigsseilerplassen ved Nidelvens utløp pyntes til folkefest når den nye Trondheimsfjordens nye redningsskøyte døpes under stor høytidelighet førstkommende lørdag. Det er Anna-Synnøve Bye, tidligere administrerende direktør for Fosen Mekaniske Verksteder AS, og hennes familie som har donert den nye redningsskøyta i Staff-klassen til Redningsselskapet.
Den toppmoderne skøyta, som koster 7-8 millioner kroner, er 100 % norskprodusert. Den er designet av den kjente norske industridesigneren og forretningsmannen Bård Eker og utviklet og bygget av Hydrolift i Fredrikstad, i tett samarbeid med Redningsselskapet.

Skøyta er Norges raskeste redningsskøyte, med en toppfart på 45 knop. Noe som betyr enn styrking av beredskapen i Norges tredje lengste fjord.

— Vi setter enormt stor pris på denne generøse gaven som gjør oss i stand til å redde flere liv og øke sjøsikkerheten kraftig i Trondheimsfjorden. Den nye skøyta er blant verdens mest moderne redningsfartøy i sin klasse, og vil være i beredskap i minst 20 år fremover, sier generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet.

Gave til Trondheim

Det er altså Anna-Synnøve Bye som har donert den nye redningsskøyta, som med det ønsker å hedre sin far, Jens Bye, og samtidig gi en gave tilbake til byen hun er så glad i.

— Dette er familien Bye sin gave til Trondheim, Trondheimsfjorden og Trøndelagskysten som min far, Jens Bye, kjente så godt, sier lørdagens gudmor, som har bestemt at den 164.redningsskøyta i Redningsselskapets 126 år lange historie skal bære farens navn. Gudmor er Jens Byes barnabarn, Ann-Kristin Bye

— Ved å la hans navn leve videre i en sprek og topp moderne norskbygget redningsskøyte, føler jeg at vi hedrer det mangesidige mennesket han var. Min far var både gründer, verftseier, skipper og reder, men ikke så mange vet at han faktisk startet karrieren som gjetergutt, sier Anna-Synnøve Bye. Samtidig ønsker vi å understreke den sterke tilknytningen som vi har hatt og fremdeles har til Redningsselskapet og respekten for deres utrettelige arbeid, gjennom denne donasjonen legger hun til.

Folkefest – for store og små

I forkant av den høytidelige dåpsseremonien vil Redningsselskapet invitere til folkefest for store og små trøndere, som blant mye annet kan få seg en tur med den lille redningsskøyta Elias.

— Elias tar sjøvett på alvor, og vi ganske sikre at alle små trønderske kapteiner kjenner sin besøkelsestid når Lunviks lille redningsskøyte kommer til byen, sier arrangementsansvarlig Morten Aas, som i tillegg kan friste med den populære programlederen fra NRK Super, Øisteins Blyant, som vil holde tegneshow i eget telt for små og store, samt musikalske overraskelser, pølser, is og mye annet gratis moro i Trondheim på lørdag.

Noen fakta om donator/gudmor Anna-Synnøve Bye
Anna-Synnøve Bye var en av landet mektigste og mest suksessrike forretningskvinner, som administrerende direktør ved Fosen Mekaniske Verksteder AS.

Hun overtok ledelsen av FMV i 1988, og ble administrerende direktør i 1992.

Anna-Synnøve Bye internasjonaliserte FMV. Under hennes ledelse bygde verftet blant annet fem greske ferger, to hurtigruter, to båter for Stena Line, samt leilighetsskipet «The World».

Tekniske data RS 164 «Jens Bye»

Modell: Staff-klassen
Lengde: 12 meter
Motor: Vannjet. 2 x 500 hk
Utstyr: Slepekrok, 2 x kartplottere, VHF, radar, varmesøkende kamera, vannscooter.
Besetning: Tre personer, fra det frivillige sjøkorpset i Trondheim
Kostnad: Rundt 7 millioner kroner.

Donator Anna-Synnøve Bye ønsker å hedre sin far, Jens Bye.
Videokanal

Den nye redningsskøyta skal ha base i Trondheim, og skal driftes av Redningsselskapets frivillige sjøredningskorps. Foto: Redningsselskapet
Trondheims nye redningsskøyte er en 100 % norskprodusert båt. Designet av Bård Eker og produsert hos Fredrikstad-bedriften Hydrolift. Foto: Redningsselskapet
Trondheimsfjordens nye redningsskøyte er Norges raskeste, med en toppfart på 45 knop. Foto: Redningsselskapet

Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne».

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 52 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute.