Fødselsattest erstattes av digital bekreftelse
(Pressemelding på nynorsk her.)
Nybakte foreldre mottar en bekreftelse i Altinn på at barnet har blitt registrert med navn og fått tildelt et fødselsnummer i Folkeregisteret. Det er dermed slutt på at Skatteetaten sender ut fødselsattesten på papir, med mindre foreldrene spør etter dette selv.
«Bekreftelse på registrering av fødsel og navn i Folkeregisteret» inneholder samme informasjon som fødselsattesten, men vil ikke ha håndskreven signatur eller stempel.
- Attestens rolle i samfunnet er kraftig redusert. Vi blir et stadig mer digitalisert samfunn, og Skatteetaten forventer at den digitale bekreftelsen vil erstatte behovet for fødselsattest på papir i de fleste tilfeller. Foreldre som trenger barnets fødselsnummer for å søke om tjenester, som barnehageplass, vil enkelt ha fødselsnummeret tilgjengelig i brevet som kommer i Altinn-innboksen, sier direktør for informasjonsforvaltning i Skatteetaten, Jørn Leonhardsen.
Fødselsattesten sendes på bestilling
For de som har behov for det, kan fødselsattesten med stempel og underskrift fremdeles bestilles på nett.
- Foreldre som trenger fødselsattesten kan bestille den i Altinn som før. Det er fordi det fortsatt er noen som vil ha behov for underskrevet attest. Dessuten kan det ta tid for virksomheter å omstille seg til å hente informasjonen elektronisk, eller å gjøre seg kjent med den nye bekreftelsen, sier Leonhardsen.
Enklere for alle
Digitaliseringen av attester er en del av moderniseringen av Folkeregisteret.
- Å utstede attester på papir er dyrt og ressurskrevende. Det er ikke bare Skatteetaten som bruker tid og ressurser på å utstede attester som nesten ingen har behov for. Folk må oppbevare attestene, kopier eller skanne dem. Det slipper de nå, sier Leonhardsen.
For offentlige og private virksomheter som bruker opplysninger om foreldreansvar for å yte en tjeneste, kan moderniseringen forenkle dialogen med brukerne eller kundene og raskere få inn relevant informasjon i saksbehandlingen.
Nøkkelord
Kontakter
Merete Bergeland JebsenPressesjef
Tel:945 01 000presse@skatteetaten.noBilder
Om Skatteetaten
I Skatteetaten jobber vel 7000 ansatte mot samme mål; å sikre finansieringen av velferdssamfunnet. Skatteetaten er underlagt Finansdepartementet, og har ansvaret for et oppdatert folkeregister og at skatter og avgifter blir fastsatt og innbetalt på riktig måte.
Følg pressemeldinger fra Skatteetaten
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skatteetaten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Skatteetaten
Pleier du å leie ut hytta? Husk å sjekke at det er riktig i skattemeldingen22.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Påskeferien er høysesong for utleie av hytter i fjellet. Siden 2019 er det en sterk vekst i hvor mange som oppgir inntekter fra utleie i skattemeldingen. Det er også en økning i innrapportering av utleie via utleiefirmaer som Airbnb.
Skatteetaten med storkontroll av fiskerinæringen21.3.2024 13:35:00 CET | Pressemelding
Skatteetatens skattepatrulje har de to siste ukene kontrollert 24 fiskebruk i Troms og Finnmark.
Skattemeldingene sendt ut: 3,5 millioner har allerede sjekket21.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Skatteetaten blir fredag 22. mars ferdig med å sende ut alle skattemeldingene for inntektsåret 2023. Til sammen er omtrent 5,1 millioner skattemeldinger sendt ut, og de første har allerede fått skatteoppgjøret sitt.
5500 virksomheter fikk besøk av Skatteetatens skattepatrulje20.3.2024 08:00:31 CET | Pressemelding
Skatteetatens mobile og landsdekkende veilednings- og kontrollenhet har de to siste årene vært ute hos virksomheter over hele landet.
Skattedirektørens beste skattetips18.3.2024 07:00:00 CET | Kronikk
Sjekk hele skattemeldingen med like stor interesse som du undersøker om det blir restskatt eller penger til gode, skriver skattedirektør Nina Schanke Funnemark i denne kronikken.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom