Audi

«Født på banen, bygd for veien» - Audi R8 med nytt og mer sportslig uttrykk

Del
  • Kraftfull naturlig pustende V10-motor med to motoralternativer
  • Forbedret fjæring sørger for mer dynamisk styring
  • Nytt, slående eksteriørdesign

Det er ikke bare designet som har blitt mer sportslig på Audi R8 Coupé og Spyder – de har også blitt mer kraftfulle. De nye modellene kommer for salg i Europa tidlig i 2019.

  • R8 har på alle mulige måter en unik posisjon i Audi, og nå blir den både mer kraftfull og raskere, sier Michael-Julius Renz, Managing Director of Audi Sport GmbH .

Enda mer kraftfull

  • Motorsport er en del av vårt DNA. Denne bilen deler 50 prosent av delene sine med R8 LMS GT3 og hele 60 prosent med R8 LMS GT4, ingen annen produksjonsbil er så tett på en banebil som R8, forteller Oliver Hoffmann, Technical Managing Director of Audi Sport GmbH.

Lynrask respons, høyt turtall og unik lyd – hjertet til Audi R8 er dens naturlig pustende og kraftfulle V10-motor. Det er også denne motoren som sitter i både R8 LMS GT3 og R8 LMS GT4. Motoren kan leveres i to ulike utgaver til kundene, og produseres på Audis motorfabrikk i Győr, Ungarn. En separat radiator kontrollerer temperaturen på motoroljen. Denne teknologien er hentet fra motorsporten, og gjør det mulig å plassere motoren ekstremt lavt, noe som igjen gir et veldig lavt tyngdepunkt. Pumpemodulen operer med flere innsugsstadier og sikrer riktig smøring under alle forhold – selv ved sideveis akselerasjon på rundt 1,5 G –  som er mulig i R8. Begge motoralternativene har nå også partikkelfilter.

Lynskarp presisjon – fjæringen
Det er også gjort modifikasjoner på fjæringen, noe som bidrar til økt stabilitet og presisjon. Både den dynamiske styringen, som kan velges som tilvalg, og den elektroniske styringen har blitt fin-innstilt for bedre respons og tilbakemelding, samt enda bedre presisjon i alle hastigheter.

Avhengig av motoralternativet er nå også tre nye kjøremoduser lagt til Audis kjente Drive Select: Dry, Wet og Snow. Dette sikrer bedre grep på veien, og takket være den elektroniske stabilisasjonskontrollen (ESC) reduseres også bremselengden fra 100 km/t – 0 km/t med opptil 1,5 meter, og fra 200 km/t – 0 km/t med opptil 5 meter avhengig av kjøreforholdene.

Den nye Audi R8 kommer med 19-tommers felger som standard. De ultralette 20-tommers felgene med V Dynamic-design er tilgjengelig som tilvalg. Keramiske bremser kommer som tilvalg, det samme gjør frontstabilisatoren i karbonfiber-forsterket polymer og aluminium som reduserer vekten med to kilo.

Skarpere og mer aggressiv
Den uttrykksfulle og skarpe karakteren på nye R8 er tydelige allerede ved første øyekast. Singleframe-grillen er både bredere og flatere, og tykke lister deler de store luftinntakene. De smale åpningene mellom panseret og grillen er hentet fra den ikoniske Ur-quattroen – som også er å finne på nye Audi A1 Sportback. Den nye front-fangeren er bredere, det samme gjelder den slående radiatorgrillen bak. Grillen runder av diffuseren som strekker seg ganske langt opp på baksiden. Alt dette er med på å underbygge det sportslige designet på Audi R8. I motorrommet befinner luftfilteret seg under et nytt, tredelt deksel som er tilgjengelig i plastikk eller karbonfiber.

Kundene kan velge mellom tre ulike eksteriørpakker avhengig av motorisering. Disse pakkene gir ulike detaljer til blant annet frontfangeren, sidedekoren og diffuseren. Som tilvalg kan du få Audi-logoen malt i sort høyglans på sidene. De nye metallic-fargene Kemora Grå og Ascari-blå er nå også lagt til fargeutvalget. Med Audi exclusive får kundene også muligheten til å skreddersy mange detaljer på sin Audi R8 – både innvendig og utvendig.   

De nye R8-modellene kommer til forhandlere i Europa i første kvartal av 2019, og kommer for salg helt i starten av 2019.

Link til flere bilder

Kontakter

Bilder

Om Audi

Audi
Audi
Frysjaveien 31b
0883 Oslo

http://www.audi.no

Slagordet “Forspranget ligger i teknikken“ er en forpliktelse for merket Audi. Når du velger en Audi, velger du samtidig en bil som kan skreddersys dine individuelle behov.

Følg saker fra Audi

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Audi på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Audi

Endelig er Audi e-tron i Norge, og på mandag vises den frem for første gang på en eksklusiv pressevisning i Oslo sentrum18.10.2018 13:53Presseinvitasjon

Dato: 22. oktober Tidspunkt: 0900 – 1200 Hvor: DogA – Design og Arkitektur Norge, Hausmanns gate 16, 0182 Oslo Det blir mulighet for en-til-en med Elin Sinervo, direktør i Audi Norge. Hver redaksjon vil få muligheten til å melde på én journalist og én fotograf. Om du ennå ikke har meldt deg på, kan det gjøres her: https://e-tron.rsvp.is/

Audi SQ2 - kompakt-SUV med imponerende ytelser3.10.2018 10:29Pressemelding

Slående design og imponerende ytelse: Audi viser nå frem SQ2 for første gang på bilmessen i Paris. Den nye toppmodellen i Q2-familien skiller seg ut i kompakt-SUV-segmentet, med 300 hestekrefter, 0 – 100 unnagjort på 4.8 sekunder, og en toppfart på 250 kilometer i timen. I tillegg kommer den selvfølgelig med quattro firehjulsdrift og S sportsunderstell, som sørger for godt grep og at alle kreftene plasseres riktig og komfortabelt på veien. Audi SQ2 er også ledende i sitt segment når det kommer til infotainment- og assistentsystemer.

Audi e-tron tar regenerering til nye høyder8.8.2018 14:00Pressemelding

Prototypen av Audi e-tron kombinerer enorme krefter med høy effektivitet. Med hele 300kW akselererer den heleltriske SUVen fra null til 100 km/t på under seks sekunder. I følge den nye WLTP-standarden, får den også en rekkevidde over 400 km ved fullading. En viktig årsak til den lange rekkevidden, er det innovative og markedsledende regenereringskonseptet Audi har utviklet for e-tron. Den helelektriske SUVen beviste nettopp dette i legendariske Pikes Peak i Colorado i forrige uke.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom