FO krever mer tid til barna i barnevernet

Ansatte i barnevernet har ansvar for like mange barn i dag som i 2013. Dette skjer til tross for at det er blitt flere ansatte i kommunalt barnevern under dagens regjering. - Dersom regjeringen vil lykkes med å få til et bedre barnevern, er det helt nødvendig å øremerke enda flere midler til økt bemanning, sier FO-leder Mimmi Kvisvik.

Regjeringen vil gjennom sin barnevernreform gi mer ansvar til kommunene, og har varslet at den legger frem et forslag om ny ansvarsdeling i tjenesten våren 2017. Reformen skal også være en kvalitetsreform, og regjeringen har derfor bevilget 20 millioner til kompetanseutviklende tiltak. - Det er bra at regjeringen ønsker å bedre barnevernstjenestene. Men, skal den lykkes med kvalitets- og strukturreformen, er det helt nødvendig å øremerke flere midler til økt bemanning, sier FO-leder Mimmi Kvisvik. Hun viser til at det totalt sett i barnevernet har blitt flere saker som skal undersøkes, og flere barn og familier som må følges opp, i dag enn for tre år siden.

Den rødgrønne regjeringen sørget i sitt barnevernsløft for at de fleste saksbehandlere i barneverntjenesten fikk ansvar for færre barn enn de tidligere hadde. - Dette løftet var nødvendig, og har i etterkant kun blitt opprettholdt takket være støtte fra KrF og Venstre. Disse to partiene har sørget for flertall for fortsatt opptrapping av øremerkede midler til flere stillinger i barneverntjenesten i de siste års statsbudsjetter, påpeker Kvisvik.

Tall fra SSB viser at selv om det er blitt flere ansatte i kommunalt barnevern under dagens regjering, har de ansatte fortsatt ansvar for like mange barn som i 2013. I statsbudsjettet vises det til at saksbehandlere i barnevernet har ansvar for 10 barn med tiltak. Tiltaksarbeidet er imidlertid bare en del av arbeidet i barneverntjenesten. I tillegg skal saksbehandlerne både vurdere og avklare bekymringsmeldinger, og gjennomføre undersøkelser.

I 2015 ble det meldt inn nærmere 54400 bekymringer om over 48300 barn, og det ble arbeidet med mer enn 55000 undersøkelser i løpet av året. SSB sin statistikk har ikke tall kun for årsverk med saksbehandlingsstillinger, men har slått sammen saksbehandlings- og administrasjonsstillinger.

- Hvor mange barn den enkelte saksbehandler i barneverntjenesten har ansvaret for er derfor uklart. FO kjenner til at noen ansatte har ansvar for oppmot 40-50 barn hver, selv om man ut fra statistikken vet at saksbehandlere i fjor i snitt hadde ansvar for minst 20 barn. Da er det viktige arbeidet med bekymringsmeldingene ikke inkludert i den beregningen, avslutter Kvisvik.

Hvis vi vil kan vi sikre et kvalitativt bedre barnevern - noe barn som trenger hjelp fra barnevernet i høyeste grad fortjener, skriver FO-leder Mimmi Kvisvik.
Den viktigste ressursen i barnevernet er de ansatte, skriver FO-leder Mimmi Kvisvik i denne kronikken.

919 19 916http://www.fo.no

Fellesorganisasjonen (FO) har siden 1993 vært fagforeningen for sosialarbeidere. Vi organiserer nærmere 35 000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere i Norge.

Medlemmene våre utgjør hjertet i velferdsstaten og har ekspertkompetanse innenfor pleie og omsorg, rus og psykiatri, barnevern, skole og Nav. Deres fagkunnskap hjelper. Sosialarbeidere skaper verdier og muligheter til det beste for den enkelte, deres pårørende og samfunnet som helhet. Uten dem vil helsemessige og sosiale belastninger ramme flere og hardere. FO er deres fagforening.

Vi står opp for dem, som står opp for andre.

Følg pressemeldinger fra Fellesorganisasjonen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fellesorganisasjonen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fellesorganisasjonen