FN-sambandet krever nasjonal handlingsplan for FNs bærekraftsmål

DENNE UKA I FN: Hver mandag kl. 14 gir vi deg informasjon om ukas viktigste hendelser i FN.
FN-sambandets Anne Cathrine da Silva mener Erna Solberg nå må få på plass en nasjonal handlingsplan for FNs bærekraftsmål: – Statsministeren har stor oppmerksomhet på dette internasjonalt, men mangler en plan på hjemmebane, sier generalsekretæren. Foto: FN-sambandet / Eivind Oskarson

Norge uten egen bærekraftsplan på fjerde året:

– Vi vil utfordre Erna Solberg og regjeringen. Norge har ingen handlingsplan for å nå FNs bærekraftmål her hjemme, sier FN-sambandets generalsekretær Anne Cathrine da Silva til NTB. – Statsministeren har stor oppmerksomhet på dette internasjonalt, men mangler en plan på hjemmebane, sier hun.

UNICEF, Redd Barna og Forum for utvikling og miljø støtter alle opp om kravet: – Vi bør ikke være dårligere enn våre nordiske naboer, sier UNICEFs generalsekretær Camilla Viken.

– En nasjonal plan vil gi en større forutsigbarhet og medvirkning for alle. For det handler om et samarbeid mellom alle som bidrar til å nå målene, sier da Silva i FN-sambandet til NTB.

28. januar kl 16: Filippo Grandi, FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR), møter utenriksminister Ine Eriksen Søreide. Les mer her

28. januar kl 17: Debattmøte om fremtidens internasjonale flyktninginnsats. Filippo Grandi, Ine Eriksen Søreide og Jan Egeland sitter i panelet. Les mer her

Den dominikanske republikk har presidentskapet i Sikkerhetsrådet i januar. Ekvatorial-Guinea tar over presidentskapet 1. februar.

(1. januar gikk disse inn i Sikkerhetsrådet: Belgia, Den dominikanske republikk, Tyskland, Indonesia og Sør-Afrika. 1. januar gikk disse landene ut av Sikkerhetsrådet: Bolivia, Etiopia, Kasakhstan, Nederland og Sverige. Oversikt over medlemmene i FNs sikkerhetsråd finner du her.)

29. januar: Sikkerhetsrådets medlemmer brifes om situasjonen i Vest-Sahara, ved FNs spesialutsending til Vest-Sahara.

29. januar: Sikkerhetsrådets medlemmer holder konsultasjoner om implementeringen av resolusjon 2451 og 2452 om Jemen.

30.  januar: Sikkerhetsrådet forventes å vedta to resolusjoner: én som fornyer mandatet til FNs fredsbevarende operasjoner på Kypros (UNFICYP)og én som fornyer sanksjonsregimet mot Den sentralafrikanske republikk (SAR).

30. januar: Brif om den humanitære situasjonen i Syria, ved undergeneralsekretær for humanitære spørsmål, Mark Lowcock.

For løpende oppdateringer anbefaler vi månedsrapporten fra Security Council Report.

FNs generalforsamling

28. januar: Minnemarkering kl 1100 i Generalforsamlingen for ofrene for Holocaust. Les mer om den internasjonale minnedagen for ofrene for holocaust her.

Tilsvarende markering finner sted i Palais de Nations i Genève kl 17 lokal tid. Her deltar blant andre FNs høykommissær for menneskerettigheter, Michelle Bachelet. Mer om markeringen her.

29. januar: Møte i Generalforsamlingen om reform av Sikkerhetsrådet.

30. januar: Lansering av World Youth Report : “Youth and the 2030 Agenda for Sustainable Development”.

1. februar kl 10: Høynivåmøte i generalforsamlingssalen om FN-året for urfolksspråk. Les mer om dette FN-året her

FNs menneskrettighetsråd

21. januar til 1. februar: Denne uka starter Universal Periodic Review

En av hovedoppgavene til Menneskerettighetsrådet er å gå gjennom og vurdere menneskerettighetssituasjonen i alle land i verden. 48 land blir vurdert hvert år, og det skal gå fire år mellom hver gang et land blir vurdert. Denne ordningen kalles "Universal Periodic Review" (UPR).

Det er 14 land som skal høres for Menneskerettighetsrådet i denne 32. UPR-sesjonen: New Zealand, Afghanistan, Chile, Vietnam, Uruguay, Jemen, Vanuatu, Makedonia, Komorene, Slovakia, Eritrea, Kypros, Den dominikanske republikk og Kambodsja.

