FN: Punktskrift får egen verdensdag

FN har bestemt at punktskrift, populært kalt blindeskrift, får en egen verdensdag. Dette er stort for alle verdens blinde og svaksynte, jubler generalsekretæren i Norges Blindeforbund.

Punktskrift er en skrift som består av opphøyde punkter som synshemmede kan lese ved å føle dem med fingertuppene. Braille, som skrivemåten heter på engelsk, er oppkalt etter oppfinneren selv. Louis Braille ble selv blind som treåring. Det stoppet ikke kreativiteten til franskmannen. Da han var bare 16 år gammel var oppfinnelsen hans ferdigstilt.

En tidlig julegave fra FN
I dag bruker millioner av synshemmede punkskriftsystemet både for å skrive og lese. Det har naturlig nok betydd mye for læringsevnen til synshemmede verden over. FN har vedtatt at Brailledagen skal være 4. januar, på fødelsdagen til oppfinneren.

– Dette er en stor dag for verdens blinde og svaksynte. Blindeforbund over hele verden har jobbet for å få til dette i en årrekke. Da føles det godt å få denne julegaven en uke på forksudd, sier generalsekretær Arnt Holte i Norges Blindeforbund.

Fungerer på data
Før dataalderen var synshemmede avhengige av å få trykt tekst i punktskrift for å kunne lese den med fingrene. Med datamaskin, smarttelefon og nettbrett er det mulig å lese informasjon fra internett eller skannet tekst og å sende/motta e-post.

Ved hjelp av PC eller Mac – og en “leselist” som oversetter teksten på skjermen til punktskrift, kan blinde og sterkt svaksynte lese. På leselisten går punktene opp og ned etter hvilke kombinasjoner som er nødvendige for å få de korrekte bokstavene.

Arnt Holte
Generalsekretær, Norges Blindeforbund

Vegard Valestrand
Nestleder i kommunikasjonavdelingen, Norges Blindeforbund

Norges Blindeforbund har cirka 9.000 medlemmer og fylkeslag i hvert fylke.

Dagens gladmelding – tildeling av midler til utvidet TT-ordning28.6.2019 15:42:46 CESTPressemelding

I dag kom det en skikkelig gladmelding fra Samferdselsdepartementet: Fem nye fylkeskommunar får utvidet TT-ordning - Regjeringa ønsker eit godt og enkelt tilgjengelig tilbod for alle. Derfor blir no Hedmark, Oppland, Hordaland, Telemark og Nordland ein del av den utvida ordninga med tilrettelagt transport for personar med nedsett funksjonsevne (TT-ordninga). Dette gir ein enklare kvardag for over 4.500 nye personar, det er særs gledelig, sier samferdselsminister Jon Georg Dale. De fem fylka får totalt 64,2 millioner kroner for 2. halvår 2019. Tildelingen er fordelt slik: Hedmark: 10 300 000 kroner Oppland: 8 520 000 kroner Hordland: 28 500 000 kroner Telemark: 7 303 519 kroner Nordland: 9 600 000 kroner Tildelingsbeløpet er fordelt etter søknad frå fylkeskommunane. - Alle fylka skal med Totalt 13 fylke er no ein del av den utvida TT-ordninga. Dette er ein statleg ordning som kjem i tillegg til TT-ordningar fylka allereie har sjølve. Den utvida ordninga skal, saman med fylkeskommunane s