Fly Away - Pushwagner / Galleri Fineart 13.09 - 14.10

Jobkill. D.G.A 2018

Pushwagner har sannelig satt sitt fingeravtrykk i både kunsthistorien og i den norske folkesjelen.

Den 13. september kl. 18 åpner Galleri Fineart dørene til PUSHWAGNERS minneutstilling Fly Away – en hyllest til vår folkekjære, nå bortgangene kunstnerikon.

Da Terje Brofos døde i april 2018, 77 år gammel, hadde han nådd toppen av sin karriere, og opplevd det man nærmest kan beskrive som rockestjernestatus. Uansett hvor han beveget seg, ble han møtt av publikummere som ville ha autografen, eller aller helst ta en selfie med ham. Bildene hans satte prisrekorder på hver ny utstilling, og verkene ble mer og mer energisterke i fargebruk og motivvalg. Den tynne, kinetiske kroppen som alltid var i bevegelse, virket som den ikke hadde tenkt å gi seg med det første. Men så gjorde den det likevel.

Pushwagner lever evig gjennom alle sine arbeider. Men, et par uker før sin død nedtegnet han, sammen med sin advokat, i et tilleggs-testament, hvilke verk han ville at hans medarbeidere og Stefan Stray skulle fullføre, hvis han ikke ville klare seg gjennom denne siste stormen. En del av disse motivene er nå tilgjengelige i et begrenset opplag, attestert og preget med Pushwagners stempel.

Utstillingen, som strekker seg over to etasjer, presenterer et bredt utvalg av Pushwagners arbeider – silketrykk, D.G.A. og håndkolorerte grafiske blad, blant annet de ikoniske verkene Jobkill, Parsons, Klaxton og Selvportrett.

Utstillingen åpnes av Thomas Seltzer, Pushwagners fortrolige venn gjennom mange år.

Pushwagners storslagne entré og deilige piruetter vil bli savnet, men vi er sikre på at han tar noen dansetrinn og smiler ned til oss denne kvelden!

Rolf Stavnem
Daglig leder

Jobkill. D.G.A 2018

Selv om du står stille har du lov / Sverre Bjertnes og Bjarne Melgaard12.3.2018 09:04Pressemelding

Det har gått syv år siden den legendariske og fryktede kritikeren Roberta Smith i New Yorks Times, utropte Sverre Bjertnes og Bjarne Melgaards første felles utstilling til en av årets ti viktigste utstillinger. 2011 ble starten på noen hektiske år med flere store samarbeidsprosjekter. Ikoniske utstillinger på Galleri K og Rod Bianco i 2012 og ny utstilling i NY 2013. Alle skapte stor oppmerksomhet hjemme, så vel som internasjonalt. Brått tok det slutt. Kunstnere gikk hvert til sitt. Bruddet var et faktum. Men så fem år etter at de satte siste strek er de tilbake igjen!