FO mener flere fosterbarn bør bo med søsken

I alt seks av ti fosterbarn bor ikke sammen med sine biologiske søsken. Det er like mange som for tre år siden, viser en oversikt fra SOS-barnebyer. - Å bo med søsken kan i mange tilfeller være viktigere enn kontakt med foreldrene. Det er derfor kritikkverdig at myndighetene ikke har tatt tak i dette som lovet, sier forbundsleder i FO, Mimmi Kvisvik.
I mange tilfeller kan kontakten med søsken være  viktigere enn kontakt med foreldrene, forklarer FO-leder Mimmi Kvisvik
I mange tilfeller kan kontakten med søsken være viktigere enn kontakt med foreldrene, forklarer FO-leder Mimmi Kvisvik

I Norge er det ingen offentlig statistikk over hvor mange fosterbarn som har søsken plassert i et annet fosterhjem (NTB). Tallene som finnes er hentet inn av SOS-barnebyer fra barnevernsledere i norske kommuner, og inkluderer over 4.400 barn. Av disse er 57 prosent adskilt fra sine biologiske søsken. Det er omtrent det samme antallet som i 2013, da regjeringen i Sundvollen-erklæringen lovet «å prioritere tiltak som sikrer at barn under barnevernets omsorg i større grad får vokse opp sammen med sine søsken». I regjeringens Fosterhjemsmelding i mars i år ble prioriteringen igjen understreket.

- Studier viser at søskenplasseringer kan gi flere positive utfall for barna, og i mange sammenhenger har det vist seg at kontakten med søsken har vært viktigere enn kontakt med foreldrene, forklarer FO-leder Mimmi Kvisvik. Kvisvik, som representerer et fag- og profesjonsforbund for ansatte i barnevernet, oppfordrer nå regjeringen til å ta tak i dette.

Forandringsfabrikken har tidligere kommet med anbefalinger til myndighetene om at søsken må plasseres i samme fosterhjem, hvis ikke særlige grunner taler imot det. Videre anbefaler Forandringsfabrikken at søsken, som ikke bor sammen, må få hjelp til å opprettholde kontakten.

- Dette er anbefalinger vi støtter fullt ut, sier Kvisvik, som også ser at det kan være utfordringer knyttet til dette; - Ofte er det flere søsken i en familie, og mange fosterhjem kvier seg for å ta hånd om mer enn et barn. I slike tilfeller må barneverentes vurderinger, av valg av omsorgstilbud, alltid handle om hva de mener er barnets beste. For at en søskenflokk skal få være sammen, kan det derfor i noen tilfelle være mer aktuelt med institusjonsplassering. I andre tilfeller vil den beste plasseringen være i fosterhjem og splittelse av søsken. FO etterlyser i den forbindelse derfor mer fleksibilitet i ulike omsorgstilbud, slik at søskenkontakt opprettholdes - også der de ikke får mulighet til å bo sammen. For å få til gode tiltak, må det også finnes nok ressurser og midler i barnevernet, slik at de ansatte kan følge dette opp på en god måte, avslutter FO-lederen.

Fellesorganisasjonen (FO).