Les mer om møtet her.

FNs barnekomité

14. januar - 1. februar: Komiteen som vurderer hvordan FNs medlemsland overholder FNs barnekonvensjon møtes i Genève fra 14. januar til 1. februar. På planen denne gang er høring og statsrapporter fra Bahrain, Belgia, Guinea, Italia, Japan og Syria.

Mer om møtet, inkludert lenke til detaljert program, finner du her.

Her finner du FNs barnekonvensjon

Humanitarian Action for Children 2019

UNICEFs årlige nødhjelpsrapport

29. januar: UNICEF lanserer sin årlige nødhjelpsrapport for barn Humanitarian Action for Children 2019, som kartlegger verdens største kriser og behovet for nødhjelp. Rapporten identifiserer de største nødhjelpssituasjonene i verden, hvor mye midler UNICEF vil trenge og presenterer UNICEFs nødhjelpsinnsats for å gi barn skole, helse og beskyttelse i 2019.

Rapporten, med mer informasjon på www.unicef.no fra kl 11.

UNHCR: Desperate Journeys

30. januar kl 11: På presseklubben i Brussel holder FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) en pressekonferanse for å lansere Desperate Journeys (2018), en rapport som analyserer de siste trender om flyktninger og migranter til Europa. Filippo Grandi leder pressekonferansen.

WIPO: Techonology Trends Report

30. januar kl 11: World Intellectual Property Organization (WIPO) lanserer sin første Technology Trends Report - om temaet kunstig intelligens.

1. februar 1946: Nordmannen Trygve Lie ble valgt til FNs første generalsekretær.

4. februar: Verdens kreftdag. Kreft er en av de vanligste dødsårsakene globalt. Hvert år dør nesten 9 millioner mennesker av kreft. Les mer her

28-29. januar: 1100 elever på holocaustdag-markering i Kristiansand

Det er 12. året på rad holocaustdagen markeres i Kristiansand. Det er ARKIVET freds- og menneskerettighetssenter, Vest-Agder Røde Kors, FN-sambandet Sør og Kristiansand kommune som samarbeider om arrangementet for elevene. Les mer her

6-8. februar: Bærekraftskonferansen 2019, ved Universitetet i Bergen. Les mer her

Bærekraftspodden fra UNICEF

Denne ukas utgave av UNICEF Bærekraftspodden handler om skole- og helse i kriser og konflikt. Mens tallene på barnedødelighet, antall barn i skole og underernærte barn har gått i riktig retning siden 1990-tallet trues de nå av mer krise og konflikt i verden. UNICEF Norges generalsekretær Camilla Viken og Ingvild von Krogh, som leder InnovasjonsLaben under Innovasjon Norges humanitære innovasjonsprogram, diskuterer aktuelle problemstillinger og næringslivets rolle i nødhjelp. Kim N. Gabrielli, ass. generalsekretær i UNICEF er programleder.

Bærekraftspodden legges ut tirsdag 29. januar kl. 06 på denne lenken.

Venezuela

Uroen i Venezuela øker: Juan Guaidó, opposisjonsleder og president i nasjonalforsamlingen, har erklært seg som midlertidig president. Han får støtte fra naboland, USA og flere tusen demonstranter som møtte opp under innvielsesseremonien i forrige uke.

Sikkerhetsrådet var splittet i et møte for å diskutere situasjonen lørdag. Sittende president Nicolás Maduro blir stadig mer isolert, og har kuttet diplomatiske bånd med USA, men støttes av Russland og Kina. – Vi håper dialog vil være mulig, og at vi unngår en opptrapping som vil lede til en type konflikt som kommer til å være en katastrofe for folket i Venezuela og for hele regionen, uttalte FNs generalsekretær Antonio Guterres.

Les vår landprofil

Afghanistan

USAs lengstvarende krig kan gå mot slutten: Representanter fra USA og Taliban er enige om et rammeverkutkast til en fredsavtale for Afghanistan. Denne skal inneholde våpenhvile, en Taliban-garanti om å hindre terrorister i å bruke afghansk territorie, og tilbaketrekning av amerikanske tropper over 18 måneder. Høynivåforhandlinger tiltar i slutten av februar.

Les vår konfliktprofil

UNICEFs "Humanitarian Action for Children 2019" lanseres tirsdag 29. januar kl 11.