Folkeavstemning i Tyrkia: Betydning og konsekvenser

Om noen få uker avholdes det folkeavstemning i Tyrkia. Det skal stemmes over en konstitusjonsendring som vil flytte makt og myndighet fra parlamentet til presidenten. Folket er delt i sine meninger, for hva vil dette bety i praksis? Og hvilke konsekvenser får det for Europa og Midtøsten?

Tilhengere hyller forslaget som et viktig og nødvendig steg i å styrke Tyrkia både innenrikspolitisk og internasjonalt, og samle et splittet land under én sterk leder. Motstandere frykter at konstitusjonsendringene vil bety slutten på et demokratisk styre, og gjøre Tyrkia til et diktatur.

På seminaret vil Venstre-politiker Naci Akkök, Joakim Parslow, førsteamanuensis i Midtøsten-studier ved UiO, Seher Aydar fra Rødt og Nerina Weiss fra Fafo diskutere hva en mulig konstitusjonsendring vil bety for fremtidens Tyrkia og dets naboland. Jørgen Lorentzen fra Stifltelsen Hedda vil være ordstyrer.

Seminaret holdes torsdag 6. april 2017, kl 14.00-16.00 ved Fafo, Borggata 2B, Oslo.