Human-Etisk Forbund

FN anbefaler evaluering av RLE-faget

Norge må evaluere dagens Religion, livssyn og etikkfag (RLE) etter anbefalingen fra FN, før man eventuelt endrer fagets navn og innhold. Det var hovedbudskapet da Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn, hvor Human-Etisk Forbund er medlem, hadde møte med kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i går.

Norge har tidligere blitt dømt i Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMK) for brudd på menneskerettigheter nettopp på grunn av kristendomsundervisning i skolen.  Etter dommen i Strasbourg i 2007 ble faget endret til et religions-, livssyns- og etikkfag (RLE) og prosentkravet ble avskaffet. RLE skulle gi elever med ulik bakgrunn mer rom til å utforske forskjeller og likheter i religioner og livssyn. Nå vil regjeringen endre RLE-faget igjen og innføre minst 55 prosent kristendom.

-          Dette faget har en konfliktfylt historie og det er viktig å unngå ny strid fremover. I dag er det usikkerhet om hva regjeringens avtale innebærer i praksis, og Samarbeidsrådet ønsker derfor en bred og inkluderende prosess, sier fagsjef Bente Sandvig i Human-Etisk Forbund.

FNs barnekomité ga i 2010 følgende anbefaling etter vurdering av Norges 4. periodiske rapport om arbeidet med å oppfylle Barnekonvensjonen. (11. -29. januar 2010):

«Komiteen hilser velkommen endringen i opplæringsloven for skolefaget som nå heter ”Religion, livssyn og etikk”, for å indikere at barn bør gis en objektiv orientering om ulike tilnærminger til de grunnleggende spørsmål og utfordringer i menneskelivet, men komiteen stiller spørsmål ved hvordan dette blir gjennomført i praksis.

Komiteen anbefaler parten å gjennomføre en undersøkelse for å klarlegge i hvilken grad målene med det reviderte skolefaget ”Religion, livssyn og etikk” blir nådd, og hva slags støtte lærerne har behov for, for å realisere målsettingen med dette faget på en tilfredsstillende måte.”

-          Selv om det er ulike syn i Samarbeidsrådet på hvordan dagens RLE- undervisning fungerer, er vi helt samlet når vi råder regjeringen til å følge opp anbefalingen fra FNs barnekomité. Vi må få et kunnskapsbasert grunnlag for en eventuell videre utvikling av skolens religions- og livssynsundervisning. Behovet for endring må kartlegges og eventuelle endringsforslag må gjennom en bred høring der minoritetene også blir hørt, sier fagsjef Bente Sandvig i Human-Etisk Forbund.

Om Human-Etisk Forbund

Human-Etisk Forbund
Brugata 19

+47 23 15 60 00http://www.human.no

Human-Etisk Forbund er et humanistisk livssynssamfunn med over 94.000 medlemmer. Forbundet jobber for en sekulær stat og et mangfoldig samfunn basert på respekt for menneskerettighetene.