Matmerk

Folk orienterer seg godt i merkejungelen

Del

Bare en av ti forbrukere syns mangfoldet av merkeordninger gjør det vanskeligere å orientere seg i butikken. - Flott at så mange synes jobben vi gjør er til god hjelp, men vi har noen utfordringer for å bli enda mer relevante, sier adm dir Nina Sundqvist, i Matmerk.

Nina Sundqvist med de tre offisielle merkeordningene for mat i Norge. Foto: Matmerk
Nina Sundqvist med de tre offisielle merkeordningene for mat i Norge. Foto: Matmerk

Den påståtte merkejungelen i matvarebutikkene oppleves ikke negativ. En undersøkelse gjennomført av Mediacom viser at:

  • 34 % sier merkeordninger gjør det lettere for dem
  • 53 % sier at merkeordninger verken gjør det vanskeligere eller lettere for dem
  • 13 prosent sier at merkeordninger i butikk gjør det vanskeligere for dem

- Når 3 av 10 forbrukere synes merkeordninger gjør det lettere for dem å ta kvalifiserte valg når de handler, er jeg ganske fornøyd. Samme spørsmålet stilte vi i 2015 og tallene har ikke endret seg siden, selv om det har blitt sterkere konkurranse og forbrukerne må forholde seg til kampanjemerker, egne merkevarer, logoer etc. For oss er det viktig at de offisielle merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegnelse er solide, transparente merkeordninger overfor forbrukerne. Men alle tre trenger å fornye seg og bli enda bedre slik at norske forbruker lett kan finne garantert norsk mat og den garantert beste lokalmaten når de handler, avslutter Sundqvist.

Om undersøkelsen: Gjennomført av Mediacom/Norstat for Matmerk, CAWI, 1013 respondenter over 18 år. Undersøkelsen ble gjennomført i uke 25/26 i 2017

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Nina Sundqvist med de tre offisielle merkeordningene for mat i Norge. Foto: Matmerk
Nina Sundqvist med de tre offisielle merkeordningene for mat i Norge. Foto: Matmerk
Last ned bilde
Undersøkelsen er gjennomført av Mediacom/Norstat for Matmerk i juni 2017
Undersøkelsen er gjennomført av Mediacom/Norstat for Matmerk i juni 2017
Last ned bilde

Lenker

Om Matmerk

Matmerk
Matmerk
Tollbugt. 32
0157 Oslo

24 14 83 00http://www.matmerk.no/

Matmerk er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter. 

Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse. Vi har også ansvar for Kvalitetsystemet i landbruket og Inn på tunet.

Følg saker fra Matmerk

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Matmerk på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Matmerk

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom