Følger opp DAB-kartlegging fra lastebileiere

13.3.2017 13:46 | Digitalradio Norge

Norges Lastebileier-Forbund har gjort en kartlegging av DAB-dekning blant medlemmer i områdene der FM nå er slukket.

- Vi har tatt kontakt med forbundet for å komme til bunns i dette og vil følge opp undersøkelsen. Alle tilbakemeldinger fra lytterne tas på alvor, sier Mari Hagerup, Kommunikasjonssjef media i Digitalradio Norge.

I følge kartleggingen er det opplevet dekningsproblemer i tunneler og i områder med lav befolkning. Tre av fire oppgir at dekningen oppleves som dårligere enn før slukking.

Ser nærmere på dekning

-Dette er blant tingene vi skal se nærmere på. Det fremkommer imidlertid ikke av undersøkelsen hvorvidt lastebileierne har hørt på NRK eller kommersiell radio. Dette er forhold som har vist seg å forvirre bilførere flere steder, ettersom kommersiell radio har svakere dekning i områder med lav befolkning. Slik er det både på DAB og FM, sier Hagerup.

DAB-nettene har en areal- og befolkningdekning på linje med dekningsgraden i FM-nettene, i følge Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet. Alle tunneler med FM erstattes av DAB, men det finnes likevel tunneler uten radiodekning.

Gir råd om utvendig antenne

Digitalradio Norge representerer NRK og kommersielle kanaler som P4 og Radio Norge. Radioaktørene har siden januar fulgt opp dekningsspørsmål og spørsmål om apparater i områdene der FM er slukket.

Råd og tips til bileiere er viktig i den digitale radio-omleggingen.

-For å sikre best mulig mottak til nyttekjøretøy anbefaler vi utvendig antenne. Mange ettermonterte adaptere kommer med glassklebeantenne som festes på frontruta, men vår anbefaling er å erstatte denne med antenne utenfor førerhuset. Det samme prinsippet gjelder på FM. Mange nyttekjøretøy har i dag utvendig FM-antenner, sier Hagerup.

Informasjon om antenne-montering i bil og båt er tillagt stor vekt i kommunikasjonen med lytterne. Også i båt må radioantenner monteres utenfor styrhuset.

DAB-nettene er basert på internasjonale standarder for dekning. Norge er en av 41 land som sender radio over DAB.