Verisure

Følger du de nye kravene til røykvarsling?

Hittil i år er det registrert 31* dødsfall på grunn av brann i bolig. Skjebnene kunne vært enda flere dersom det ikke hadde vært god dekning av røykvarslere. De redder mange menneskeliv hvert eneste år. I år har det kommet en ny forskrift som stiller nye strengere krav til røykvarslingsanlegg i bolig. Sjekk om du trenger bedre røykvarsling med røykvarsler-guiden.
Nå er det nye og strengere krav til brannvarsling i bolig.

Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap (DSB) anbefaler at røykvarslerne er seriekoblet. – Ved seriekobling av røykvarslere vil man bli varslet der man er, og ikke kun der røykutviklingen forekommer, det sparer verdifulle sekunder ved brann, sier Anders Leonhard Blakseth i DSB. – De nye forskriftene for varsling gjør at man nå er pålagt å ha en varsler eller detektor i hver etasje, og den skal dekke kjøkken, stue, sone utenfor soverom og sone utenfor teknisk rom. Mange må nok oppdatere anlegget sitt eller gå til innkjøp av flere røykvarslere, sier Blakseth i DSB.

Glemmer å bytte batterier

Røykvarslerens dag 1. desember markerer at vi går inn i den mest brannutsatte måneden. – Undersøkelser vi har gjort viser at så mange som 18 prosent glemmer å bytte batteriene i røykvarslerne en gang i året, sier Cecilie Knudsen i Verisure, som er Norges ledende boligalarmselskap. ­– 1. desember er derfor en god dag å bytte batterier i alle røykvarslere, hvis man da ikke er tilknyttet et alarmselskap som overvåker alarmsystemet og varsler når batteriet må byttes, sier hun. – I år bør man også sjekke at man har et system som er godt nok til å tilfredsstille den nye brannforebyggingsforskriften, sier Knudsen i Verisure, som har laget en guide for røykvarsling i boliger.

Røykvarsler-guide:

• Enhver bolig skal etter forskriften ha minimum en røykvarsler i hver etasje.
  • Forskriften sier at disse områdene må være dekket: Kjøkken, stue, utenfor alle soverom, utenfor teknisk rom.
  • Sirenen fra røykvarslerne må kunne høres på oppholdsrom og soverom når dørene mellom rommene er lukket (TEK10 sier at alarmstyrken må være minimum 60 dB).
  • Plasser røykvarslerne midt i taket, og minst 1,5 meter fra der det er naturlig røyk og os, som ved kjøkkenbenk og varmekilder.
  • Plasser røykvarslerne så langt unna hjørner og vegger som mulig. Minst 60 centimeter
  • Test røykvarslerne én gang i måneden
  • Levetiden til et røykvarselbatteri er ca. ett år. Gjør det til en vane å skifte batteriene en gang i året, for eksempel på ”Røykvarslerens dag”, 1. desember.
  • Har du røykvarslere koblet til en alarmsentral trenger du ikke følge de to punktene over om månedlig testing og årlig batteriskifte.
  • Bytt ut gamle røykvarslere. Levetiden til en røykvarsler er i snitt ti år.
  • Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap anbefaler seriekoblede røykvarslere.
  • De beste systemene er både seriekoblede, sier ifra om hvor det brenner, og er koblet til en alarmsentral som overvåker systemet for feil og passer på batterilevetiden. Kameraer og tale/lyttefunksjon gjør at alarmsentralen lettere kan finne ut hvor det brenner og varsle boligeier og brannvesen.

*Kilde: DSB

Nå er det nye og strengere krav til brannvarsling i bolig.

Om Verisure

Verisure
Drammensveien

Om Verisure Securitas Direct

Verisure AS (Securitas Direct) er Norges ledende alarmselskap. Det er også Europas ledende leverandør av profesjonelt overvåket brann- og innbruddsalarm, med aksjonering hvis noe skulle skje. Hvert trettiende sekund monteres det et Verisure-system et sted i verden, og hver dag bruker over 2 millioner kunder vår teknologi i 14 land i Europa og Latin Amerika. Selskapet har 9000 ansatte og partnere. Siden vi startet med alarm i Norge i 1991 har vi hatt en meget positiv utvikling og tilbyr alarmer til boliger og bedrifter over hele landet. Våre alarmsystemer er koblet til vår døgnbemannede alarmsentral. Gjennom bl.a. kamera og tale-og lyttefunksjon kan alarmsentralen raskt sette inn riktig tiltak uansett om det gjelder innbrudd, brann eller ulykke. Vi leverer hele verdikjeden - fra produktutvikling og design til salg, installasjon, service, vedlikehold og utrykning. Takket være fokus på høy kvalitet har vi de mest fornøyde kundene i bransjen (Norsk Kundebarometer 2016). Med Verisure får du mye mer enn en standard bolig- og brannalarm. Ved å bruke moderne, trådløs teknologi gjør Verisure det mulig å overvåke og fjernstyre hjemmet ditt med mobilen via app, uansett hvor du er.

Følg pressemeldinger fra Verisure

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Verisure på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Verisure