Fly Away - Pushwagner / Galleri Fineart 13.09 - 14.10

Jobkill. D.G.A 2018

Pushwagner har sannelig satt sitt fingeravtrykk i både kunsthistorien og i den norske folkesjelen.

Den 13. september kl. 18 åpner Galleri Fineart dørene til PUSHWAGNERS minneutstilling Fly Away – en hyllest til vår folkekjære, nå bortgangene kunstnerikon.

Da Terje Brofos døde i april 2018, 77 år gammel, hadde han nådd toppen av sin karriere, og opplevd det man nærmest kan beskrive som rockestjernestatus. Uansett hvor han beveget seg, ble han møtt av publikummere som ville ha autografen, eller aller helst ta en selfie med ham. Bildene hans satte prisrekorder på hver ny utstilling, og verkene ble mer og mer energisterke i fargebruk og motivvalg. Den tynne, kinetiske kroppen som alltid var i bevegelse, virket som den ikke hadde tenkt å gi seg med det første. Men så gjorde den det likevel.

Pushwagner lever evig gjennom alle sine arbeider. Men, et par uker før sin død nedtegnet han, sammen med sin advokat, i et tilleggs-testament, hvilke verk han ville at hans medarbeidere og Stefan Stray skulle fullføre, hvis han ikke ville klare seg gjennom denne siste stormen. En del av disse motivene er nå tilgjengelige i et begrenset opplag, attestert og preget med Pushwagners stempel.

Utstillingen, som strekker seg over to etasjer, presenterer et bredt utvalg av Pushwagners arbeider – silketrykk, D.G.A. og håndkolorerte grafiske blad, blant annet de ikoniske verkene Jobkill, Parsons, Klaxton og Selvportrett.

Utstillingen åpnes av Thomas Seltzer, Pushwagners fortrolige venn gjennom mange år.

Pushwagners storslagne entré og deilige piruetter vil bli savnet, men vi er sikre på at han tar noen dansetrinn og smiler ned til oss denne kvelden!

Rolf Stavnem
Daglig leder

Jobkill. D.G.A 2018

Christian Houge, “Residence of Impermanence”, Galleri Fineart 7/3 – 24/3-194.3.2019 07:00:00 CETPressemelding

Stolte og begeistret presentere Galleri Fineart utstillingen "Save Me." Torsdag 8. november fylles galleriet med helter og skurker fra Eivind Blakers tegneserieverden.5.11.2018 13:19:36 CETPressemelding

Eivind Blaker er sterkt influert av amerikansk kultur fra han som barn ble sugd inn i en tegnet verden av helter og antihelter via tv, film og tegneserier fra bladkiosken hjemme på Stathelle. Da som nå, var han mest opptatt av det visuelle og han har alltid ønsket å forsterke uttrykket og gi det tegnede mediet enda mer liv!

Ektepar jubilerer og debuterer: Vil la kunsten vise vei i miljøspørsmålet9.10.2018 11:05:43 CESTPressemelding

Kunstneren Gunilla Holm Platou og ektemannen Eivind Stoud Platou deler et brennende engasjement for miljøet, og bruker verdens miljøutfordringer som katalysator for kunsten. Håpet er at kunsten kan inspirere flere til å gjøre de riktige valgene i hverdagen. Torsdag 11. oktober åpner den felles utstillingen «KURIOSA», som markerer Gunillas 15 år som kunstner, og ektemannens debut som kunstner hos Galleri Fineart på Tjuvholmen.