Flytoget og Vipps tester helautomatisk billettering

(Oslo, 4. november 2016) Før sommeren inngikk Flytoget og Vipps et innovasjonssamarbeid og allerede denne uken presenterte de sitt første pilotprosjekt. Ambisjonen er at de reisende skal kunne betale reisen med Flytoget uten ett eneste tastetrykk.

Denne uken ble det gjennomført en rekke tester som vil avgjøre om teknologien som helautomatiserer billetteringen blir et permanent tilbud.

- Vi har tatt initiativ til dette samarbeidet fordi vi sammen kan gi de reisende en bedre opplevelse enn hva vi kan gjøre hver for oss. Hvis teknologien fungerer og hvis dette bidrar til å skape en enda enklere reise vil vi innføre dette allerede til neste år, sier Emil Eike, kommersiell direktør i Flytoget.

Det er det danske selskapet GoAppified som har utviklet Smart Beacon-teknologien, der små radiosendere sender ut signaler som identifiserer mobiltelefonen til de reisende. Flytoget og Vipps er blant de første i Norge som tilbyr teknologi som fanger opp de reisendes bevegelser i realtid. Det eneste som kreves på den forenklede reisen med Flytoget er at mobiltelefonens bluetooth er slått på og at Vipps er aktivert.

- Vipps handler om å gjøre betaling enklere, og med Flytoget ønsker vi å ta dette til et helt nytt nivå. I dag er det slik at man må kjøpe en billett eller swipe kortet for å betale for reisen. Med beacons blir det detektert at du skal reise med Flytoget. Dette betyr at når du haster avgårde med én koffert i hver hånd kan du løpe av og på Flytoget uten engang å ta opp kortet. Du godkjenner bare at pengene blir trukket via Vipps, sier Rune Garborg, konserndirektør i Vipps.

Smart Beacon-teknologi vil bli installert i alle Flytogsett i 2017 dersom samarbeidsaktørene viderefører satsingen. Løsningen som piloteres har stort fokus på kundenes personvern som er sterkt regulert av lov og bransjenormer.

- Det er viktig for oss at dataene som legges igjen er kundens egne og at vi som operatør forvalter disse dataene godt på vegne av kunden. Og at denne nye teknologien blir regulert av lover og regler, sier Garborg.

Uten et tastetrykk

Det er mobiltelefonens bluetooth-funksjon som gjør det mulig at den digitale billetten utløses automatisk i det den geografisk er plassert i nærheten av Flytoget. Teknologien er utviklet på den måten at radiosendere på Flytoget vil fange opp når reisen er avsluttet, og det er først når man går av toget at reisen belastes gjennom Vipps.

- Har du installert Vipps på mobiltelefonen din kan du altså komme deg til og fra Gardermoen uten et tastetrykk. Vi er stolte av å være i førersetet på denne utviklingen i Norge og vi har veldig stor tro på at denne teknologien er et positivt tilskudd for de reisende, sier Eike.

Samarbeidsaktørene ser også for seg at denne teknologien kan videreutvikles og gi flere tilbud i fremtiden.

- På sikt ser vi for oss at Smart Beacon-teknologi kan brukes innenfor en rekke ulike områder. Vi ser allerede på løsninger innen kollektivtransport, detaljhandel, servicenæringer og kultur- og sportsarrangement. Kundene kan også få praktisk og nyttig informasjon hvis man er i nærheten av et landemerke, eller få tilgang til for eksempel gode tilbud når man beveger seg i nærheten av en butikk. Vipps fortsetter å jobbe med å forenkle hverdagen til folk, sier Garborg.

Tidlig ute med å fjerne billetter

Flytoget var tidlig ute med billettløse reiser. De reisende har siden 2001 hatt muligheten til å bruke bankkort som billett på reisen. I 2015 utvidet Flytoget den billettløse reisen ved å lansere en app der de reisende kun trenger en QR-kode for å validere billetten.

- Vi vet at de som reiser med Flytoget er opptatt av både effektivitet og komfort. Dersom vi skal tilby den aller enkleste reisen må vi utvikle oss i et raskt tempo. Vi er stolte av vår nye app, men ønsker ikke å tvinge de reisende inn på plattformer de strengt talt ikke trenger. 2 millioner nordmenn har allerede Vipps i lommen, og vi har full forståelse for at de fleste har en nærere relasjon til banken sin enn til oss. Samarbeidet med Vipps muliggjør at vi møter kunden der de foretrekker å være, sier Emil Eike, kommersiell direktør i Flytoget.

Kommunikasjonssjef i Flytoget, Ida Marie Fottland (+47 922 36 171 / imf@flytoget.no)

Emil Eike, kommersiell direktør i Flytoget og Rune Garborg, konserndirektør i Vipps.
Last ned bilde
Emil Eike, kommersiell direktør i Flytoget, viser frem den nye teknologien til de reisende.
Last ned bilde

For første gang kan du prøve en selvkjørende elbuss på Fornebu20.10.2016 13:05Pressemelding

(Oslo 20.10.2016) I dag reiste regjeringen og opposisjonen for første gang med en selvkjørende elbuss på Fornebu. Sammen med en gruppe reisende var de invitert av en konstellasjon av noen av landets største transport- og teknologiaktører. Samarbeidsprosjektet vil gjøre Norge til foregangsland for bruk av selvkjørende busser. I dag åpnet Acando, Flytoget, Telenor, Ruter, NHO Transport en minipilot der en selvkjørende elbuss skal kjøre på Fornebu i to dager. Elbussen opererer mellom 08.30 – 16.30 torsdag og fra 08.00 –  15.00 fredag. - Vi er tilstede på Fornebu fordi dette er et område hvor mange pendler hver eneste dag. Alle som ønsker kan komme hit å teste denne selvkjørende elbussen og jeg er spent på hvilke tilbakemeldinger vi får, sier Emil Eike, kommersiell direktør i Flytoget. Arrangementet på Fornebu startet med en panelsamtale der representanter fra både regjeringspartiene og opposisjonen la frem sine planer for å få selvkjørende elbusser som et tilbud allerede fra 2017. Statsse

For første gang er en selvkjørende elbuss på veien i Norge8.9.2016 18:30Pressemelding