Folk i Akershus lar seg oftest engasjere av Arbeiderparti-omtale

Den siste måneden før kommune- og fylkestingsvalget er det omtalen av Arbeiderpartiet som skaper mest engasjement i sosiale medier. Det viser en analyse utført av overvåkning- og analyseselskapet Retriever.

Omtalen av Ap i lokal- og regionmediene i Akershus har ført til flest reaksjoner, likes, kommentarer og delinger i sosiale medier.

-Vi har målt hvor mye engasjement artikler publisert i lokal- og regionmedier har skapt den siste måneden før valget. I Akershus er det omtalen av Arbeiderpartiet som har engasjert mest. Dette bekrefter at Ap står svært sentralt i den politiske debatten blant folk, og ikke bare i de redaktørstyrte mediene, sier analysesjef i Retriever Guro Lindebjerg.

Men sammenlignet med engasjementet i landet for øvrig skiller engasjementet i Akershus seg noe.

- I Akershus skaper omtalen av Høyre langt høyere engasjement enn i landet for øvrig. Det samme gjelder Miljøpartiet de Grønne. Fremskrittspartiet genererer tilsvarende lavere engasjement sammenlignet med landssnittet, uttaler Lindebjerg.

Medier i Akershus skriver mest om Ap og Høyre
Medier med nedslagsfelt i Akershus har publisert om lag like mange artikler knyttet til Ap og Høyre. Begge partier er omtalt i rundt 1300 artikler den siste måneden. De to partiene står for 35 prosent av partiomtalen.

- I valgkamp betyr medieomtalen spesielt mye for partiene. Hvilke saker som får oppmerksomhet og hvor mye oppmerksomhet de får kan være avgjørende for oppslutningen. I Alershus ser vi at særlig Arbeiderpartiet og Høyre har en sterk tilstedeværelse i de lokale og regionale mediene, uttaler Lindebjerg.

Parti

Engasjement i sosial medier

Arbeiderpartiet (AP)

Høyre (H)